Annons:

Premium

Analys: “Amex GBT köper marknadsdominans”

Idag måndag förmiddag kom nyheten att affärsresebyrån Amex GBT köper sin konkurrent CWT för drygt 6 miljarder kronor. Världens affärsresebyråer fortsätter alltså att konsolideras. Travel News bad två expert på området, Fredrik Hermelin, SBTA och Alexis Barnekow på Chatflights, analysera vad som sker och varför. 

“Räkna med mindre personlig support och mer automatisering”

Varför händer detta nu?

Fredrik Hermelin, SBTA: Världen startade om med en oerhörd kraft efter pandemin och väldigt många nya faktorer spelare en stor roll just nu.

Digitalisering, NDC, Teknikinvesteringar kundkrav och behov som hela tiden förändras i en allt raskare takt.

Men det är också ekonomin som styr. Väldigt stora investeringar gjordes på olika sätt efter pandemin, resebyråerna har haft en utmaning att både tjäna pengar, investera pengar, finna resurser och vara redo för en intensiv expansion av tekniska lösningar.

Den som har mest pengar i kassan och musklerna att driva framåt visar att det är möjligt att köpa marknadsdominans. Om denna affär går i lås Blir det American Express Business Travel världsledande och det är ett ganska stort gap ner till nummer två BCD Travel.

Alexis Barnekow, Chatflights: Jag tror att Amex GBT nu ser hur AI och andra teknologier kan effektivisera branschen rejält. Det ger skäl till optimism och en vilja att köpa upp konkurrenter för att få hela uppsidan själv.

Hur kommer svenska affärsresenärer att påverkas?

Fredrik Hermelin, SBTA: Inte mycket på kort sikt. Men det är klart att med all teknik, expertis och avtal som CWT har med sig, får American Express Business Travel en ordentlig skjuts framåt, något som säkert är välkommet

Men kanske är inte alla svenska inköpare är tillfreds med att arbeta med den största aktören. Detta gör att många andra reseföretag som till exempel BCD, FCM, Reed & Mackay, Lingmerths med flera kommer vädra morgonluft.

Det ska bli spännande att följa hur detta blir. Jag vet att förvärvningen av HRG och Egencia har fungerat bra och implementeringen av de olika affärsmodellerna har fungerat bra.

Alexis Barnekow, Chatflights: Räkna med mindre personlig support och mer automatisering, många kommer att bli frustrerade när det blir allt svårare att få hjälp av en människa. Jag tror på mer teknisk utveckling men jag tror också att det finns en övertro på dessa verktyg på kort sikt och att storbolagen kommer skynda sig in i det för tidigt vilket drabbar kundupplevelsen.

“Det blir ett stort gap mellan Amex GBT och alla andra”

Får Amex GBT nu ett monopol eller kan små aktörer utmana?

Fredrik Hermelin, SBTA: Det blir ett stort gap mellan Amex GBT och alla andra. Men som ovan. Det är inte bara en fördel att vara störst. När man är störst måste man också vara extremt ödmjuk. 

Jag tror nog att flera andra aktörer ser möjligheter att fortfarande vara med och dela på affärsresekakan. 

Alexis Barnekow, Chatflights: Tvärtom tror jag det finns en möjlighet för mindre aktörer att erbjuda personlig support, och för medelstora aktörer att plocka kunder som vill ha något lite mer personligt.