Annons:

Premium

Riskerna med AI enligt reseföretagen själva

Att AI blivit en definitiv del av resebranschen är ingen nyhet. Det är däremot en del av de potentiella risker som företag i branschen ser med tekniken – allt från stämningsansökningar till höga utgifter. 

”Det finns ingen garanti för att vår planeringsgenerator eller andra initiativ fokuserade på artificiell intelligens kommer att vara konkurrenskraftiga”

Årsrapporterna 2023 från bland annat Tripadvisor, Booking och Airbnb är förhållandevis mer frispråkiga än tidigare gällande AI:s möjliga risker. Rapporternas utgångspunkter är förvisso värsta tänkbara scenarier, men de ger hur som helst en intressant inblick i hur resejättarna reflekterar kring AI:s påverkan.

Fördelarna är kända sedan tidigare: strömlinjeformade processer. Mer personligt anpassade tjänster. Minskade köer. Snabbare rapporter. Optimering av rutter. Och så vidare. Med detta följer en av de mest uppenbara förändringarna: ökad konkurrens från startups och nya företag.

”I juli 2023 lanserade vi en AI-driven resplaneringsgenerator som skapar skräddarsydda resplaner med hjälp av Open AI:s generativa teknik för artificiell intelligens… Det finns ingen garanti för att vår planeringsgenerator eller andra initiativ fokuserade på artificiell intelligens kommer att vara konkurrenskraftiga eller locka fler konsumenter till vår plattform”, skriver Tripadvisor.

”Konkurrenstrycket att förnya sig kan omfatta ett bredare utbud av tjänster och teknik, inklusive tjänster och teknik som kan ligga utanför vår historiska kärnverksamhet, och vår förmåga att lyckas hålla jämna steg kan förhalas. Framväxande startups kan kanske förnya sig och fokusera på att utveckla en särskild ny produkt eller tjänst fortare än vad vi kan eller [så kan de] förutse konsumenternas behov av nya tjänster och tekniker före oss,” skriver Booking.

”Den snabba utvecklingen och den ökade användningen av AI-teknik kan öka risken för bedrägliga bokningar”

”Våra konkurrenter och andra tredje parter kan integrera AI i sitt utbud snabbare och mer framgångsrikt än oss, vilket kan försämra vår förmåga att konkurrera effektivt och påverka våra resultat negativt. Våra konkurrenter kan ha tillgång till bättre finansiella och tekniska resurser [än oss] vilket kan ge dem konkurrensfördelar när det kommer till rekrytering, motivering och att lyckas behålla eftertraktade AI-proffs [i personalstyrkan],” skriver Hyatt.

Internet växte fram i avsaknad av regler. Med den snabba framväxten – och den juridiska press det satte på myndigheter och samhällen över hela världen – i åtanke, försöker många hålla mer jämna steg med motsvarande framväxt av AI. Inom både EU och USA finns förslag på hårdare reglering. Företag inom resebranschen noterar att ändrade regler kan komma att påverka verksamheten.

”Vår och andras användning respektive hantering av AI, inklusive beslut baserade på automatiserad bearbetning och profilering, olämplig eller kontroversiell hantering av data, eller otillräcklig redovisning om maskininlärning och algoritmer, har och kan försämra acceptansen av AI-lösningar, och leda till stämningar, utredningar eller annan skada, såsom negativ påverkan på värdet av vår immateriella egendom eller vårt varumärke,” skriver Uber.

”Nya lagar, regelverk, och beslut inom området kan begränsa vår förmåga att använda maskininlärning och AI, eller kräva att vi gör ändringar på vår plattform eller verksamhet som kan begränsa vår operationella effektivitet, leda till ökade driftkostnader och/eller hindra vår förmåga att förbättra våra tjänster… Vidare, vad gäller AI-teknik har immateriella rättigheter och licensrättigheter, inklusive upphovsrätt, inte hanterats fullt ut av domstolar, lagar och förordningar, och användningen eller införandet av AI-teknik i vårt utbud kan leda till att vi utsätts för påståenden om intrång i upphovsrätten eller annan förskingring av immateriell egendom,” skriver Airbnb.

Det finns redan gott om exempel på hur generativ AI ger felaktiga svar. Så sent som 22 februari skrev Travel News om hur Air Canada tvingats betala ut skadestånd till en kund för detsamma. Reseföretagen blir allt mer medvetna om den här risken.

”Sådana här brister och andra fel i system [som använder] artificiell intelligens kan utsätta oss för konkurrensskada, lagstiftningsåtgärder, rättsligt ansvar, och skada vårt varumärke eller vårt rykte,” skriver Tripadvisor.

”AI-algoritmer och automatiserad datahantering kan vara felaktig(a), och uppsättningar av data vara otillräcklig eller innehålla partisk information, vilket kan skapa felaktiga eller missgynnande resultat,” skriver Uber.

Man noterar även att bedragare kan använda AI-genererad information på sätt som skadar företaget. 

”Hackares sofistikerade ansträngningar att få obehörig åtkomst till informationssystem har ökat på senare år, och kan fortsätta att öka i accelererande takt eftersom kriminella utnyttjar teknik och tjänster baserad på generativ artificiell intelligens,” skriver Hilton.

”Den snabba utvecklingen och den ökade användningen av AI-teknik kan öka risken för bedrägliga bokningar och bedrägliga leverantörssystem. Vilken som helst av dessa händelser kan ha en betydande negativ påverkan på värdet av våra varumärken, vilket negativt kan påverka våra finansiella resultat,” skriver Expedia.

Slutligen tar man även upp risken med ökade kostnader, inte minst om de antagna fördelarna med AI inte inträffar. 

”AI-program kan vara kostsamma och kräva betydande expertis att utveckla, kan vara svåra att etablera och hantera, och kräva periodiska uppdateringar. Det finns också en risk att vi kanske inte har tillgång till teknik och personal med [tillbörliga] AI-kvalifikationer för att på lämpligt sätt integrera pågående framsteg i våra AI-initiativ, inklusive tillgång till licensiering av viktiga immateriella rättigheter från tredje part,” skriver Hyatt.

”Den snabba utvecklingen av AI kan kräva att vi allokerar ytterligare resurser för att bidra till att etiskt implementera AI för att minimera oavsiktliga eller skadliga effekter, och kan också kräva att vi gör ytterligare investeringar i utvecklingen av egenutvecklade uppsättningar data, maskininlärningsmodeller eller andra system, vilket kan bli kostsamt,” skriver Uber.