Annons:

Ökad vinst trots att tågen inte håller tiden

SJ kan glädja sig åt fortsatt ökad vinst för fjolåret, men punktligheten är fortfarande en akilleshäl. Tågbolaget kan visa på fina ökningssiffror. Resandet ökade med 9 procent, resultat efter finansnetto ökade med 5 procent till 753 miljoner kronor (714) och omsättningen ökade med 9 procent till 9 029 miljoner (8 257).

Även under de tre sista månaderna när konjunkturen dök fortsatte passagerarsiffrorna uppåt med 8 procent, hälften av ökningen berodde dock på övertagandet av Norrlandstrafiken. Varslen som lagts under hösten i svenska företag, runt 20 000 i månaden, kommer att påverka tågresandet under 2009 spår SJ.
Punktligheten för X 2000-tågen är dock fortfarande plumpen i protokollet. Under fjärde kvartalet kom endast 62 procent av X 2000-tågen i tid. Därför har SJ inlett en kraftsamling tillsammans med Banverket, underhållsleverantören Euromaint och tågtillverkaren Bombardier för att komma tillrätta med problemen, som omfattar både fordonens tekniska kvalitet, infrastrukturproblem och planering och ledning av trafiken.
SJ:s kundnöjdhet, mätt genom Svenskt Kvalitetsindex, uppgick till index 63 (max är 100). Det är en ökning med drygt 0,5 procent jämfört med förra året och den högsta siffran på sju år. Fortfarande har dock alla större inrikesflygbolag högre kundnöjdhetssiffror än SJ, där Malmö Aviation toppar listan före Sverigeflygs varumärken.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.