Annons:

Premium

“Jag hoppas på 5-10 nya Boulebarer”

Magnus Widell, du är ny Sverige-vd för Boulebar. Här svarar han på Travel News klassiska på-nytt-jobb-enkät. 

“En ganska okomplicerad men väldigt tillgänglig och rolig aktivitet”

Grattis till ett nytt jobb, Magnus Widell, du är ny Sverige-vd för Boulebar. Varför valde Henrik  Kruse, koncern-vd på Boulebar Group, dig tror du?

– Tack snälla, det känns såklart superkul och spännande! 

Henrik och jag träffades under min tid på Gröna Lund och har sedan hållit kontakten. Jag tror att han ville få in mig i Boulebar då min karriär inom besöksnäringen har varit väldigt nära det operativa och varit väldigt fokuserad på att bygga organisationer som gör verksamheten bättre. Alla vill såklart tjäna mer per omsatt krona, men också skapa bra arbetsgivarvarumärken genom bra och stark organisationskultur, och genom det tjäna mer pengar. Sen att vi ”klickar” bra som personer gör såklart samtalen bättre och roligare.  

Varför valde du Boulebar?

– Jag gillar verkligen det entreprenöriella som finns på Boulebar, att man vill göra det befintliga bättre men också titta framåt med tillväxt. Sedan gillar jag det nischade med Boulebar, det är tydligt vad grundkonceptet är – de är nördiga när det kommer till boule, älskar god mat och dryck. Att vilja skapa platser där människor möts och kan hänga tillsammans, gärna med ett glas pastis, tycker jag låter som en väldigt rolig och trevlig arbetsplats. Boulebar har gjort ett väldigt bra jobb under många år och skapat en väldigt stark kultur och plattform som vi nu ska befästa ännu mer och rulla ut på fler platser, allt detta tillsammans är varför jag valde Boulebar. 

Varför ska man hänga på Boulebar?

– Boulebar är ett perfekt ställe att hänga på med vänner, familj eller kollegor för en ganska okomplicerad men väldigt tillgänglig och rolig aktivitet. Där man också kan äta och dricka gott i en skön miljö. Det finns en bra blandning av Boulebarer och därför någon som passar alla. Alltifrån de större anläggningarna som Drottningtorget i Malmö och Haga i Solna, till den mer coola undangömda i Rådhusets tunnelbanestation eller sommarfavoriterna i Rålambshovsparken och Tantolunden. 

Många vet vem du är, men inte alla 50 000 Travel News-läsare. Vem är du?

– Jag tror att de som sett mig eller hört mig prata någon gång kanske mest kopplar mig till Gröna Lund där jag var vd i 10 år. Men jag har också en historia på hotellanläggningar som är etablerade på starka destinationer som Sälen, Åre och Sandhamn i Stockholms skärgård. Jag har även varit med och tagit hem pris på Grand Travel Awards på 90-talet då jag jobbade på Holiday Autos som sysslar med hyrbilsförmedling, men det är kanske inte det som de flesta känner igen mig ifrån.  

Magnus Widell har ett förflutet som vd på Gröna Lund.

“Jag fick vara med på en digital resa från pappersbiljetter till att all försäljning idag är digital”

Vad lärde du dig som vd på Gröna Lund?

– Otroligt mycket. Under åren jag var på Gröna Lund så hände det otroligt mycket (det gör det i och för sig alltid på Gröna Lund). Jag fick vara med på en digital resa från pappersbiljetter till att all försäljning idag är digital och större delen av kommunikationen är digital. Nya attraktioner och parkområden projekterades och byggdes och i det finns massor av lärdomar av projektstyrning och ledning. Pandemiåren var såklart väldigt lärorika i sig. Gröna Lund är väldigt många saker i ett och samma företag och det kräver stor förståelse och god planering att få ihop allt inför varje säsong. En lärdom som jag tagit med mig är att det är oerhört svårt att göra en säsong längre, en sommarsäsong stänger sig mer eller mindre själv, men det går att skapa nya säsonger som inte är så väderberoende, till exempel Halloween.  

Och på Moment Group?

– Det jag lärde mig var att det krävs oerhört god styrning från ett ägarbolag till 16-17 företag som Moment Group är, som dessutom är ett börsbolag. Moment Group och dess dotterbolag är väldigt duktiga inom sina respektive områden och där vissa såklart sticker ut mer då de varit med under lång tid, som 2Entertain som med sina föreställningar drar fulla hus på bland annat China och Oscarsteatern.  

2022 hade Boulebar i Sverige 141 Mkr omsättning och tjänade en dryg miljon. Vi misstänker att det var efter koncernbildrag till Boulebar Group AB. Vad tror du om den framtida ekonomiska utvecklingen?

– Jag tror att Boulebar precis som många andra aktörer känt av 4 år av större och mindre kriser, men ändå tagit sig igenom det och lyckats hålla sig över ytan. Vår plan nu är att bygga vidare på ett starkt varumärke med en stark produkt och vi ser att intresset för Boulebar verkligen finns, både i Sverige och utomlands. Med det sagt, så tror jag att vi har en god ekonomisk framtid där vi letar nya lokaler i nya städer. 

Boulebar drivs av sanna bouleentusiaster. Det startade som en tågluff genom Europa. Tre vänner som i en park bland Marseilles ruffa bakgator föll för boule.

Idag finns 12 stycken Boulebarer i Malmö,  Göteborg, Örebro, Stockholm, Köpenhamn och London. “Och resan har  bara börjat” enligt ett pressmeddelande. Hur många enheten finns det om fem år?

– Svårt att svara på hur många enheter som finns om fem år, men jag hoppas att det finns 5-10 nya Boulebarer.   

Reseindustrins största utmaning? 

– Det finns många utmaningar för besöksnäringen, och vissa känns mer eviga och stora än andra. Att rekrytera och behålla människor branschen är såklart en nyckel till tillväxt och hållbar framgång, och här verkar vi ha svårt att skapa stort intresse i landet. 

Arlanda är också ett problem som verkar gå bakåt mer än framåt vad gäller avgångar och göra Arlanda/Stockholm till en hub.  

Namn: Magnus Widell

Titel: vd

Familj: Gift med Evelina och två barn

Bor: Stockholm

Senaste resa: London och Grekland 

Favorit Nyckeltal: NPS och eNPS

Favorithotell: The Peninsula Bangkok

Favorit Färjebolag: Waxholmsbolaget

Favorit Reseapp: Google Maps

Flygbolag som jag åker helst med: Lufthansa

Favoritdestination: Just nu är det London

Min drömresa: Okinawa Japan

Detta vet vi inte om dig: Stort basebollfan