Skriver dessa rader på Snälltåget från Stockholm till Malmö. Det tog minst 50 minuter för oss att lämna stationen. Nu hankar vi oss fram. Ett signalfel spökar, men snart är vi förhoppningsvis i Södertälje. Att förflytta stora mängder människor är inte lätt. (Tåget till Skåne tycks mig helt utsålt.) Att elen i vår vagn 11 inte funkar är nästan värre än förseningen. El är en förutsättning för att kunna arbeta och läsa, det är därför jag ofta väljer tåget framför flyget.
”SAS bjöd inte på krona när vi blev tre timmar försenade”
I onsdags flög jag och Travel News VD och ägare Nils Norberg hem från Berlin med SAS. Planet i Berlin kom in försent så vi missade vårt byte på Kastrup och blev sittande där i tre timmar. Hamburgaren på O’Learys smakade stum deg, men rödvinet var utmärkt.
När jag skriver detta är det strejk i Tyskland så att både tåg och flyg står stilla i två dygn. Det kommer alltså att bli en utmaning när de 5500 utställarna från 170 länder ska återvända efter ITB i Berlin. Trots dessa logistiska utmaningar är jag övertygad om att majoriteten av de som besökte världens största resemässa i veckan återvänder hem fulla av energi.
”Prognosen för 2024 är en tillväxt på 30 procent och 24 procent fler gäster. Svindlande”
Det finns många siffror som pekar åt rätt håll.
Jag var på Dertours pressträff och de rapporterade om en tillväxt på 23 procent 2023 jämfört med förra året. Antalet resenärer var upp 10 procent och den officiella förklaringen till att siffrorna inte hänger ihop är att gästerna stannar på hotellet en dag extra jämfört med förra året. (Den inofficiella är förstås högre priser och inflation.) Prognosen för 2024 är en tillväxt på 30 procent och 24 procent fler gäster. Svindlande. I Tyskland och Östeuropa har longhaul vaknat till liv, en av tre ska resa utanför Europa i år. Thailand är upp med 51 procent. Och inte nog med detta. Fler än tidigare vill åka i business class och bo på femstjärniga hotell.
På pressträffen berättade Dertour om sitt nya namn, förr hette Europas andra största reseföretag, DER Touristik. För koncernens svenska dotterföretag Apollo betyder namnbytet inte mycket. Men det blir en ny röd oval blaffa på bussar, hotell och hemsidan.
Efter pressträffen fick jag en intervju med den danska koncernchefen Leif Vase Larsen, han var tidigare chef över Apollo i Norden. Han var också väldigt förhoppningsfull inför framtiden. De har 35 nya hotell på ingång. Och här kanske man kan ana en fara. Trycket är så hårt att minsta lilla tuva hotar hela lasset. När alla vill resa blir det trångt på flygplatser och stränder. Då är det viktigt att den personal som finns på plats har något att kompensera med. Jag menar, SAS bjöd inte på krona när vi blev tre timmar försenade. Och ja, Snälltåget är lika snåla. Deras brända kaffe borde vara gratis när tåget ska bli två timmar försenat.
På Arlanda sprang jag in i en av Surfakademins två grundare: Peter Sahlberg. Efter tjugo år i branschen vill även han gasa. Han visade bilder på ett slott utanför Biarritz där man fått loss tjugo rum för sina resenärer. Det såg så magiskt ut att jag genast åkte hem till min älskade fru och sa att vi måste åka dit i sommar. Anna har redan rest en gång med Surfakademin och vet att de levererar mer än vad de lovar på hemsidan. Alltså ett minne för livet.
Där har ni kärnan i reseindustrins verksamhet.
Och med dessa ord närmar sig arbetsveckan sitt slut. Ha det skönt i helgen så hörs vi på måndag igen.