– I många fall kunde resenärerna ute på företagen inte boka sina tågresor alls online utan fick ringa sin resebyrå och göra en manuell bokning. I de fall det gick tog det väldigt lång tid, säger Ulf Stenvad, travel manager på If, som tillsammans med Lennart Björling, travel manager på Stora Enso, fört diskussionerna med Amadeus för SBTA:s räkning.
AETM är det största självbokningssystemet för företag i Sverige. De flesta större affärsresebyråer har tillsammans med sina företagskunder valt att använda detta verktyg för onlinebokning av tjänsteresor.
Kritiken framfördes i ett brev till Amadeus och resulterade i ett möte mellan parterna i november. Det som SBTA även reagerat mot är hur introduktionen av den nya självbokningsversionen skett.
– Vid tidigare uppdateringar har lanseringen skett successivt, man har testat hos en resebyrå och deras kunder och löst problem efter hand. Den här gången var det en så stor plattformsförändring att övergången skedde samtidigt för alla, från en dag till en annan. Och det fungerade inte, säger Ulf Stenvad.
Trycket har varit stort från svenska företagskunder att på ett enkelt sätt kunna jämföra tider och priser mellan tåg och flyg i AETM, inte minst eftersom andra självbokningsverktyg på marknaden, som CWT:s egenutvecklade självbokningsverktyg Arktis, erbjuder denna funktion. Hittills har affärsresenären fått göra en separat sökning för att hitta tågpriser.
Amadeus medger att man har haft stora problem med lösningen att presentera tillgängligheten på tåg- och flygpriser i samma display.
– I ärlighetens namn, vi misslyckades. Det har varit extremt komplicerat för oss och jag förstår att det varit otroligt irriterande för resenärerna som ska boka. Men det har varit överst på vår agenda i höst att lösa problemen. Det har blivit bättre och till jul är vi nere på ”nice-to-have”-problemen, säger Janchrister Egnefors, koncernchef Amadeus Scandinavia.
SBTA bekräftar att AETM fungerar bättre. Samtalen med Amadeus fortsätter dock samtidigt som vissa företag för eller har fört diskussioner med sina respektive resebyråer om hur de ska ersättas för sina extra kostnader. Exempelvis är transaktionsarvodet högre om en tågresa bokas på telefon hos resebyrån än om resan bokas online via det av resebyrån tillhandahållna AETM-systemet.