I oktober meddelade SJ att 200 miljoner kronor avsattes för tekniska förbättringar och en utökad restidsgaranti. Notan för problemen i våras blev 272 miljoner kronor och efter denna vinters turbulenta start är det tveksamt om vinterbudgeten håller, skriver DI.
Den nya restidsgarantin innebär att passagerare ska ersättas om tåget är mer än 30 minuter försenat. Enligt statistik från Trafikverket var mer än var tionde tåg så pass försenat, bara under julhelgen. Två av tre tåg var mer än 5 minuter försenade under julhelgen.
Snökaoset i februari 2010 kostade SJ 272 miljoner kronor och det är ännu oklart vilket snökaos som drabbat SJ hårdast.
– Båda perioderna var väldigt tuffa, det är svårt att svara mer exakt innan vi har räknat på allt. Däremot finns en konkret skillnad i hur vi har hanterat det hela. Den 19 februari åberopade vi force majeure, men efter det har vi valt att inte göra det och vi lär inte göra det i framtiden heller. Nu ersätter vi för allt, säger Johan Ingarö, presskommunikatör på SJ.
Den nya restidsgarantin innebär att passagerare ska ersättas om tåget är mer än 30 minuter försenat. Enligt statistik från Trafikverket var mer än var tionde tåg så pass försenat, bara under julhelgen. Två av tre tåg var mer än 5 minuter försenade under julhelgen.
Snökaoset i februari 2010 kostade SJ 272 miljoner kronor och det är ännu oklart vilket snökaos som drabbat SJ hårdast.
– Båda perioderna var väldigt tuffa, det är svårt att svara mer exakt innan vi har räknat på allt. Däremot finns en konkret skillnad i hur vi har hanterat det hela. Den 19 februari åberopade vi force majeure, men efter det har vi valt att inte göra det och vi lär inte göra det i framtiden heller. Nu ersätter vi för allt, säger Johan Ingarö, presskommunikatör på SJ.