Annons:

Premium

Färsk undersökning: Svenskarna prioriterar upplevelser under 2024 

Nästan varannan svensk planerar att lägga mer pengar på upplevelser under 2024 jämfört med 2023, enligt en ny undersökning från Mastercard. 

“Nästan fyra av fem svenskar (76 procent) säger att det oftast eller alltid är värt att spendera pengar på upplevelser”

Enligt Mastercards nya undersökning, som är baserad på svar från över 16 000 konsumenter, kommer både svenskar och internationella besökare att prioritera upplevelser i år. Nästan varannan svensk (47 procent) uppger att de planerat att spendera mer på upplevelser under 2024, jämfört med 2023. 

Trenden känns igen från SCB;s siffror som redovisades av Riksbankens vicedirektör Anna Breman på Grand Travel i februari. Efter pandemin uppskattar vi upplevelser som resor, konserter och restaurangbesök mer och köp av prylar mindre.  

Men jämfört med snittet bland övriga länder (55 procent) är det dock färre svenskar som kommer att prioritera upplevelser i år.

Raja Rajamannar, kommunikationschef på Mastercard, i ett pressmeddelande: ”Det är inte konstigt att européerna prioriterar upplevelser mer än någonsin. Regionen är känd för sitt levande kulturarv, sport- och musikevenemang och otroliga platser som skapar en perfekt mix av minnen som varar livet ut.” 

Trenden att vi prioriterar upplevelser framför materiella saker bekräftas av data från Mastercard Economics Institute, som visar att andelen utgifter på upplevelser, så som resor och restaurangbesök, i Europa ökade till 22 procent av de totala utgifterna under 2023, från 19 procent år 2019. 

I jämförelse har andelen utgifter på materiella saker blivit stabil. 

“42 procent av svenskarna uppger att upplevelser skapat deras bästa minnen”

Undersökningen visar också att de upplevelser som svenskarna mest ser fram emot i år är resor, följt av matupplevelser, familjeupplevelser som nöjesparker, live-musikevenemang, utomhusupplevelser och filmrelaterade upplevelser. 

När det gäller varför man prioriterar att lägga pengar på upplevelser så anger många de icke-materiella fördelarna som en viktig drivkraft. Nästan fyra av fem svenskar (76 procent) säger att det oftast eller alltid är värt att spendera pengar på upplevelser, i stark kontrast mot de 4 procent som tycker att det sällan eller aldrig är värt investeringen. Var tredje svensk (34 procent) prioriterar specifikt att spara till upplevelser. 

42 procent av svenskarna uppger att upplevelser skapat deras bästa minnen. En tredjedel (33 procent) uppger att upplevelser har öppnat deras ögon för världen på ett nytt sätt. Nästan lika många (32 procent) tycker att gemensamma upplevelser med andra är väldigt berikande, oavsett om det handlar om att utforska en ny 

Mastercard har tillfrågat 16 141 konsumenter i 20 länder i Europa, plus fyra andra marknader som USA och Kina, för att kartlägga viktiga trender som kommer att forma den europeiska ”upplevelseekonomin” år 2024. 508 respondenter från Sverige ingår i undersökningen.