En Räddare i Nöden. Ett slitet begrepp. Det har används alltför ofta inom ekonomijournalistiken när ett krisdrabbat företag får en ny vd. Speciellt om vd:n som sägs vara hård i nyporna, inte rädd för att sparka folk och drar igenom lokalerna med taktfasta steg så personalen hukar bakom datorerna.
Tyvärr måste det användas igen. Fritidsresegruppens nye nordiske vd, Johan Lundgren, ska bli företagets räddare i nöden. Efter år av ägarkarusell, en osedvanlig tung lågkonjunktur, för dyra hotellkontrakt, minskad omsättning och siffror som nästan slog rot i det röda, så ska han åter få fart på Fritidsresor.
Men hur? Ska han ta fram företagets core business? Ska han satsa på det som charterbolaget är bäst på, att sälja paketerade resor till låga priser, eller ska han förvandla Fritidsresor till ett modernt resevaruhus? Ska han gasa eller ska han bromsa?
Svaret blir lite oväntat. Först av allt ska han städa.
– Lite enkelt kan man väl säga att allt som är olönsamt ska bort. Det första månaderna gick jag igenom hela verksamheten och placerade den i två olika högar. I ena högen hamnade det som gick med förlust och i den andra det som gav vinst, berättar Johan Lundgren.
– Det var ett mödosamt jobb, men nyttigt. Redan nu har vi bestämt att sju-åtta resmål ska bort. Till exempel Madeira på sommaren och Zakyntos. Dessutom har vi plockat bort ett 100-tal hotell. Vi är fortfarande mitt uppe i den här processen, men målsättningen är att granska varje del av företaget. Se om delarna går att göra bättre.
Luppgranskningen av företaget handlar dock inte enbart om att skala bort alla olönsamma delar, utan även att hitta nya lösningar och produkter .
– Resmarknaden har förändrats och därför måste även vi förändras. Nästa sommar kommer 20 procent av våra destinationer vara utan reseledarservice. Gästerna kommer få ett telefonnummer de kan ringa om de behöver hjälp.
– Det här gör vi för att reseledarna används på ett annat sätt än tidigare. Det här gäller främst på resmål med mycket repeat business, där våra gäster både vill och kan klara sig själva. Till exempel södra Rhodos och Playa del Ingles på sommaren.
Fritidsresegruppens värvning av Johan Lundgren var spektakulär. De plockade honom från ärkerivalen My Travel där han var Sverigechef.
Att han sedan fick med sig sin högra hand Christian Clemens, trots ett villkor från My Travel att han inte rekryterade chefer från företaget, fick också några ögonbryn att höjas.
Många menar att sättet det gick till på var typiskt för Johan Lundgren. Fräckt och smart. Officiellt sa Christian Clemens först upp sig innan han fick erbjudandet om att bli Sverigechef hos Fritidsresor. Själv vill Johan Lundgren inte riktigt kommentera saken.
– Nej. Det gick till så, säger han. End of discussion.
De personer som Travel News har pratat med angående Johan Lundgren säger att han är en pragmatiker och att hans stora styrka är kundtänkandet. Han tänker hela tiden utifrån kundens perspektiv och testar hela
tiden idéer hållbarhet genom att tänka sig in i kundens situation på Arlanda eller i ett telefonsamtal med en säljare.
Han håller delvis med om beskrivningen:
– Jo, det är kanske min styrka. Jag tycker att många stora idéer som klurats fram i uppe ledningsgrupper inte håller när man testar dem i verkligheten. Av den enkla anledningen att man glömt bort kunden. Det här låter självklart, men jag blir överraskad av hur ofta man stöter på idéer som inte tagit hänsyn till kunden.
Han tycker att charterbolagen fortfarande har för
liten kunskap om kundens beteenden.
– Ett exempel: Idag ger vi folk en massa olika erbjudanden i samband med att de köper resor. Billigare pris på hyrbilar, avbeställningskydd, beställa taxfree
hemifrån. Till slut blir det korvstoppning och kunden blir förbannad. Han har precis köpt en resa och vill inte fatta några mer beslut för stunden.
– Vi måste veta exakt när kunden är som mest mottaglig att ta beslut så att vi inte tröttar ut dem. Idag har vi inte kunskapen om det här.
Johan Lundgren ger ett avslappnat intryck. Inget tittande på klockan, inget forcerat prat utan han har tid med både långa utläggningar, bispår och att dra iväg för bli fotograferad i Fritidsresors konceptbutik på Sveavägen. (Där han plötsligt avslöjar att hela upplägget på framtidens charterkataloger kommer att ändras. De ska inte längre sälja destinationen i sig, utan förklara varför man ska åka dit med just Fritidsresor. Mer bli ett redskap för kund och säljare än en gratis restidning.)
Han förklarar även att han tycker om att gå till jobbet. Och att det inte bara borde gälla honom, utan alla som arbetar inom charterindustrin. Dess värsta kris verkar ju vara över. Efter år av krig mot terror, lågkonjunktur, konkurrens från lågprisflyget och ovanligt fina somrar så verkar åter omvärldsfaktorerna för charterbolagen.
Fritidsresors vinterförsäljning ligger till exempel 20 procent över förra året vid samma tid.
Men vissa saker har förändrats för gott, menar han. Till exempel att folk på ett helt annat sätt än tidigare vill veta vad de betalar för. Det har tvingat charterbolagen att presentera sin produkt på ett nytt sätt.
Som en byggsats.
– Den här utvecklingen hänger självklart ihop med just lågprisflyget och internets framväxt. En paketresa kan spaltas upp 15-20 olika komponenter. Reserådgivning, bokning, flygtransport, mat på flyget, transfer, hotell, guidning och så vidare. Alla de här olika komponenterna ska vi kunna bryta loss och ta betalt för en och en.
– Vi har även lekt med de mest omöjliga scenarion. Om en kund enbart vill köpa en guidning på en viss destination, men i övrigt vill boka sin resa med andra bolag, kan vi då sälja det till honom? Och vad ska vi ta betalt för den tjänsten? Typ udda guidning 275 kronor.
Så håller charterbolagen på att förvandlas till en sorts resevaruhus? Som en gigantisk resebyrå som kan snickra ihop allt?
– På sätt och vis, men med ett viktigt tillägg. Vi producerar resor. Kärnverksamhet är ju fortfarande att producera charterresor, svarar Johan Lundgren som tror på en liten renässans för den klassiska charterprodukten.
– Ingen kan slå vårt pris till Mallorca eller någon annan soldestination. Det här har folk börjat upptäcka igen. Vill man till Mallorca med familjen och ska boka hotell själv och sedan försöka hitta lågprisflyg ner, kanske via Barcelona, så blir det i slutändan dyrare och krångligare.
Sammantaget låter det som att Fritidsresegruppen under Johan Lundgrens ledning helt enkelt ska bli ett effektivare företag. Man ska både bromsa och gasa. Man ska både skära i kostnaderna och sälja bättre.
Men finns det ingen större vision?
– Visionen är enkel. Vi ska bli reseföretaget som förverkligar folks semesterdrömmar. Vår kortsiktiga målsättning är tydligare: Vi ska ha flest nöjda kunder och den högsta lönsamheten i branschen.
Det handlar alltså inte om volym och marknadsandelar längre?
– Jag ska inte säga att den tiden är förbi. Men det är så lätt att fastna i volymtänkande och viljan att vara den största aktören. Men att vara störst kan ju inte vara ett mål i sig. Alla kan ju pumpa upp volymerna, men om det inte finns en riktigt efterfrågan på resorna så får man sälja dem till förlust.
Fritidsresor ska bli bäst?
– Precis. Och som ett resultat av detta ska vi bli marknadsledare.