Under årets första kvartal anmäldes 248 fel, brister, tillbud och olyckor inom järnvägen. Under motsvarande period ifjol gjordes 185 anmälningar, enligt en kommande rapport från Transportstyrelsen. Trenden verkar dessutom gå åt fel håll, men myndigheten har ännu inte hunnit analysera orsaken, skriver DN. Enligt rapportunderlaget kan detta bero på en ökad anmälningsbenägenhet.
I fjolårets årsredovisning skrev SJ:s vd Jan Forsberg att en ”framgång under 2009 var att vi lyckades lokalisera och komma till rätta med de tekniska problemen på X2000”. Men det är framför allt snabbtågen som är drabbade av förseningar. Under de senaste tre åren har knappt tre av fyra X2000-tåg kommit fram i tid.
Under 2009 genomfördes ett sparprogram som skulle minska kostnaderna med 15 procent för att vinstmålen skulle uppnås. Därmed nästan halverades investeringarna och underhållsutgifterna pressades jämfört med året innan.
I fjolårets årsredovisning skrev SJ:s vd Jan Forsberg att en ”framgång under 2009 var att vi lyckades lokalisera och komma till rätta med de tekniska problemen på X2000”. Men det är framför allt snabbtågen som är drabbade av förseningar. Under de senaste tre åren har knappt tre av fyra X2000-tåg kommit fram i tid.
Under 2009 genomfördes ett sparprogram som skulle minska kostnaderna med 15 procent för att vinstmålen skulle uppnås. Därmed nästan halverades investeringarna och underhållsutgifterna pressades jämfört med året innan.
DN:s jämförelser görs mot föregående år. Senare under dagen gick SJ ut och kommenterade DN:s uppgifter och valde att redovisa investeringar och underhåll ur ett längre tidsperspektiv. SJ framhöll att bolaget ökat underhållet med 10 procent per år de senaste fem åren, från 250 till 335 miljoner per år. Under samma period har 600 miljoner investerats för att ge X 2000-tåget bättre komfort och teknik. Bland nya investeringar nämns även 20 nya snabbtåg för 2 miljarder kronor som beställdes 2008 och kommer att sättas i trafik nästa år.