Februari blev generellt en bra månad för hyrbilsbranschen. Dock fanns inte bilar till alla som önskade hyra.
– Vi, liksom resten av hyrbilsbranschen, hade självklart inte kunnat planera för den efterfrågan som uppstod under snökaoset, säger Manuel Lindberg.
Sandra Abrahamsson, affärsresesäljare på CWT, har sett samma trend.
– Hyrbilsföretagen är de stora vinnarna. När det var som värst fanns inte en enda hyrbil att få tag på i Sundsvall. Många kunder avbokade för att de inte vågade chansa, även om just deras avgång inte blivit inställd.
För SJ:s del får snökaoset ekonomiska konsekvenser. Minskade intäkter på grund av inställda tåg, ökade kostnader för att reparera tåg och sätta in ersättningsbussar samt kompensationsprogram och resegarantier slår mot resultatet.
– Det är för tidigt att säga hur stora de ekonomiska konsekvenserna blir, men självklart påverkas resultatet för första kvartalet som släpps i april, säger Dag Rosander, presschef på SJ.
Upp till 30 ton is har fastnat på de tåg som avgått i snökaoset, vilket bidragit till en stor mängd trasiga tåg. I mitten av mars var fortfarande 10 procent av tågkapaciteten obrukbar och vissa avgångar så långt fram som i maj går ännu inte att boka.
– Våra verkstäder jobbar för högtryck och självklart släpper vi på tåg så snart de är klara, säger Dag Rosander, presschef på SJ.
Har SJ lärt sig en läxa?
– Vi håller på och analyserar vad som hänt och förbereder
oss för en lika sträng
vinter nästa år. En av de viktigaste punkterna att förändra är informationen. Folk förstår om det är
dåligt väder, men vill på
ett bättre sätt få veta vad som händer.
Även regeringen har tillsatt en utredning under ledning av Stockholms landshövding Per Unckel, som ska analysera vinterns störningar och öka beredskapen för liknande vintersituationer.
– Vi, liksom resten av hyrbilsbranschen, hade självklart inte kunnat planera för den efterfrågan som uppstod under snökaoset, säger Manuel Lindberg.
Sandra Abrahamsson, affärsresesäljare på CWT, har sett samma trend.
– Hyrbilsföretagen är de stora vinnarna. När det var som värst fanns inte en enda hyrbil att få tag på i Sundsvall. Många kunder avbokade för att de inte vågade chansa, även om just deras avgång inte blivit inställd.
För SJ:s del får snökaoset ekonomiska konsekvenser. Minskade intäkter på grund av inställda tåg, ökade kostnader för att reparera tåg och sätta in ersättningsbussar samt kompensationsprogram och resegarantier slår mot resultatet.
– Det är för tidigt att säga hur stora de ekonomiska konsekvenserna blir, men självklart påverkas resultatet för första kvartalet som släpps i april, säger Dag Rosander, presschef på SJ.
Upp till 30 ton is har fastnat på de tåg som avgått i snökaoset, vilket bidragit till en stor mängd trasiga tåg. I mitten av mars var fortfarande 10 procent av tågkapaciteten obrukbar och vissa avgångar så långt fram som i maj går ännu inte att boka.
– Våra verkstäder jobbar för högtryck och självklart släpper vi på tåg så snart de är klara, säger Dag Rosander, presschef på SJ.
Har SJ lärt sig en läxa?
– Vi håller på och analyserar vad som hänt och förbereder
oss för en lika sträng
vinter nästa år. En av de viktigaste punkterna att förändra är informationen. Folk förstår om det är
dåligt väder, men vill på
ett bättre sätt få veta vad som händer.
Även regeringen har tillsatt en utredning under ledning av Stockholms landshövding Per Unckel, som ska analysera vinterns störningar och öka beredskapen för liknande vintersituationer.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT