Nu avslöjar Falstaff Nordic i ett pressmeddelande resultatet av sin omfattande restaurangguide där svenska restauranger rankats och nyckelpersoner inom restaurangindustrin prisats.
Det är en svensk jury som vaskat fram restaurangerna under ledning av chefredaktör Tove Oskarsson Henckel. Falstaff Nordic vänder sig till nordisk målgrupp och kan ses som en konkurrent till White Guide och Guide Michelin. Verksamheten är inte en franchise. Vi arbetar direkt för Falstaff Magazine i Österrike, skriver chefredaktör Tove Oskarsson Henckel i ett mejl till Travel News.
Falstaff är det största förlaget inom kulinariska publikationer i de tysktalande länderna och har varit en pålitlig källa till rekommendationer för hotell och gastronomiska upplevelser i Europas största städer sedan starten 1980. Nu har turen kommit till Sverige och under varumärket Falstaff Nordic sätter förlaget fokus på Norden. Restaurangguiderna sammanställs av teamet på Falstaff tillsammans med en utvald jury. Restaurangerna tilldelas en till fyra gafflar baserat på poängskalan: 80–84 poäng: 1 gaffel, 85–89 poäng: 2 gafflar, 90–94 poäng: 3 gafflar och 95–100 poäng: 4 gafflar.