Åtgärderna innebär bland annat ökad snöröjningsberedskap, utveckling av beredskapsplaner och bättre trafikinformation till resenärer och godstransportörer.
– Vi ansvarar för att det finns ett tillförlitligt väg- och järnvägsnät. Nu satsar vi drygt 400 miljoner kronor i järnvägsnätet för att minska störningar under kommande vinter. Vi genomför ett omfattande åtgärdsprogram som innebär att vi kommer att vara bättre rustade att hantera större trafikstörningar, säger generaldirektör Gunnar Malm,Trafikverket.
Vädret får skulden för att tåget under den gångna vintern hade 83 000 förseningstimmar. På Trafikverkets uppdrag har en oberoende utredning genomförts, som visar att en del av förseningarna kunnat undvikas om beredskapen varit bättre.
– Det är omöjligt att garantera helt problemfria vintrar, men vi gör nu allt vi kan för att på bästa sätt utnyttja de resurser vi har. Tillsammans med operatörerna arbetar vi för att utveckla nya arbetssätt, allt för resenären och godsköparens bästa, säger Gunnar Malm.
– Vi ansvarar för att det finns ett tillförlitligt väg- och järnvägsnät. Nu satsar vi drygt 400 miljoner kronor i järnvägsnätet för att minska störningar under kommande vinter. Vi genomför ett omfattande åtgärdsprogram som innebär att vi kommer att vara bättre rustade att hantera större trafikstörningar, säger generaldirektör Gunnar Malm,Trafikverket.
Vädret får skulden för att tåget under den gångna vintern hade 83 000 förseningstimmar. På Trafikverkets uppdrag har en oberoende utredning genomförts, som visar att en del av förseningarna kunnat undvikas om beredskapen varit bättre.
– Det är omöjligt att garantera helt problemfria vintrar, men vi gör nu allt vi kan för att på bästa sätt utnyttja de resurser vi har. Tillsammans med operatörerna arbetar vi för att utveckla nya arbetssätt, allt för resenären och godsköparens bästa, säger Gunnar Malm.