I framtidsspaningarna från förr skulle 2000-talets bilar flyga. Och det kan de. Holländska PAL-V är inte de enda som gjort bilar som kan lyfta. Men intresset från marknaden har hittills varit måttligt.
Men PAL-V tror stenhårt på att Liberty har en roll inom framtidens flyg bland elflyg, eVTOL, drönare, vätgasflyg, luftskepp och allt annat mellan himmel och jord.
– I motsats till eVTOL är Liberty en dörr-till-dörr-lösning som inte kräver särskilda plattformar för att starta och landa, säger PAL-V:s marknadschef Joris Wolters till sajten Aerotime.
Holländarna är också långsiktiga, utvecklingen startade redan 2008 och första provflygningen gjordes 2012.
Liberty är en bensindriven bil med en hopfällbar rotor på taket. Tekniskt sett är det en gyrokopter, utan drivning på rotorn som autoroterar, med skjutande propeller som uppges ge en maxfart på 180 km/tim och en räckvidd på 40 mil med distansekonomisk drift.
PAL-V räknar med att kunna börja leverera flygbilar i höst. Inom fem år hoppas företaget kunna producera 1 200 exemplar per år. Då ska också bensinmotorn kunna bytas mot eldrift eller fossilfritt bränsle och priset pressas under fem miljoner kronor.
Den första stora ordern på 100 fordon kom nyligen från Aviterra i Dubai, ett dotterbolag till affärsflygbolaget Jetex. Aviterra går också in som ägare i PAL-V och ska bli försäljare av Liberty i Mellanöstern och Afrika.