För norska politiker var tanken att höghastighetståg från Oslo till Göteborg skulle utgöra en första del av höghastighetståg från Oslo till Köpenhamn, och därmed resten av Europa. Men så blir det inte, skriver Aftenposten. Istället för att bygga spår som tål hastigheter upp till 330 km/h vill svenska myndigheter begränsa hastigheten på dessa linjer till 250 km/h.
– När det nu är en begränsning på 250 km/h i Sverige så är det inte möjligt att nå Köpenhamn på tre timmar. Det betyder att ett långt färre antal passagerare kommer att välja tåg framför flyg, säger Tom Stillesby, som utreder frågan för norska Samferdselsdepartementet till tidningen.
Erfarenheter från flera europeiska länder visar att höghastighetståg får en stor del av marknaden om resetiden är tre timmar eller mindre. Det är troligtvis eftersom flygtiden, inklusive transfer, säkerhetskontroll och så vidare, i realiteten är runt tre timmar.
Med den nuvarande hastighetsbegränsningen i Sverige blir planen istället att tågen kör i 330 km/h på norska mark och 250 km/h på den svenska sidan. Då blir restiden mellan Oslo och Göteborg mellan två och två och en halv timme. Restiden mellan Oslo och Stockholm blir tre timmar och tio minuter.
Varför svenska Trafikverket och Näringsdepartementet säger nej är Tom Stillesby osäker på.
– Det är väldigt oklart. Det finns egentligen inte någon orsak. De har haft sin utredning och kommit med sin inställning om var det ska byggas höghastighetståg i Sverige. Det är inte mer med det, säger Tom Stillesby.