Annons:

Lyxflygbolaget Beond Airlines växer

Beond – ”världens första premiumflygbolag för fritidsresenärer” vars reguljärflygstjänst mest liknar att resa med privatjet – utökar sin flotta. Från ett till två flygplan. 

I november i fjol var det premiär för en av Beond Airlines första inkomstbringande flygresor. Från flygplatsen i München med destination Maldiverna. Passagerarna transporterades till ombordstigningen med limousin. Ombord serverades mat värdig en finkrog. 

Planet – med betoning på et, ett, för flottan bestod av det och inget annat – är en omdanad Airbus A319 med plats för 44 resenärer. Det hade knappt lyft innan kritiska röster påpekade att idén var dödsdömd. En affärsmodell som bygger på reguljärflyg vilka mest liknar privatjet kan inte vara långsiktigt ekonomiskt hållbart. 

Beond har sedan dess även flugit mellan Maldiverna och Zürich samt Ryiadh – och nu bekräftas att flottan utökas med flygplan nummer två. En Airbus A321 som förvandlas till Beonds ultralyxiga specifikationer med plats för 68 passagerare, att jämföra med gängse 220. Innan de första sex månaderna av 2024 är över ska man börja trafikera Milano, Dubai och Bangkok.

De långsiktiga ambitionerna är betydligt större. Målet för Beond är att före 2030 ha en flotta på 32 flygplan. Samtliga ska alltså vara omvandlade att kunna erbjuda bekvämligheter motsvarande en privatjet. Än så länge är Maldiverna nyckeldestination, men inom fem år vill man trafikera 60 flygplatser. Främst i Europa och Asien-Stillahavsregionen, men eventuellt även Afrika.

Det är inte bara Beonds affärsmodell som kritiserats. Flertalet miljöorganisationer har påpekat det klimatavtryck som fler flygplan som flyger färre passagerare innebär. 

En kommentar

  1. thomas larsson: Fin affärsidé Här undvika sill principen