Det är gott om kunder i Ticketbutiken på Sveavägen i Stockholm när Göran Grell, med svarta solglasögon i pannan, kliver in genom dörren.
En trappa ner lyckas vi lägga beslag på personalens fikarum. Grell slänger käft med några anställda, medan kaffet rinner genom kaffebryggaren. Han trivs här – hos säljarna, Tickets hjärta.
En trappa ner lyckas vi lägga beslag på personalens fikarum. Grell slänger käft med några anställda, medan kaffet rinner genom kaffebryggaren. Han trivs här – hos säljarna, Tickets hjärta.
– Det finns en revanschlust och nybyggaranda i Ticket som vi ska ta vara på, börsspöket har gjort oss lite för seriösa. Det ska bli lite mera rock’n’roll, vi ska vara mer aggressiva och offensiva. Säljarna måste få lugn och ro och fokusera på det de är bäst på. Då är Ticket en oslagbar säljmaskin, säger han.
Göran Grell kom in i Ticket för nästan exakt ett år sedan. Norske flygmiljardären Per G Braathens bolag Braganza köpte den största aktieposten av isländska bolaget Fons, som kollapsat. Grell, som är Braganzas svenske investeringsdirektör, blev styrelseordförande i koncernen.
– Ticket har ju varit lite av en våt dröm, både för mig och Per. Vi har haft bolaget på radarn ändå sedan jag kom in i Braganza 2006, men väntat på att det skulle komma ner i en prisnivå som var intressant.
I mars lyckades Braathen köpa ut hela bolaget från börsen. För att den näst största ägaren Skandia skulle mjukna tvingades Braganza höja budet från 7 till 7,60 kronor. Förvärvssumman blev i slutändan 255 miljoner för hela Ticket.
Var det en kick att få makten på landets största privatresebyråkedja, du som varit vd på den näst största, Resia?
– Det var fantastiskt att få göra affären, för jag har ju drömt och funderat så länge. Det finns nog ingen – utom ledningen – som läst Tickets årsredovisningar så noga som jag har gjort i 15 år. Nu känns det mer förpliktigande, och det låter kanske klyschigt, men vi har ett stort ansvar med jäkligt mycket folk och kunder. Men vi har en bra plan för hur vi ska lyckas.
Det råder ingen brist på utmaningar. Charterbolagen satsar stenhårt på egenförsäljning och onlineresebyråerna stormar fram. Lågkonjunkturen förra året ledde till att Ticket gjorde en förlust före skatt på 45,5 miljoner. Affärsresor gick riktigt dåligt (–35 miljoner), medan Privatresor lyckades nå en marginell vinst (4,7 miljoner). Att slippa börsnoteringen är en stor lättnad, mentalt och ekonomiskt.
– Det har varit dyrt. Börs-vd:ar har skyhöga löner vilket drar upp löneläget på ledningsnivå. Det är jurister, IR-strateger, ”konsnylter”, stämmor, lokaler … Jämfört med när det var som mest folk på koncernnivå till läget nu handlar det om 15 miljoner i kostnader. Det är mycket pengar när man inte tjänar en krona.
Det är dessutom slut på den finansiella transparensen.
– Nu kan inte Resia komma ut med sin kvartalsrapport två minuter efter att vi släppt vår. Nu får du aldrig se någon kvartalsrapport från Ticket, åtminstone inte förrän vi har bättre resultat än Resia.
Göran Grell skrattar och det glittrar i ögonen. Han är aldrig svarslös och är för en journalist en tacksam citatmaskin. Ändå sedan han gjorde entré i resebyråvärlden 1992 som butikschef för Ticket i Göteborg har han varit en kaxig, smart typ – kombinerat med en avväpnande göteborgsk charm. Vinnarinstinkten verkar vara medfödd. När han endast 32 år gammal blev vd för Resia var det startskottet på en kraftfull expansion, från 400 miljoner i omsättning till 2 miljarder. En Resiachef minns honom som en duktig, resultatinriktad entreprenör som gärna provocerade, körde snabba puckar och hade en charmig, grabbig jargong – men som ibland blev mer plump än rolig i en kvinnodominerad arbetsmiljö. Under sin tid som butikschef på Ticket stod Grell dåvarande vd:n Erik Strand nära, men även de hade sina duster. En gång blev Strand så provocerad av sin unge adept att Grell fick låsa in sig på toaletten medan en rasande Strand stod utanför och bankade på dörren.
Göran Grell kom in i Ticket för nästan exakt ett år sedan. Norske flygmiljardären Per G Braathens bolag Braganza köpte den största aktieposten av isländska bolaget Fons, som kollapsat. Grell, som är Braganzas svenske investeringsdirektör, blev styrelseordförande i koncernen.
– Ticket har ju varit lite av en våt dröm, både för mig och Per. Vi har haft bolaget på radarn ändå sedan jag kom in i Braganza 2006, men väntat på att det skulle komma ner i en prisnivå som var intressant.
I mars lyckades Braathen köpa ut hela bolaget från börsen. För att den näst största ägaren Skandia skulle mjukna tvingades Braganza höja budet från 7 till 7,60 kronor. Förvärvssumman blev i slutändan 255 miljoner för hela Ticket.
Var det en kick att få makten på landets största privatresebyråkedja, du som varit vd på den näst största, Resia?
– Det var fantastiskt att få göra affären, för jag har ju drömt och funderat så länge. Det finns nog ingen – utom ledningen – som läst Tickets årsredovisningar så noga som jag har gjort i 15 år. Nu känns det mer förpliktigande, och det låter kanske klyschigt, men vi har ett stort ansvar med jäkligt mycket folk och kunder. Men vi har en bra plan för hur vi ska lyckas.
Det råder ingen brist på utmaningar. Charterbolagen satsar stenhårt på egenförsäljning och onlineresebyråerna stormar fram. Lågkonjunkturen förra året ledde till att Ticket gjorde en förlust före skatt på 45,5 miljoner. Affärsresor gick riktigt dåligt (–35 miljoner), medan Privatresor lyckades nå en marginell vinst (4,7 miljoner). Att slippa börsnoteringen är en stor lättnad, mentalt och ekonomiskt.
– Det har varit dyrt. Börs-vd:ar har skyhöga löner vilket drar upp löneläget på ledningsnivå. Det är jurister, IR-strateger, ”konsnylter”, stämmor, lokaler … Jämfört med när det var som mest folk på koncernnivå till läget nu handlar det om 15 miljoner i kostnader. Det är mycket pengar när man inte tjänar en krona.
Det är dessutom slut på den finansiella transparensen.
– Nu kan inte Resia komma ut med sin kvartalsrapport två minuter efter att vi släppt vår. Nu får du aldrig se någon kvartalsrapport från Ticket, åtminstone inte förrän vi har bättre resultat än Resia.
Göran Grell skrattar och det glittrar i ögonen. Han är aldrig svarslös och är för en journalist en tacksam citatmaskin. Ändå sedan han gjorde entré i resebyråvärlden 1992 som butikschef för Ticket i Göteborg har han varit en kaxig, smart typ – kombinerat med en avväpnande göteborgsk charm. Vinnarinstinkten verkar vara medfödd. När han endast 32 år gammal blev vd för Resia var det startskottet på en kraftfull expansion, från 400 miljoner i omsättning till 2 miljarder. En Resiachef minns honom som en duktig, resultatinriktad entreprenör som gärna provocerade, körde snabba puckar och hade en charmig, grabbig jargong – men som ibland blev mer plump än rolig i en kvinnodominerad arbetsmiljö. Under sin tid som butikschef på Ticket stod Grell dåvarande vd:n Erik Strand nära, men även de hade sina duster. En gång blev Strand så provocerad av sin unge adept att Grell fick låsa in sig på toaletten medan en rasande Strand stod utanför och bankade på dörren.
– Men jag inte lika ”på” nu för tiden, lite mer mogen och försiktig. Det är ju nödvändigt när man sitter i styrelser. Jag tror också att grabbigheten har blivit mer pojkigt nyfiken, men allt hänger nog ihop med att jag är extremt tävlingsinriktad. Jag hatar att förlora mer än jag älskar att vinna. När jag var liten grät jag när min lillasyster slog mig i minigolf.
Det närmaste året ska han arbeta heltid som styrelseordförande i Ticket Privatresor och Ticket Affärsresor, som ska drivas som två helt separata bolag utan koncerngemensamma funktioner. Eftersom han påstås gilla att detaljstyra uppstår ju frågan hur mycket han tänker lägga sig i vd:arna Katarina Petrinis och Thomas Ådéns jobb.
– Jag gillar detaljer, the devil is in the details. En styrelseordförande i Ticket som inte bryr sig om i fall det ligger skräp utanför butiken på Sveavägen är ingen bra styrelseordförande. Däremot ska jag inte gå in i butiken och säga till första tjejen i butiken att hon ska plocka upp papperet. Jag plockar upp papperet och sedan pratar jag med Katarina när det blir läge.
Vad ligger då i Tickets pipeline? För Privatresor är det absolut viktigaste att växa på nätet. Per G Braathen har proklamerat att online-omsättningen 2012 ska vara 3 miljarder kronor, trots att den i år väntas landa på mer blygsamma 0,5 miljarder. Butikernas omsättning ska växa med 300 miljoner under samma tid.
– Onlinemålet är väldigt aggressivt. Men det är sagt i en anda för att få folk att tänka utanför boxen. Om Etraveli kan sälja så mycket på nätet, varför ska inte vi kunna det som har ett bättre varumärke och kunnande? Vi har mycket duktigt internetfolk hos oss, men vi behöver fler.
– Jag gillar detaljer, the devil is in the details. En styrelseordförande i Ticket som inte bryr sig om i fall det ligger skräp utanför butiken på Sveavägen är ingen bra styrelseordförande. Däremot ska jag inte gå in i butiken och säga till första tjejen i butiken att hon ska plocka upp papperet. Jag plockar upp papperet och sedan pratar jag med Katarina när det blir läge.
Vad ligger då i Tickets pipeline? För Privatresor är det absolut viktigaste att växa på nätet. Per G Braathen har proklamerat att online-omsättningen 2012 ska vara 3 miljarder kronor, trots att den i år väntas landa på mer blygsamma 0,5 miljarder. Butikernas omsättning ska växa med 300 miljoner under samma tid.
– Onlinemålet är väldigt aggressivt. Men det är sagt i en anda för att få folk att tänka utanför boxen. Om Etraveli kan sälja så mycket på nätet, varför ska inte vi kunna det som har ett bättre varumärke och kunnande? Vi har mycket duktigt internetfolk hos oss, men vi behöver fler.
Det handlar om att kunna digitalisera resesäljarnas kompetens. Drömmen är att kunden kan gå in på nätet, klicka på till exempel ”Etna, Sicilien” och med hjälp av en webbkamera prata med Tickets mest kunniga Siciliensäljare via Skype eller chatt. Optimisten Grell tror att det borde kunna vara klart till hösten.
Själv beskriver han sig som ”tekniksopa”. Kunskapsbrister om hur man driver försäljning online gjorde honom lite orolig när han tog plats i Ticket. Då hade han varit borta från resebyråvärlden i sex år och jobbat inom nöjesvärlden (Stefan & Kristers produktionsbolag 2Entertain) och ansvarat för Braganzas förvärv och rekonstruktion av djuraffärskedjan Arken Zoo.
– Men skillnaden mot den riktiga världen är ju inte stor. Sökordsoptimering är samma sak som Gula Sidorna förut. Där hade vi Flexresors ägare Tommy Malm som satte AAA före Flexresor för att komma allra först i katalogen. Och lockpriserna på prisjämförelsesajterna är samma gamla trick som man körde i resebyråernas skyltfönster. När den poletten ramlade ner blev jag lite mindre ödmjuk igen.
Ticket Affärsresors utmaningar är annorlunda. Volymer på 1,3 miljarder räcker inte för att tampas med de stora resebyråjättarna. En branschbedömare tror att Braathen kommer att ha sålt affärsreseverksamheten inom ett år till någon hugad konkurrent.
– Vi är långsiktiga och opportunistiska. Men det är ju som Per säger: ”Om någon vill betala alltför mycket, så är det till salu”. Men det gäller ju alla Braganzas verksamheter, allt från Ticket Privat till Arken Zoo-affärerna, säger Grell.
Han menar att det är rimligt att nå tvåmiljardersgränsen, som är en ”sweet spot” för affärsresor, då det går att tjäna ordentligt med pengar. Vägen dit kantas av högre produktivitet, nära dialog och relationer med befintliga kunder samt intensifierad jakt på nya kunder och volymer. Här dyker ett klassiskt Grelluttryck från Resiatiden upp:
– Det är tio knack, fem snack och ett tack, säger han och knackar i fikabordet. Vi ska träffa fler kunder, slita gummisula med ökad frenesi, vi ska mäta, följa upp och jobba med prospect-listor. Men vi måste göra allt i rätt ordning, göra hemmajobbet först för att få utrymme till expansionen.
Han lovar att Ticket Affärsresors storförlusten 2009 ska bli vinst i år och när jag ser lite tvekande ut hugger han direkt:
– Vi ska göra plus, annars ska jag äta upp din skidmössa.
Senare under dagen mejlar han och meddelar att han och Ticket Affärsresors vd Thomas Ådén ska äta halva mössan var om vinsten uteblir. Ådén har dock infogat en brasklapp: ”Okej, men askmolnet har varit tungt i dag !”.
Men sagt är sagt, Grell. Tärningen är kastad.
Och bara så du vet om jag förlorar: jag äter inte upp din skidmössa.
Själv beskriver han sig som ”tekniksopa”. Kunskapsbrister om hur man driver försäljning online gjorde honom lite orolig när han tog plats i Ticket. Då hade han varit borta från resebyråvärlden i sex år och jobbat inom nöjesvärlden (Stefan & Kristers produktionsbolag 2Entertain) och ansvarat för Braganzas förvärv och rekonstruktion av djuraffärskedjan Arken Zoo.
– Men skillnaden mot den riktiga världen är ju inte stor. Sökordsoptimering är samma sak som Gula Sidorna förut. Där hade vi Flexresors ägare Tommy Malm som satte AAA före Flexresor för att komma allra först i katalogen. Och lockpriserna på prisjämförelsesajterna är samma gamla trick som man körde i resebyråernas skyltfönster. När den poletten ramlade ner blev jag lite mindre ödmjuk igen.
Ticket Affärsresors utmaningar är annorlunda. Volymer på 1,3 miljarder räcker inte för att tampas med de stora resebyråjättarna. En branschbedömare tror att Braathen kommer att ha sålt affärsreseverksamheten inom ett år till någon hugad konkurrent.
– Vi är långsiktiga och opportunistiska. Men det är ju som Per säger: ”Om någon vill betala alltför mycket, så är det till salu”. Men det gäller ju alla Braganzas verksamheter, allt från Ticket Privat till Arken Zoo-affärerna, säger Grell.
Han menar att det är rimligt att nå tvåmiljardersgränsen, som är en ”sweet spot” för affärsresor, då det går att tjäna ordentligt med pengar. Vägen dit kantas av högre produktivitet, nära dialog och relationer med befintliga kunder samt intensifierad jakt på nya kunder och volymer. Här dyker ett klassiskt Grelluttryck från Resiatiden upp:
– Det är tio knack, fem snack och ett tack, säger han och knackar i fikabordet. Vi ska träffa fler kunder, slita gummisula med ökad frenesi, vi ska mäta, följa upp och jobba med prospect-listor. Men vi måste göra allt i rätt ordning, göra hemmajobbet först för att få utrymme till expansionen.
Han lovar att Ticket Affärsresors storförlusten 2009 ska bli vinst i år och när jag ser lite tvekande ut hugger han direkt:
– Vi ska göra plus, annars ska jag äta upp din skidmössa.
Senare under dagen mejlar han och meddelar att han och Ticket Affärsresors vd Thomas Ådén ska äta halva mössan var om vinsten uteblir. Ådén har dock infogat en brasklapp: ”Okej, men askmolnet har varit tungt i dag !”.
Men sagt är sagt, Grell. Tärningen är kastad.
Och bara så du vet om jag förlorar: jag äter inte upp din skidmössa.
…Ticket Selection
– Den var fel. Tickets huvuduppdrag är att vara kundens bästa vän, inte att vara produktionsdrivna. Det blev tilt i huvudet på säljarna som inte visste om de borde vara lojala och sälja Ticket Selection, så inte Ticket skulle få straffavgifter, eller om de skulle sälja produkter som kunden verkligen ville ha.
– Den var fel. Tickets huvuduppdrag är att vara kundens bästa vän, inte att vara produktionsdrivna. Det blev tilt i huvudet på säljarna som inte visste om de borde vara lojala och sälja Ticket Selection, så inte Ticket skulle få straffavgifter, eller om de skulle sälja produkter som kunden verkligen ville ha.
…uppväxten i Vedum
– En sommar jobbade jag på korvfabriken som Jörgen Karlssons pappa (Jörgen är välkänd branschprofil, nu på American Express, red.anm.) ägde. Först när jag gick i nian åkte jag på min första charterresa med familjen till Marocko. Det var en orolig häftig och exotisk upplevelse, som gav mersmak!
– En sommar jobbade jag på korvfabriken som Jörgen Karlssons pappa (Jörgen är välkänd branschprofil, nu på American Express, red.anm.) ägde. Först när jag gick i nian åkte jag på min första charterresa med familjen till Marocko. Det var en orolig häftig och exotisk upplevelse, som gav mersmak!
… att jobba med Per G Braathen
– Han är väldigt bra som person. Det är fart och fläkt, prestigelöst och snabba beslut. Vi har väldigt roligt ihop, det är lite grabbigt och intern tävlan. Det var jag som ”lurade” honom att köpa Arken Zoo-butikerna. Jag tyckte det passade bra, eftersom han redan ägde en djurpark i Norge och jag hade en akvarieklubb när jag bodde i Vedum …
– Han är väldigt bra som person. Det är fart och fläkt, prestigelöst och snabba beslut. Vi har väldigt roligt ihop, det är lite grabbigt och intern tävlan. Det var jag som ”lurade” honom att köpa Arken Zoo-butikerna. Jag tyckte det passade bra, eftersom han redan ägde en djurpark i Norge och jag hade en akvarieklubb när jag bodde i Vedum …
Göran Grells dubbla stolar
Göran Grell är en nyckelspelare i Ticket, men är samtidigt delägare i konkurrenten Resia. Han äger drygt 8 procent.
– Jag är inte operativ i Resia och kan inte påverka. Jag är inte bekväm med situationen men ser det inte som en konflikt. Tickets huvuduppdrag är inte att döda Resia utan att leverera världsklass till våra kunder. Om Resias ägare tycker det är för besvärande får de väl köpa ut mig.
Vill Ticket köpa Resia?
– Nej, den affären skulle ha varit klockren för tio år sedan. Men nu har resebyråerna tappat mark mot arrangörernas nätförsäljning. 1 + 1 skulle inte ens bli 2.
Vad är den största skillnaden mellan Ticket och Resia?
– Ticket har ett tydligare säljfokus och bra system att skapa säljtryck. Det är extremt proffsigt och något som jag med Resiaögon var avundsjuk på. Resias fördel är att de har folk på små och medelstora orter som suttit länge på sina positioner och har hög kunskap. Resia har högre entreprenörsanda på grund av franchisestrukturen.
Göran Grell är en nyckelspelare i Ticket, men är samtidigt delägare i konkurrenten Resia. Han äger drygt 8 procent.
– Jag är inte operativ i Resia och kan inte påverka. Jag är inte bekväm med situationen men ser det inte som en konflikt. Tickets huvuduppdrag är inte att döda Resia utan att leverera världsklass till våra kunder. Om Resias ägare tycker det är för besvärande får de väl köpa ut mig.
Vill Ticket köpa Resia?
– Nej, den affären skulle ha varit klockren för tio år sedan. Men nu har resebyråerna tappat mark mot arrangörernas nätförsäljning. 1 + 1 skulle inte ens bli 2.
Vad är den största skillnaden mellan Ticket och Resia?
– Ticket har ett tydligare säljfokus och bra system att skapa säljtryck. Det är extremt proffsigt och något som jag med Resiaögon var avundsjuk på. Resias fördel är att de har folk på små och medelstora orter som suttit länge på sina positioner och har hög kunskap. Resia har högre entreprenörsanda på grund av franchisestrukturen.