Annons:

Till sängs med Lydmar

Pelle Lydmar driver för andra gången ett eget hotell som bär hans namn. Men denna gång vill han skapa en internationell kedja av sitt Lydmarkoncept. Han får framgången att låta så enkel.

Varför hör inte karln av sig? Så jäkla nonchalant!
Det är juni månad på Travel News redaktion och Pelle Lydmar står inte högt i kurs.
Jag har under två veckors tid bombarderat hans mobil med samtal med förfrågan om en intervju. Jag har lämnat otaliga meddelanden, sms:at, mailat, lämnat meddelande till Berns hotellchef och ringt branschkolleger.
Inte ett livstecken.
Tre månader senare hör Lydmar Hotel huxflux av sig. Visst ställer Pelle upp på intervju, inte bara en utan två gånger.
– Nämen hej, vad snällt att du kunde komma! Visst sågs vi i London på Hilton Trafalgar för några år sedan? Hur står det till med dig? Vad tycker du om rummet?
Pelle Lydmar kliver in i visningsrummet på nya Lydmar Hotel Blasieholmen i jeans, svarta boots och kavaj – och med ett stort leende. Och jag sväljer mina planerade sarkastiska kommentarer. Det går inte att värja sig mot hans ener-gi, entusiasm och skratt som studsar gång på gång mellan den magnifikt lila sammetssoffan, de låga svarta skinnfåtöljerna, Andy Warhols dokumentärfoto på väggen och de klassiska 1800-talsfönstren.
Inget annat rum på Lydmar Hotel ser ut så här, alla 46 rummen är unikt inredda.
Pelle Lydmar och hans parhäst, hotelldirektör Kenneth Hallström, har personligen bestämt hur varje rum ska inredas tillsammans med designfirman Stylt. Öppningen den 6 oktober är höstens snackis i Stockholms hotellvärld och bland stadens trendsetters. Ska han kunna återupprepa succén från gamla Lydmar, Sveriges mest omtalade och framgångsrika lifestylehotell?
– Det känns jätteläskigt med förväntningarna, för jag har dem inte själv. Jag är en person som inte låter mig imponeras så lätt. Så jag säger bara: kom in och känn er som hemma. De gäster som direkt jämför det nya hotellet med det gamla kan bli besvikna. Jag utgår ju från vem jag är i dag.

Hur märks det att det är en 15 år äldre Pelle Lydmar som skapat det?
– Jag tror att det var mer yta på den tiden, men att i dag sprattla och skoja till det för skojandets skull blir lite sökt. Målgruppen på gamla Lydmar var newcomers. För nya Lydmar är det newcomers som är kvar, som lyckats en del och gått vidare i livet och som fått lite andra värderingar. Jag är nog själv fortfarande i målgruppen. Jag vågar inte säga att jag lyckats i livet, men jag kämpar i alla fall, säger han med skratt.
Nya Lydmar Hotel är ett annorlunda lyxhotell jämfört med närmsta grannen, det guld- och kristallglittrande Grand Hôtel. Lydmar söker en internationell publik som är van att bo på femstjärnigt, som anser att hög service är en självklarhet, men som ändå söker något mer: en personlig touch som gör att de känner sig hemma.   Bekvämt, trevligt och personligt – men också utmanande.
All konst på väggarna är dokumentärfotografier och inför invigningen har Pelle Lydmar övertalat en världens främsta dokumentärfotografer James Nachtwey att ställa ut bilder i lobbyn och restaurangen. Nachtwey har i årtionden dokumenterat krigshärdar och sociala frågor över hela världen – bilder du knappast väntar dig att finna på ett femstjärnigt hotell.
Men det är just det att våga ta ställning, visa sina värderingar, som kännetecknar det Pelle Lydmar försöker skapa: nästa generations lifestylehotell.
– Jag gillar ordet lifestyle för det satte fart på en hel industri på 1990-talet och  2000-talet. Det kom ett litet gäng tokiga hotelierer och åkte om de stora hotellkedjorna i innerfilen. Vi fick Hilton att pigga till sig lite grann och Starwood att starta en helt ny hotellkedja, W. Men lifestyle har också fått en quick-fix-stämpel: lite balla möbler som inte håller, dålig service där alla inte känner sig hemma, och högt påskruvad volym …
Pelle Lydmar fortsätter resonemanget:
– Hos nästa generation lifestylehotell är det i stället människovärden som ligger till grund för affärsbeslut, inte affärsidéer. Det viktigaste är kanske inte att tjäna fruktansvärt mycket pengar utan att vara en världsmedborgare som tar ansvar. Att inte följa budget och policyramverk slaviskt utan driva verksamheten al dente, utifrån ständigt föränderliga förutsättningar.

Och vad händer med lönsamheten?
– Jag tror att det blir lönsammare, för det är den sortens företag som folk vill associera sig med, vara hos och göra affärer med. Men vi får se om två år, om jag har rätt, säger Lydmar och bränner av ännu ett avväpnande skratt.
Det är också en mer erfaren hotelier som öppnar nya Lydmar med internationella ambitioner än den som sålde gamla Lydmar till Tage Hotels år 2000 för att ge sig ut i den internationella hotellvärlden för att ”lära sig av proffsen”.
– Jag lärde mig enormt mycket om fastighets- och finansbranschen och hade inte stått där jag är i dag utan de åren.
Meritlistan från dessa fem, sex år består bland annat av uppdraget att få fart på lifestylehotellet Hilton Trafalgar, utformningen av Domina Groups 600 rumshotell i Sharm el-Sheik och ett hotellprojekt i Verbier samt en turn-around av Royal Bank of Scotland-ägda Tott Hotel i Åre.
Men 2005 kom Pelle Lydmar till vägvalet att familj och fler barn vägde tyngre än att flacka runt i hotellvärlden.
Det sammanföll med erbjudandet att ta över Berns, vilket han gjorde tillsammans med restauratörsprofilen PG Nilsson. Enligt planerna kommer paret att fortsätta driva Berns, som de åter fått att glittra på Stockholms nöjeshimmel och där första vinsten på 30 år ska räknas hem 2009.
Men just nu ligger Pelle Lydmars hela fokus på Lydmar Hotel – och det är dit han varje morgon rattar sin Ockelbo B16 från Gåshaga och lägger till vid Strömmas ribbåtar längst ut på Blasieholmen.
– De är jätteschyssta och jag kommer gärna att rekommendera mina gäster en tur med ribbåtarna, åtminstone under sommartid.
Inne på hotellet har han handplockat ett kärngäng där många en gång jobbade på gamla Lydmar. Hotellchefen Kenneth, restaurangchef Justina och kökschef Lelle är några.
– Det är en viktig del av min ledarstil. Jag tillsätter inte tjänster, jag tillsätter individer. Och jag önskar alltid att jobba nära mitt gäng, förklarar han.
Hans ledarstil har gett honom pris: Årets chef 2007. En chef som ger ansvar, energi och inspiration och får människor att växa säger de som gillar att jobba för honom.
Men det finns också de som inte pallar att arbeta för honom, som inte fixar när det under några månader genomtänkta konceptet rivs på en kvart för att Pelle Lydmar vet att det är något nytt som gäller. Att han har för många bollar iluften och ständigt är på språng med mobiltelefonen ringande kan också driva anställda till vansinne.
Pelle Lydmar ler ursäktande åt beskrivningen.
– Jag är inte lätt att jobba med. Min hotellchef Kenneth till exempel borde ha Nobelpriset.  Han sliter sitt hår var och varannan dag. Men vi älskar att jobba tillsammans, vi har roligt. Och ja, jag är visonär och utvecklar produkten, och är dålig på administration och petimäterordning. Men jag har blivit bättre, numera har jag till och med en kalender i telefonen.

Men varifrån kommer din magkänsla för vad som är rätt tiden?
– Det var en skum fråga… Min smala lycka är att jag inte försöker tillfredsställa andra människor, jag tänker inte som så många andra på vad målgruppen vill ha, för det är ju hopplöst, sådant ändrar sig varje dag. Så jag försöker känna själv hur jag vill ha det, och jag verkar ha en himla tur att andra vill ha det som jag.

Men hur vet du vad du vill ha?
– Jag bollar idéer, bläddrar i massor av material … Min kreativitet bygger på att jag slänger ut idéer bland folk jag har förtroende för och låter dem studsa. Jag gör nödvändigtvis inte som de andra säger, men jag ser vad som händer. Det gör att det är helt omöjligt att vara min arkitekt- eller reklambyrå. Och när jag fått upp farten är jag svårstoppad. Som att jag nu vill spela Pink Floyd och Magic Numbers på Lydmar Hotel. Skitig musik på fin adress, sedan kan andra tycka att det inte är mitt varumärke och att gäster blir besvikna, men det struntar jag i. Det får inte vara för glassigt och fint, bara för att det är femstjärnigt.  

 

fakta Pelle Lydmar

Fullständigt namn: Per Olov Lydmar
Ålder: 47
Familj: Sonen Noah, 11, Simone 3,5 och Jacqueline, 1,5, fyra katter och en hund.
Karriär: Hotellchef Hotel Eden 1987, ägare till Hotel Eden som döptes om till Lydmar 1992–2000, vd Tage Hotels 2003, konsult i internationella hotellvärden 2001–2005, driver Berns 2005 –
Bästa personliga egenskap: Snabb
Sämsta personliga egenskap: Otålig
Okänd sida: Djurvän, över gränsen till det normala. Om jag upptäcker en mygga eller fluga i fönstret innan jag ska hem från jobbet, ägnar jag 10 minuter för att den ska få komma ut.
Fritidsintressen: Älskar att vara på sjön. Seglat fyra år av mitt liv runt om i världen, senast med min förra fru och Noah efter att jag sålt Lydmar. Har fem båtar: från kanot till stor båt.
Drömhotell: Blake’s i London

 

fakta historien bakom Lydmar

Pelles pappa Arne Eriksson tog sig namnet Lydmar. När Hotell Eden under tidspress skulle byta namn 1992 då Pelle Lydmar köpt det föreslog marknadansvariga Ann Dahlborn att nya namnet skulle bli Lydmar Hotel. Lydmar själv var tveksam, men på en skidresa till Sälen med hela hotellgänget föreslog vaktmästaren Conny en handuppräckning om förslaget: alla röstade ja.
Att det blev Lydmar andra gången var självklart:
– Jag är fången i namnet, jag kan inte fuska eller gömma mig i det. Genom att välja det har jag pantsatt högre ägodelar än mina kroppsliga, känns det som. Och hotellet är rätt mycket jag: konsten är jag, musiken är jag, och jag vill att det ska vara så.

Kommentarer är stängda.