För tre år sedan lanserade Fritidsresor tågcharter som ett grönare alternativ för miljömedvetna resenärer, men satsningen blev en flopp. Arrangören menar att tåget inte klarar konkurrensen med flyget.
– Det har varit svårt att göra det här till en konkurrenskraftig produkt. Lågprisflyget går enormt mycket snabbare till en tredjedel av priset, säger Lottie Knutson, informationsdirektör på Fritidsresor, till DI.se.
Fritidsresor lanserade flera destinationer, men skrotar nu alla utom Gardasjön i Italien.
– Vi tjänar inga pengar på det här, men vill ändå ha det kvar av principiella skäl. Vi har sagt att gränsen går om vi börjar förlora pengar.
Framför allt flygrädda och de som Lottie Knutson kallar livsnjutare är de grupper som valt tåget. Men tågcharter är krångligt och tar tid. Resan från Stockholm till Gardasjön tar ett och ett halvt dygn med flera byten mitt i natten där sömniga resenärer själva måste bära sina väskor. Därtill är varken komfort eller mat av särskilt hög standard.
Ving märker samma trend efter att ha lanserat tågcharter för två år sedan.
– Det blev verkligen ingen succé. Tiden är viktig för våra resenärer och det tar helt enkelt för lång tid att resa med tåg i dag”, säger Lars Löfgren, vice vd på Thomas Cook Northern Europe.
I år tjänar Ving inga pengar på verksamheten och överväger att avveckla tågchartern.
Lottie Knutson vill inte beskriva satsningen som en flopp och hoppas fortfarande på tågchartern i framtiden.
– Jag tror fortfarande att snabba, bekväma resor med höghastighetståg kan vara ett bra alternativ till flyget. Men då måste man kunna åka från Stockholm på eftermiddagen och vakna utvilad och pigg i Italien morgonen därpå utan något byte. Men det ligger nog 20 år fram i tiden, säger hon.
– Det har varit svårt att göra det här till en konkurrenskraftig produkt. Lågprisflyget går enormt mycket snabbare till en tredjedel av priset, säger Lottie Knutson, informationsdirektör på Fritidsresor, till DI.se.
Fritidsresor lanserade flera destinationer, men skrotar nu alla utom Gardasjön i Italien.
– Vi tjänar inga pengar på det här, men vill ändå ha det kvar av principiella skäl. Vi har sagt att gränsen går om vi börjar förlora pengar.
Framför allt flygrädda och de som Lottie Knutson kallar livsnjutare är de grupper som valt tåget. Men tågcharter är krångligt och tar tid. Resan från Stockholm till Gardasjön tar ett och ett halvt dygn med flera byten mitt i natten där sömniga resenärer själva måste bära sina väskor. Därtill är varken komfort eller mat av särskilt hög standard.
Ving märker samma trend efter att ha lanserat tågcharter för två år sedan.
– Det blev verkligen ingen succé. Tiden är viktig för våra resenärer och det tar helt enkelt för lång tid att resa med tåg i dag”, säger Lars Löfgren, vice vd på Thomas Cook Northern Europe.
I år tjänar Ving inga pengar på verksamheten och överväger att avveckla tågchartern.
Lottie Knutson vill inte beskriva satsningen som en flopp och hoppas fortfarande på tågchartern i framtiden.
– Jag tror fortfarande att snabba, bekväma resor med höghastighetståg kan vara ett bra alternativ till flyget. Men då måste man kunna åka från Stockholm på eftermiddagen och vakna utvilad och pigg i Italien morgonen därpå utan något byte. Men det ligger nog 20 år fram i tiden, säger hon.