Annons:

Charterns bästa vän

Fritidsresegruppens informationsdirektör Lottie Knutson har gett svensk charter ett ansikte i medierna.

Att lågprisflyget blivit pressens
nya älsklingar gör henne bara mer taggad att återupprätta de stora rese-arrangörernas skamfilade självförtroende.
– Det är dags för dinosaurierna att slå tillbaka, säger hon.
Sensommaren 2000 sliter Travel News nya redaktionsteam med att sätta sig in i och förstå resebranschens strukturer och mysterier.
Telefonen ringer. En energisk, lätt andfådd röst hörs i andra änden av luren.
– Hej, det är Lottie Knutson på Fritidsresegruppen.
Hon bjuder upp sig själv och tar med fika. Under kaffedrickandet berättar hon – givetvis om – Fritidsresor, men bjuder också en initierad föreläsning om charterbranschen, turismens växande betydelse, garnerat med en lagom dos skvaller och föreslår att vi snarast måste träffa nya koncernchefen.
Scenen ger en liten inblick i den aktiva mediabearbetningen som blivit Lottie Knutsons signum. För de redaktioner på tv, dags- och kvällstidningar som regelbundet bevakar charter- och reseindustrin är hon rätt och slätt Lottie. Detta arbete för att höja charterns status som näring gav henne Travel News utmärkelse Årets Branschkvinna, framröstad av 50 ledande chefer inom turistnäringen. Hedersutmärkelsen tog hon emot på Grand Travel Award i mars.
– Jag blev både överraskad och glad. Jag såg mig som en lågoddsare, eftersom de övriga nominerade var vd:ar. Jag ser priset som ett erkännande för min yrkeskår.
Efter sex år som journalist och informatör på SAS interntidning Inside SAS, där hon bland annat lärde känna Vings och SLG:s legendariske vd Christer Sandahl blev hon konsult 1995. Så småningom fick hon uppdraget att lägga upp Sverigesatsande Thomson´s kommunikationsstrategi. När Thomson året därpå slukade Fritidsresor fick hon motsvarande uppdrag av Fritidsresegruppens koncernchef Ole Oftedal, som sedan tyckte att det var lika bra att anställa Lottie som informationsdirektör.
Hennes viktigaste mål blev att få omvärlden att ta charterbranschen på allvar.
– Det fanns en felsyn, där uppfattningen var att chartern bara bestod av ett gäng glada reseledare. Jag är metodisk och systematisk i mitt jobb och budskapet vi skulle föra fram var att turismen är den största och snabbast växande industrin. Det tar tid att förändra bilden, men i dag tycker jag synsättet har slagit igenom.
Boken Charterns historia kom också till för legitimera chartern som näring, ”för en bransch utan historia har ingen framtid”.
Lottie Knutson är chef för det nordiska informationsarbetet samt för koncernens åtaganden inom miljö och etik. Dessutom ansvarar hon för närvarande också för marknadsavdelningen.
På huvudkontoret har järngänget bestått av henne själv, Marie Malmros och Jim Johansson (som sedan sommarens nedskärningar arbetar på frilansbasis).
Lottie talar väldigt ofta om ”mig, Marie och Jim”.
– Det låter som en klyscha , men det är väldigt stimulerande att arbeta med Lottie. Hon är proffsig, har ett otroligt engagemang och arbetar i högt tempo. Hon står bakom oss i vått och torrt, det är inte alltid så man känner så gentemot sin chef, säger kollegan Marie Malmros.
För Lottie Knutson är det viktigt att informationsavdelningen styr informationsflödet från koncernen.
– Om du låter 5-10 personer på olika avdelningar dela på informationsarbetet blir det otydligt och reaktivt. En informationskollega hos en konkurrent berättade en gång hur någon ringde från marknadsavdelningen och sade: ” Jag tänkte skriva en pressrelease, hur du några tips?”
Hon tycker att hon har ett drömjobb i en ”knäpp, kul, snabb och rörlig” bransch. Men förra året är knappast ett Lottie Knutson arbetsmässigt kommer att längta tillbaka till. I november 2002 fick hon och maken Mats – politisk reporter och kommentator på SVT – sitt tredje barn, lilla sladdisen Linn. Under mammaledigheten skulle hon behålla det övergripande informationsansvaret. En del jobb, men mest ledigt var det tänkt. Så blev det inte. Samma månad fick koncernchef Anders Holst silkessnöret av brittiska ägarna Thomson. Den brittiska Thomson-chefen Colin Mitchell skickades över till Sverige för att ”städa” bolaget, vilket av naturliga skäl skapade osäkerhet och oro i hela organisationen. Vem skulle få gå och vem få stanna? Det blev betydligt fler arbetstimmar än planerat och i maj när beslutet om uppsägningar och förändrad organisation kom tvingades även Lottie Knutson säga upp två av sina svenska medarbetare.
Enligt vad Travel News erfar ifrågasattes även Lottie Knutsons egen roll i ledningsgruppen. Colin Mitchell ville först varken ha personaldirektören eller informationsdirektören kvar i ledningsgruppen. Förslaget ändrades dock i slutändan.
– Min funktion är ju beroende av hur koncernchefen viktar mitt arbete. Vad jag kan säga är att britter har en annan syn än skandinaviska chefer på informationsarbete, kommenterar hon diplomatiskt.
Vad ser du som din roll i ledningsgruppen?
– Jag har ett helhetsansvar precis som övriga medlemmar. Förutom varumärkesfrågor och kommunikation är trender och konjunkturer områden där jag är uppdaterad. Jag försöker ha den utomståendes blick. Vi är ett publikt företag som säljer konsumentvaruprodukter, vilket gör oss känsliga för opinionsstämningar. Du vill inte fatta beslut som leder till att 100 000 uppretade resenärer står utanför butikerna, säger hon med ett skratt.
Det märks att Lottie Knutson är nöjd med att nya koncernchefen Johan Lundgren, hämtad från konkurrenten MyTravel, är på plats.
– Han är förändringsbenägen, kan ta folk, är engagerad och vill verkligen något. Det behöver det här företaget. Hade inte Johan börjat hade jag nog sökt mig härifrån, funderar hon.
Det betyder att chefsrekryterarna som då och då brukar höra av sig får vänta på napp. För Lottie Knutson har ett uppdrag att utföra: Krisstämpeln på charterbranschen ska tvättas bort.
– Lågprisflyget är medias nya älsklingar som det ofta rapporteras okritiskt om. Krisstämpeln som satts på charterbolagen har gjort att vi själva börjat se oss som förlorare. Det är dags att slå tillbaka.
Inte heller hon tror att morgondagens charter ser ut som dagens.
– Det blir en avskalad basprodukt där resenären väljer vad han eller hon vill plocka in i resan. Chartern måste anpassa sig till konkurrensen där alla i dag ägnar sig åt paketering. Men de stora researrangörerna har en framtid.
Som det informationsproffs Lottie Knutson är har hon förstås tänkt ut en medievänlig liknelse.
Alla dinosaurier dog inte ut. Fåglarna och krokodilerna överlevde*.
– Men om vi ska vara krokodilen som ligger lågt men hugger snabbt eller högtflygande fåglar, det vet jag faktiskt inte, avslutar hon med smittade Lottie-skratt.
* Nåja, enligt TN:s efterforskningar var krokodilerna inga dinosuarier utan kräldjur, men fanns på och överlevde dinosaurietiden. Men varför sänka en bra historia med en sådan petitess?

Kommentarer är stängda.