[i=484000;w440;nb;nl]
I maj i år öppnade Hotel Bella Sky Comwell sina portar några kilometer utanför Köpenhamn.
Med sina 814 rum är det Nordens största hotell. Det är också det första i Europa med ett helt våningsplan dit endast kvinnliga gäster äger tillträde.
Men är det i jämställdhetstider som dessa politiskt korrekt att dedikera hotellrum specifikt för kvinnliga hotellgäster? Och – vilket är ännu viktigare – är det något som kvinnorna verkligen önskar sig?
Särskilda rum eller ”kvinnligare” rum är inget nytt i sig. De senaste 15 åren har det med ojämna mellanrum poppat upp hotell i Skandinavien som velat profilera sig som mer kvinnovänliga än andra, antingen genom att betona säkerhets- eller komfortaspekten, eller båda delar.
I dag är mycket av det här standardutrustning på hotellen, för vilken hotellgäst oavsett kön vill inte ha titthål och säkerhetskedjor, badrockar och tofflor? Men hotellkedjan First har ändå valt att profilera sig mot kvinnor med sitt koncept First Lady som lanserades för cirka tre år sedan. First Lady erbjuds på samtliga hotell i Skandinavien och ska utgöra minst fem procent av varje hotells rumsbestånd.
– Det är specifika rum som har lite annan karaktär, kanske ett hörnrum eller ett rum med snedtak. Atmosfären ska vara mysigare och så har de annan utrustning som kaffe- och tekokare, tidningar, fön, morgonrock och tofflor, säkerhetskedja och titthål, säger Richard Svartvik, regiondirektör för First Sverige.
Enligt honom efterfrågas rummen och reaktionerna är enbart positiva – även hos männen som ibland hamnar i de speciella rummen. Gör de inte det, kan de ändå få kaffekokare med mera på förfrågan.
Och nu har alltså ett nybyggt hotell i Danmark år 2011 tagit kvinnokonceptet ett steg längre.
Med sina 814 rum är det Nordens största hotell. Det är också det första i Europa med ett helt våningsplan dit endast kvinnliga gäster äger tillträde.
Men är det i jämställdhetstider som dessa politiskt korrekt att dedikera hotellrum specifikt för kvinnliga hotellgäster? Och – vilket är ännu viktigare – är det något som kvinnorna verkligen önskar sig?
Särskilda rum eller ”kvinnligare” rum är inget nytt i sig. De senaste 15 åren har det med ojämna mellanrum poppat upp hotell i Skandinavien som velat profilera sig som mer kvinnovänliga än andra, antingen genom att betona säkerhets- eller komfortaspekten, eller båda delar.
I dag är mycket av det här standardutrustning på hotellen, för vilken hotellgäst oavsett kön vill inte ha titthål och säkerhetskedjor, badrockar och tofflor? Men hotellkedjan First har ändå valt att profilera sig mot kvinnor med sitt koncept First Lady som lanserades för cirka tre år sedan. First Lady erbjuds på samtliga hotell i Skandinavien och ska utgöra minst fem procent av varje hotells rumsbestånd.
– Det är specifika rum som har lite annan karaktär, kanske ett hörnrum eller ett rum med snedtak. Atmosfären ska vara mysigare och så har de annan utrustning som kaffe- och tekokare, tidningar, fön, morgonrock och tofflor, säkerhetskedja och titthål, säger Richard Svartvik, regiondirektör för First Sverige.
Enligt honom efterfrågas rummen och reaktionerna är enbart positiva – även hos männen som ibland hamnar i de speciella rummen. Gör de inte det, kan de ändå få kaffekokare med mera på förfrågan.
Och nu har alltså ett nybyggt hotell i Danmark år 2011 tagit kvinnokonceptet ett steg längre.
Idén till Bella Skys våning 17, döpt till Bella Donna, lutar sig mot en undersökning man låtit göra av vad danska, beresta kvinnor ville ha. Önskemålen var tre: rummet ska vara tryggt (därav det egna våningsplanet som bara nås med speciella nyckelkort), hygieniskt (vilket det skulle bli med vetskapen om att förra rumsgästen var en kvinna) samt speciellt anpassat efter kvinnors behov. Det tredje önskemålet har bland annat resulterat i badkar, effektiv hårfön, speciella märkeshygienartiklar, makeupspegel, stor säng, gröna växter, många galgar, badrock, utsikt från rummet, gratis och trådlöst internet samt ekologisk mat i restaurangen.
Har Bella Sky snappat upp att hotellvindarna vänt? Knappast. När Travel News ringer runt är intresset svalt. Endast en kvinna tycker att speciella kvinnorum är en bra idé.
– Komfort och säkerhet är viktigt och jag skulle gärna bo i speciella rum eller på en egen våning, säger Yvonne Sandqvist, Sverigeansvarig för intern support på Nordea.
På semestern valde hon att bo med sin man på Bella Sky (dock inte i ett kvinnorum, däremot i ett av dem som är inredda av kvinnor) och hon skulle gärna bo där i tjänsten.
– Jag tycker ofta att hotellrum saknar det som är viktigt för oss kvinnor, som hårfön och hyllor för schampo och tvål i duschen. Dessutom tycker jag att det ska finnas en fläkt i badrummet så inte spegeln immar igen på morgonen har man bråttom, säger hon.
Har Bella Sky snappat upp att hotellvindarna vänt? Knappast. När Travel News ringer runt är intresset svalt. Endast en kvinna tycker att speciella kvinnorum är en bra idé.
– Komfort och säkerhet är viktigt och jag skulle gärna bo i speciella rum eller på en egen våning, säger Yvonne Sandqvist, Sverigeansvarig för intern support på Nordea.
På semestern valde hon att bo med sin man på Bella Sky (dock inte i ett kvinnorum, däremot i ett av dem som är inredda av kvinnor) och hon skulle gärna bo där i tjänsten.
– Jag tycker ofta att hotellrum saknar det som är viktigt för oss kvinnor, som hårfön och hyllor för schampo och tvål i duschen. Dessutom tycker jag att det ska finnas en fläkt i badrummet så inte spegeln immar igen på morgonen har man bråttom, säger hon.
Andra resenärer ser dock inte poängen med särskilda rum.
– Rummet ska vara fräscht och varken lyhört eller bullrigt. På rummet jobbar jag, så några extra tidningar är jag inte intresserad av. Visst är det viktigt med säkerhet, men jag är mer uppmärksam på läget, om taxin kan köra ända fram till receptionen, och hur man agerar i receptionen. Att separera kvinnor och män är ju som att sätta plåster på ett brutet ben, säger Kerstin Hanell, learning and development manager på Coca Cola Enterprises.
Varken Marianne Dykes, travel manager på samma företag, eller Eva Jalex, TM på Leaf
International, har fått frågor av sina kvinnliga resenärer om den här typen av rum.
– Visst kan det vara trevligt att bo i ett speciellt kvinnorum någon gång, men kvinnor som reser månar om annat som till exempel var gymet ligger. Det känns inte så bra att behöva träna långt bort i en källare. Vidare är det viktigt att hotellpersonalen inte ropar ut rumsnumret högt och att receptionen inte ligger nära baren så någon där snappar upp det.
– Hissarna bör också ha nyckelkort, för att ingen utomstående ska kunna använda dem, säger Eva Jalex.
Att speciella rum för kvinnor inte är en stor fråga för resande företag och myndigheter i dag bekräftar även Lotten Fowler, ordförande i SBTA, Sveriges Affärsreseförening.
– Det här känns som en gammal diskussion. Jag har inte hört ett ljud om saken sedan jag började. Ingen av våra medlemmar har väckt frågan och det är inget som SBTA driver.
– Rummet ska vara fräscht och varken lyhört eller bullrigt. På rummet jobbar jag, så några extra tidningar är jag inte intresserad av. Visst är det viktigt med säkerhet, men jag är mer uppmärksam på läget, om taxin kan köra ända fram till receptionen, och hur man agerar i receptionen. Att separera kvinnor och män är ju som att sätta plåster på ett brutet ben, säger Kerstin Hanell, learning and development manager på Coca Cola Enterprises.
Varken Marianne Dykes, travel manager på samma företag, eller Eva Jalex, TM på Leaf
International, har fått frågor av sina kvinnliga resenärer om den här typen av rum.
– Visst kan det vara trevligt att bo i ett speciellt kvinnorum någon gång, men kvinnor som reser månar om annat som till exempel var gymet ligger. Det känns inte så bra att behöva träna långt bort i en källare. Vidare är det viktigt att hotellpersonalen inte ropar ut rumsnumret högt och att receptionen inte ligger nära baren så någon där snappar upp det.
– Hissarna bör också ha nyckelkort, för att ingen utomstående ska kunna använda dem, säger Eva Jalex.
Att speciella rum för kvinnor inte är en stor fråga för resande företag och myndigheter i dag bekräftar även Lotten Fowler, ordförande i SBTA, Sveriges Affärsreseförening.
– Det här känns som en gammal diskussion. Jag har inte hört ett ljud om saken sedan jag började. Ingen av våra medlemmar har väckt frågan och det är inget som SBTA driver.
En travel manager, som vill vara anonym, menar att det kan uppfattas som provocerande att hotell tänker så generaliserande.
– Kvinnor vill bli behandlade som sina manliga kolleger och inte automatiskt hamna i rum med rosa handdukar och typiskt ”kvinnliga” tidningar som de kanske är totalt ointresserade av.
– Kvinnor vill bli behandlade som sina manliga kolleger och inte automatiskt hamna i rum med rosa handdukar och typiskt ”kvinnliga” tidningar som de kanske är totalt ointresserade av.
Bicky Chakraborty är vd för kedjan Elite Hotels som öppnat två nya Stockholmshotell i år. Han är inne på samma linje:
– Vi strävar efter att vara könsneutrala i alla sammanhang. Svenska kvinnor är självständiga och jämställda och kräver inga andra typer av hotellrum än männen. Genom att arbeta för att våra krogar och hotell ska vara kvinnovänliga blir de automatiskt mindre manliga. Det är ju bättre att man hittar något som tilltalar bägge könen.
Som exempel tar Bicky Chakraborty att man parallellt med öl också serverar bra vin på sina pubar. På tv-skärmarna visas ingen sport, så ”männen inte vrålar så högt”.
Hotel Bella Skys satsning ser han som strategisk.
– De har säkert en viss kategori av internationella gäster där män och kvinnor inte bor blandat, men vi har inte det behovet. Och skulle vi märka att våra kvinnliga gäster efterfrågar mer säkerhet ordnar vi så klart så att det omfattar alla rum och alla gäster.
– Vi strävar efter att vara könsneutrala i alla sammanhang. Svenska kvinnor är självständiga och jämställda och kräver inga andra typer av hotellrum än männen. Genom att arbeta för att våra krogar och hotell ska vara kvinnovänliga blir de automatiskt mindre manliga. Det är ju bättre att man hittar något som tilltalar bägge könen.
Som exempel tar Bicky Chakraborty att man parallellt med öl också serverar bra vin på sina pubar. På tv-skärmarna visas ingen sport, så ”männen inte vrålar så högt”.
Hotel Bella Skys satsning ser han som strategisk.
– De har säkert en viss kategori av internationella gäster där män och kvinnor inte bor blandat, men vi har inte det behovet. Och skulle vi märka att våra kvinnliga gäster efterfrågar mer säkerhet ordnar vi så klart så att det omfattar alla rum och alla gäster.
KERSTIN SUNDMARK