[i=484025;w440;nb;nl]
Ving är tidigt ute med att lansera en app med sitt inspirationsmagasin – tidningen som ersatt den traditionella katalogen – som grund. TN tog kollegan Linus, vår app-expert på onlineavdelningen, till hjälp när vi gav oss in i ”Vings Värld” för att testa.
– Aha … de har ett tidningssystem, Adobes lösning, som grund. Måste vara någon hyfsat duktig pr-byrå som har gjort det här, är hans första kommentar.
Entusiasmen förbyts snart i förvåning.
– Shit, den är ju 275 megabyte. Inget man laddar hem med ett 3G-kort direkt. Skulle knappast ladda ner ett så stort reklamblad …
Vi bläddrar oss igenom artiklar om resmål, väderinformation, interaktiva tävlingar och filmer och konstaterar att Ving har lyckats formmässigt: tidningen är snygg och lätt att hitta i. Som inspirationsmagasinet, men kryddat med klickbara bilder och filmer från resmålen. Lite fler och kortare filmer hade gjort den ännu bättre.
Vi klickar oss runt. Testar bokningsknappen bredvid resmålsartiklarna och lotsas snabbt över till bokningssidan för resmålet på webben.
– Att man kan gå in direkt och boka resa var ju klockrent och passar Ipadformatet perfekt.
Jag klickar vidare på listan över Vings alla resmål men kommer till min besvikelse varken till film eller webbplats. I stället fortsätter vi till en artikel av Gry Forsell. Nästa kändis är Maria Montazami.
– Montazami skiter jag fullständigt i. Här är för mycket lull. Det är därför tidningen blir så tung.
Men jag tror tvärtom att det säkert finns mängder av Montazamifans som älskar att se henne bakom kulisserna på en reklamfilmsinspelning. Och att appen skulle bli tråkig utan allt extramaterial. Det tror inte Linus.
– Om jag var ute efter reseinspiration på min Ipad, skulle jag ladda ner en resetidning. Från en arrangör vill jag hellre ha något katalogliknande med alla hotell och orter och mycket filmer.
Testet är klart och vi konstaterar att Vings app ändå är ett bra försök. Arrangören har utnyttjat Ipadens möjligheter och inte bara skapat en pdf-liknande kopia av tidningen. Men känslan är ändå att Ving kanske inte riktigt försökt anpassa innehållet efter Ipadläsarnas krav. Linus konstaterar krasst:
– Man måste antingen jobba i branschen, vara konkurrent eller vara ett väldigt fan av Ving för att ladda ner en kundtidning till sin Ipad.
– Aha … de har ett tidningssystem, Adobes lösning, som grund. Måste vara någon hyfsat duktig pr-byrå som har gjort det här, är hans första kommentar.
Entusiasmen förbyts snart i förvåning.
– Shit, den är ju 275 megabyte. Inget man laddar hem med ett 3G-kort direkt. Skulle knappast ladda ner ett så stort reklamblad …
Vi bläddrar oss igenom artiklar om resmål, väderinformation, interaktiva tävlingar och filmer och konstaterar att Ving har lyckats formmässigt: tidningen är snygg och lätt att hitta i. Som inspirationsmagasinet, men kryddat med klickbara bilder och filmer från resmålen. Lite fler och kortare filmer hade gjort den ännu bättre.
Vi klickar oss runt. Testar bokningsknappen bredvid resmålsartiklarna och lotsas snabbt över till bokningssidan för resmålet på webben.
– Att man kan gå in direkt och boka resa var ju klockrent och passar Ipadformatet perfekt.
Jag klickar vidare på listan över Vings alla resmål men kommer till min besvikelse varken till film eller webbplats. I stället fortsätter vi till en artikel av Gry Forsell. Nästa kändis är Maria Montazami.
– Montazami skiter jag fullständigt i. Här är för mycket lull. Det är därför tidningen blir så tung.
Men jag tror tvärtom att det säkert finns mängder av Montazamifans som älskar att se henne bakom kulisserna på en reklamfilmsinspelning. Och att appen skulle bli tråkig utan allt extramaterial. Det tror inte Linus.
– Om jag var ute efter reseinspiration på min Ipad, skulle jag ladda ner en resetidning. Från en arrangör vill jag hellre ha något katalogliknande med alla hotell och orter och mycket filmer.
Testet är klart och vi konstaterar att Vings app ändå är ett bra försök. Arrangören har utnyttjat Ipadens möjligheter och inte bara skapat en pdf-liknande kopia av tidningen. Men känslan är ändå att Ving kanske inte riktigt försökt anpassa innehållet efter Ipadläsarnas krav. Linus konstaterar krasst:
– Man måste antingen jobba i branschen, vara konkurrent eller vara ett väldigt fan av Ving för att ladda ner en kundtidning till sin Ipad.