Annons:

Premium

Toppstart för TUI tack vare upplevelser och dynamisk paketering

Året har börjat bra för TUI Group. Första kvartalets vinster överträffar förväntningarna hos resekoncernen, i vilken TUI Sverige ingår via TUI Nordic. 

Trots det bokningsstiltje som perioden vanligtvis innebär har TUI Group sett rekordintäkter på 43, miljarder euro. Det är en ökning på 15 procent jämfört med Q1 2023. 

Enligt koncernen har samtliga typer av resor bidragit till utvecklingen, men man meddelar att det framför allt är det så-kallade upplevelsesegmentet som spelat en avgörande roll. 

Mein Schiff® TUI Cruises

Intäkterna från kryssningar har ökat med 44,7 procent jämfört med i fjol, intäkterna från hotell med 19,3 procent. Inom båda segmenten har också priser och beläggning höjts. 

Liknande besked kommer från Musement TUI, den del av koncernens verksamhet som fokuserar på upplevelser, rundresor och aktiviteter. Antalet sålda upplevelser har ökat med 16 procent jämfört med Q1 2023. 

– I en kontinuerligt utmanande omvärld säkerställer människors stora vilja att resa en stark ekonomisk utveckling inom koncernens alla områden, säger vd Sebastian Ebel i en kommentar till resesajten Skift. 

Det goda resultatet tillskrivs även TUI Groups investering i dynamisk paketering. Arbetet med att effektivisera bokningsprocessen är ständigt pågående, och koncernen vill utveckla ännu fler direkta samarbeten med hotell och lågprisbolag. 

Så sent som i mitten av februari gick TUI ut med nyheten att man börjar erbjuda paketresor med Ryanairflyg. 

Samtidigt meddelades att Musement TUI utökar samarbetet med Easyjet. Lågprisbolagets kunder har nu, när de bokar sitt flyg via flygbolaget, tillgång till TUI Musements stora utbud av upplevelser. TUI Musement har sedan tidigare samarbeten med bland annat Booking och Eurostar. 

TUI:s vd Sebastian Ebel håller tal på TUI:s hotellgala på ITB Berlin.

Sebastian Ebel vill inte bekräfta vilka ytterligare lågprisbolag man för samtal med, men menar att utbudet kommer att utökas inför sommaren. 

– Det finns många flygbolag där vi saknar direkt förbindelse [med kunderna] – där vi går genom direkta biljettförsäljningssystem som Amadeus och liknande. Det är vårt tydliga mål att länka direkt till hotellägaren och vårt tydliga mål att länka direkt till flygbolaget, och det finns mycket att göra. Vi kan förbättra vår situation och vår konkurrenskraft om vi arbetar direkt, säger Sebastian Ebel till Skift.