Allt fler flygbolag studerar vätgasflyg drivna av bränsleceller som en lösning på branschens miljöproblem. Studien vid Chalmers Tekniska Högskola antyder att det kan vara en möjlig väg.
Doktoranden Christian Svensson har under överinseende av professor Tomas Grönstedt utgått från flygplan med 50 passagerare och en räckvidd på 1 200 kilometer. De har beräknat att rätt konstruerade plan klarar 97 procent av alla flygsträckor med 58 procent av passagerarna som bedöms flyga år 2045.
Problemet med flytande vätgas är att den förvaras vid minus 253 grader för att inte förångas och skapa tryck i tankarna. Dessa kräver kraftig isolering som ökar flygplanets vikt och minskar dess prestanda.
– Det är faktorer som jobbar mot varann, konstaterar Christian Svensson. Men vi har hittat den punkt där vi bedömer att man får ut mest kapacitet.
– Vid flygning är säkerheten det viktigaste. Det har vi med oss när vi fortsätter designa tekniska lösningar för vätgasflyg.