Särskilt har det synts ökat intresse från Danmark, England, Holland och Tyskland i kvartalet. Även antalet skiddagar har ökat kraftigt, skriver Stefan Sjöstrand i vd-ordet.
Hur mycket har den svagare kronan spelat in?
”Det finns två effekter. När vi pratar med danska gäster tycker de att det är prisvärt samt att det är snösäkert. Och jämför man med anläggningarna i södra Tyskland och norra Österrike dit många annars åker finns ingen snö. Det gör att de hellre vänder kosan norrut”.
Samtidigt som Skistar noterade ett ökat antal utländska gäster under andra kvartalet, minskade antalet inhemska med 2 procent. Vd Stefan Sjöstrand uppger att det är ett litet tapp och att utländska gäster är ”mer lönsamma”, säger han till Direkt.
Han uppger att avmattningen under pandemin fick Skistar att styra om marknadsföringen mot bland annat Danmark, England och Tyskland. Ett drag som nu börjat ge effekt.
Sjöstrand säger att utländska gäster både anser att den svaga kronan och högre snösäkerhet lockar till anläggningarna i Skandinavien.
Han pekar på att rörelsemarginalen under första halvåret stigit till 22 procent. Det är mer än dubbelt så mycket jämfört med de flesta bolag i reseindustrin.
”Det ger oss det bästa halvårsresultatet i bolaget historia”, sammanfattar han.
Andra kvartalet
Omsättning: 2 531 mkr
2022: 2 350 mkr
Rörelseresultat: 1 072 mkr
2022: 932 mkr