De var först i lufthavet och är med några undantag fantastiskt duktiga på att flyga, men respekterar inga trafikregler. Fåglar har varit ett bekymmer för flyget i många år, fråga bara ”Sully” varför han tvingades nödlanda i Hudsonfloden.
I flygets barndom var planen så långsamma att de riskerade bli påflugna bakifrån. Men ju snabbare och större de blivit desto större risk för allvarliga följder av en frontalkrock med våra bevingade vänner. En halvkilos fågel i luftintaget räcker för att slå sönder ledskenor eller turbinblad och kan skrota en hel motor. För att inte tala om en vältränad grågås.
Det har gjorts många kreativa försök att hålla fåglar borta från flygplatsen: fågelskrämmor, högtalare med rovfågelläten, knallskott eller uppstoppade rovdjur. I Flygvapnet åkte vi under en tid runt banorna och sköt dem med hagelbössa.
I dag upptäcks större fåglar eller flockar på radar och vissa flygplatser har spanare med kikare. De tar ofta hjälp av ornitologer som vet vilka vanor fjäderfäna har.
Det italienska techföretaget The Edge Company har utvecklat ett kamerabaserat system (BCMS, bird concentration monitoring system) som med AI-stöd snabbt kan identifiera fåglar inom en två kilometer stor radie från startbanan. Det räknar kurs, fart och möjlig avsikt hos fåglarna och varnar flygledningen och piloter.
Systemet kan också fånga upp andra flygande föremål som drönare som inte har i kontrollzonen att göra och väntas få betydelse när antalet drönare och eVTOL, med eller utan människa ombord, ökar.
Systemet presenterades på flygmässan i Le Bourget i fjol och testas nu på Roms vertiport Fiumicino.