Annons:

Premium

Därför investerar han många miljoner i reseindustrin: passion

Fredric Gunnarson, vd på Red Six, har precis köpt More Sailing för ett hemligt antal miljoner. Här berättar Fredric varför och vad som krävs för att hans bolag ska gå in som investerare. More Sailing har potential att nå 15-20 gånger fler kunder än idag när bolaget omsätter 161 miljoner med enbart svenska gäster. Red Six vision är att ta bolaget ut i världen.

“Det är något speciellt med unga bolag”

Grattis Fredric Gunnarson, vd på Red Six, du har precis köpt More Sailing, varför gjorde du detta?

– Jag har köpt bolaget tillsammans med några partners. Det började med att jag satt och åt lunch i solen på Bullandö Marina utanför Stockholm, tittade på segelbåtarna och tänkte för mig själv att jag behöver mer sådant i mitt liv, och att jag troligen inte är ensam om det. 

Innan kaffet var uppdrucket hade jag hört av mig till Einar och Malin på LinkedIn och vi hade påbörjat en dialog. Sedan har bitarna fallit på plats på ett väldigt organiskt sätt. De har byggt upp en väldigt fin grund med More Sailing och vi har en liknande bild av hur vi ser att bolaget kan utvecklas.

More Sailings vd och grundare Einar Halldin.

More Sailing omsätter 161 miljoner, hur nära är det köpesumman?

–  Man kan väl säga att priset är mer baserat på vinst och potential än omsättning. Säljarna har fått bra betalt för sin insats med bolaget.

(Eivora värderar bolaget till 23,6 miljoner kronor och den senaste rapporterade vinsten blev 3,1 miljoner svenska kronor.)

Ambitionen är nu att etablera More Sailing på fler marknader i Europa och Norden, berättar mer?

– Jag blev förvånad när jag förstod att de 161 miljonerna i princip var helt baserade på svenska gäster. Mina erfarenheter säger mig att även danskar, norrmän och finländare gillar att segla. Och varför inte tyskar, fransoser och engelsmän – ja, du förstår tanken…

Hur stort kan det bli?

– Om man vänder sig till en säg 15-20 gånger större publik så torde det finnas en hel del utrymme att växa inom det.

Planerar ni fler förvärv?

– Ja, det kommer bli fler förvärv av varierande storlek.

Några av Travel News 50 000 läsare i månaden vet vem du är, men inte alla. Berätta!

–  Ha ha, det är nog mest min familj, vänner och kollegor som vet vem jag är. Efter en resande uppväxt som UD-barn landade jag i Sverige, gick på KTH och jobbade några tidiga år på Ericsson varefter jag rörde mig mot startupvärlden där jag fann mig till rätta, tidigt 2000-tal. Det är något speciellt med unga bolag – det är som en fullkontaktsport på kontoret. De drivs av drömmar, det gör riktigt ont emellanåt, och en “win” leder till en oerhörd glädje för alla inblandade.

Sedan runt 20 år tillbaka har jag uteslutande jobbat med att hjälpa startups att växa, ofta från ägar/styrelsehåll, och i branscher från teknologi/hårdvara till sociala medier, e-handel, fintech, horse-tech, AI, spel, och nu resor.

Vad är Red Six?

– Det började egentligen som min plattform att agera utifrån för att stötta spännande bolag med potential att växa. Numera har vi också ett team på plats som ger oss större kapacitet. Det börjar mer och mer ta formerna av ett investmentbolag där vi är väldigt passionsdrivna, helt enkelt.

Varifrån kommer era pengar?

–  Från tidigare projekt som fallit väl ut. Några exempel är spelbolaget Star Stable där jag också var vd i 5-6 år, fintech-bolaget The Farm som såldes till norska STACC och VR-spelbolaget Beyond Frames, för att nämna några.

Hur hög avkastning har ni lovat er investerare?

–  Avkastningen är inte bara finansiell utan handlar också om att sprida glädje, att på något sätt göra världen till en härligare plats – att stötta entreprenörer som jag och teamet av olika skäl känner för. Sedan ska det såklart göras på ett sätt som ger ekonomisk avkastning, så att vi kan göra fler projekt.

Varför investerar ni reseindustrin?

– Det började med att vi gick in i Lapoint som är en ledande arrangör av surfresor runtom i världen. Startpunkten var egentligen samma som med More Sailing – jag hörde av mig för att jag kände att det där bolaget hade något. Det ena ledde till det andra och det som började som en “passion investment” har blivit ett riktigt spännande tillväxtbolag med fin potential framåt. Det ger mig en otrolig glädje att besöka camps:en och uppleva gästerna där – som kommer från världens alla hörn och under en vecka umgås, byter tankar och erfarenheter, och upplever något unikt tillsammans. Det är mer att jag investerar i attraktiva helhetsupplevelser och verksamheter som jag tror på, än reseindustrin per se.

Vad krävs för att ett bolag ska vara intressant för er?

–  Drivna grundare med mänskliga värderingar, en produkt eller teknologi jag känner för, kunder som älskar det, och som är i en fas där jag kan bidra på ett meningsfullt sätt.

Reseindustrins största utmaning?

–  Hm… Några saker som uppenbart begränsar branschen ur ett business-perspektiv är svåra att ändra – att gästerna typiskt sett har 5-6 veckors semester och ofta ungefär samtidigt, och att jordens bana runt solen ger oss ändliga säsonger. Annars är naturligtvis en stor utmaning densamma som många branscher har idag – att vara aktiva i att driva hållbarhetsfrågan framåt och göra det på ett trovärdigt sätt som faktiskt gör skillnad.

Namn: Fredric Gunnarson

Titel: VD eller kanske “entreprenörs-coach”

Familj: Fru, två döttrar

Bor: Stockholm

Senaste resa: Japan för skidor & Tokyo

Favorit Nyckeltal: Kundbetyg.

Favorithotell: Hotel Château de la Chèvre d’Or i franska Èze har ett speciellt plats i mitt hjärta

Favorit Kryssningsbolag: More Sailing förstås

Favorit Reseapp: Apple Maps

Flygbolag som jag åker helst med: SAS

Favoritdestination: Nästa destination

Min drömresa: Sneglar mot en jorden-runt-segling.