De upprustade tågen erbjuder kortare restid än de gamla Intercity-tågen och lägre priser än X2000-tågen.
– Vi skapar en ny produkt vid sidan av våra X 2000-tåg. Våra InterCitytåg har upprustats för 350 miljoner kronor och nu erbjuder vi kortare restid och bekväma resor till ett lägre pris, säger Jan Olson, direktör för SJs affärsutveckling.
Upprustningen innebär 1 450 nya sittplatser. Antalet avgångar ökar på sträckorna Stockholm-Malmö respektive Stockholm-Göteborg från tre per vecka till två per dag. Linjerna får nu en morgon- och en eftermiddagsavgång.
Restiden kortas med en timme på Göteborgslinjen med hjälp av färre stopp och att linjen dras via Katrineholm istället för Örebro.
– Vi skapar en ny produkt vid sidan av våra X 2000-tåg. Våra InterCitytåg har upprustats för 350 miljoner kronor och nu erbjuder vi kortare restid och bekväma resor till ett lägre pris, säger Jan Olson, direktör för SJs affärsutveckling.
Upprustningen innebär 1 450 nya sittplatser. Antalet avgångar ökar på sträckorna Stockholm-Malmö respektive Stockholm-Göteborg från tre per vecka till två per dag. Linjerna får nu en morgon- och en eftermiddagsavgång.
Restiden kortas med en timme på Göteborgslinjen med hjälp av färre stopp och att linjen dras via Katrineholm istället för Örebro.