[i=484024;w440;nb;nl]
Nedtyngd av dator, mobil och en Ipad klämmer jag ner mig i flygsätet – redo att kasta mig ut i den underbara cyberspacevärlden uppe bland molnen.
Men jag får tygla min otålighet. Först ska planet lyfta och nå drygt 3 000 meters höjd innan det trådlösa internetsystemet startar upp. Planet har en antenn monterad på flygplanskroppen som kommunicerar med en satellit och vidare ner till Moder Jord. Fördröjningen är bara ett par sekunder enligt Norwegian.
Och ingenting under testresan motsäger detta. Jag mejlar med hemmaredaktionen och får svar på stört. Själva uppkopplingen mot nätet går också smidigt, i såväl datorn och mobilen som Ipaden. Med tanke på att Norwegian är ett lågprisbolag som gillar att ta ut extra avgifter är det glädjande att wifi-uppkopplingen är gratis.
Är du van vid supersnabbt bredband måste du ta ett andetag och stressa ner. För det går lite trögt i början, särskilt om du är den förste ombord som går in på en bildtung mediesajt som Aftonbladet.se, men det går snabbare nästa gång. Det beror på att servern ombord har en cashfunktion (precis som GDS:ernas bokningssystem) som lagrar information. Snabbheten beror också på hur många resenärer som utnyttjar det trådlösa bredbandet samtidigt. Kapaciteten är 8 GB för hela planet och om alla 189 resenärer surfar samtidigt kommer det att gå lite långsammare än om det bara är en handfull.
Det gäller också att ha koll på datorbatteriet. Det finns inga strömsladdar, så om du tänkt streama Spotifylåtar hela vägen ner till semestern i Malaga via datorn får du byta strategi och se till att streama genom mobilen eller Ipaden, som har mycket längre batteritid.
Den dominerande känslan är ändå att det känns fullständigt naturligt att surfa 10 000 meter upp i luften – och att det är märkligt att inte fler flygbolag varit snabbare att skaffa det. Lufthansa är det enda Europabolaget som erbjuder trådlöst internet, men bara på interkontflygningar.
Före sommaren kommer Norwegian att ha den nya teknologin på elva av sina flygplan, vid årets slut på 21 flygplan. Surfnördar anmodas dock hålla ögonen öppna vid bokningen. Norwegian har 56 plan, så risken är mer än 50 procent att du hamnar på ett plan utan surf.
Men jag får tygla min otålighet. Först ska planet lyfta och nå drygt 3 000 meters höjd innan det trådlösa internetsystemet startar upp. Planet har en antenn monterad på flygplanskroppen som kommunicerar med en satellit och vidare ner till Moder Jord. Fördröjningen är bara ett par sekunder enligt Norwegian.
Och ingenting under testresan motsäger detta. Jag mejlar med hemmaredaktionen och får svar på stört. Själva uppkopplingen mot nätet går också smidigt, i såväl datorn och mobilen som Ipaden. Med tanke på att Norwegian är ett lågprisbolag som gillar att ta ut extra avgifter är det glädjande att wifi-uppkopplingen är gratis.
Är du van vid supersnabbt bredband måste du ta ett andetag och stressa ner. För det går lite trögt i början, särskilt om du är den förste ombord som går in på en bildtung mediesajt som Aftonbladet.se, men det går snabbare nästa gång. Det beror på att servern ombord har en cashfunktion (precis som GDS:ernas bokningssystem) som lagrar information. Snabbheten beror också på hur många resenärer som utnyttjar det trådlösa bredbandet samtidigt. Kapaciteten är 8 GB för hela planet och om alla 189 resenärer surfar samtidigt kommer det att gå lite långsammare än om det bara är en handfull.
Det gäller också att ha koll på datorbatteriet. Det finns inga strömsladdar, så om du tänkt streama Spotifylåtar hela vägen ner till semestern i Malaga via datorn får du byta strategi och se till att streama genom mobilen eller Ipaden, som har mycket längre batteritid.
Den dominerande känslan är ändå att det känns fullständigt naturligt att surfa 10 000 meter upp i luften – och att det är märkligt att inte fler flygbolag varit snabbare att skaffa det. Lufthansa är det enda Europabolaget som erbjuder trådlöst internet, men bara på interkontflygningar.
Före sommaren kommer Norwegian att ha den nya teknologin på elva av sina flygplan, vid årets slut på 21 flygplan. Surfnördar anmodas dock hålla ögonen öppna vid bokningen. Norwegian har 56 plan, så risken är mer än 50 procent att du hamnar på ett plan utan surf.
Tips 1: Alla flygningar med wifi anges med en wifi-symbol i bokningen. Fast 100 procent säkert kan man aldrig vara. Det kan ske förändringar.
Tips 2: Det är Norwegians nya 737-800 som i första skedet får wifi.
Tips 2: Det är Norwegians nya 737-800 som i första skedet får wifi.