Annons:

DEN FLYGANDE GOTLÄNNINGEN

Michael Juniwik skulle ägna sitt liv åt familjens radiobutik i Visby. Men Pigge Werkelin kom i vägen. Sedan dess har Sverigeflygs vd priskrigat mot SAS, blivit landsortsflygets bästa vän och styrt bolaget genom askmolnskrisen. I vinter kan han titulera sig charterkung från Gotland.

Michael Juniwik skulle ägna sitt liv åt familjens radiobutik i Visby. Men Pigge Werkelin kom i vägen. Sedan dess har Sverigeflygs vd priskrigat mot SAS, blivit landsortsflygets bästa vän och styrt bolaget genom askmolnskrisen. I vinter kan han titulera sig charterkung från Gotland.

Färden från flygplatsen i Michael Juniwiks dammiga Audi Quattro leder förbi Visbys hamn med den magnifika ringmuren som fond. Där gör färjorna sällskap med de sista sommarturisterna, som kan smaska i sig de 140 sorters glassmaker som uteserveringen erbjuder. Men bilen stannar först en knapp kilometer därifrån vid Volkswagens bilhandel. Inte en enda skylt antyder att Sverigeflygs huvudkontor gömmer sig på andra våningen. Det beror inte på snålhet.

På Gotland ska Gotlandsflyg synas. De sitter ute på flygplatsen nära kunderna och det är deras chef Ola Mattsson som är ansiktet utåt.

– Jag var mer känd förut när jag drev Expertbutiken inne i Visby, säger han med mjuk gotländsk dialekt.

På huvudkontoret, där tio personer jobbar, råder koncentrerat lugn. Michael Juniwik själv utstrålar en sorts avspänd, lättsam entusiasm, men inte samma brännande intensitet som hans affärspartner, superentreprenören Pigge Werkelin.

– Vi är båda entreprenörer, men jag är mer ordning och reda. Pigge har inte tålamod när projekt går in i nya faser. Men han är styrelseordförande i Sverigeflyg och perfekt att kalla in om något håller på att gå åt skogen. Då är han världens bästa problemlösare, säger han.

Sverigeflyg har om inte

revolutionerat, så åtminstone kraftigt förändrat, inrikesflyget det senaste decenniet. Men det började som en lokal flygprotest på Gotland.

Trötta och ilskna på de höga flygpriserna från Visby till Stockholm startade Werkelin, Juniwik, Robert Albrecht och Jan Havossar Gotlandsflyg år 2000. Det nya lågprisbolaget utmanade den traditionella flygbranschen.Varför skulle det kosta 2 500 kronor att flyga till Arlanda när Ryanair flög folk till London för 300 spänn?

Gotlänningarna hade ingen erfarenhet av flyg, ville inte driva ett eget flygbolag utan hyrde in en extern operatör och var allmänt kaxiga. Starten kantades av priskrig mot Skyways, rubriker i pressen, polisanmälningar och det första anlitade flygbolaget gick i konkurs efter två veckor.

– Under en helg var vi tvungna att hitta en ny operatör, annars hade vi blivit tvungna att lämna ön för gott. I det läget blir man jäkligt kreativ. Men det löste sig, minns Juniwik.

I dag har deras framgångsrika lågpriskoncept exporterats till ytterligare sex regioner: Sundsvall, Kalmar, Blekinge, Ängelholm, Växjö och tills i somras Östersund. Det har lett till tuffare konkurrens och lägre flygpriser.

De fajtas mot Skyways och SAS. Kan det bli priskrigsrubriker i lokalpressen gnuggar Juniwik händerna för det ökar bokningsingången.

– Men det var enklare när vi bara konkurrerade med Skyways, för de hakade alltid på våra pr-utspel. Det gör inte SAS, hur vi än försökt på till exempel Kullaflyg. De är för coola och proffsiga för det, skrattar han.

Under det tuffa

2009 ökade Sverigeflyg omsättningen med 7 procent till 630 miljoner. Och det blev trots allt vinst, 8 miljoner kronor. Men allt har inte gått på räls. Den största krisen var vårens askmolnskris som följdes av den infekterade regionalflygskonflikten. Totalt förlorade bolaget 20 miljoner kronor.

– Hade askmolnskrisen fortsatt i några veckor hade vi inte överlevt, eftersom det inte skulle finnas möjlighet att hämta in nytt kapital om det skulle behövts. Men jag tycker vi klarade det bra. Jag gillar att jobba när tuffa problem måste lösas.

Dock valde man att lägga ner Östersundsflyg, som funnits i nio månader, mitt under pilotkonflikten. Det blev den första inrikeslinjen bolaget misslyckats med.

– Men det berodde på faktorer vi inte kunde styra över. Det var inte konceptet det var fel på.

Det som genomsyrar

lågpriskoncernen är säljkulturen. Ingen linjechef kommer från flygbranschen. Eller som en flygbolagschef konstaterar om Michael Juniwik: ”Han är affärsman och ser ingen skillnad på att sälja flygbiljetter eller Samsung-tv-apparater.”

Juniwiks blå ögon glittrar när han hör beskrivningen.

– Jag ser det som enbart beröm. Bortsett från säkerhetsaspekten är det samma sak att sälja resor och hemelektronik. Du måste alltid se allting ur kundens ögon.

Det är lite märkligt

under intervjun. Trots att den ska handla om Michael Juniwik så dyker ändå Pigge Werkelins namn upp gång på gång. En förklaring är givetvis att de är ett radarpar genom flygsatsningen. Men banden har blivit starkare än så.

Annandagen 2004 förlorade Pigge hela sin familj i tsunamikatastrofen och beslutade sig för att stanna kvar och hitta kropparna. Dagen därpå satte sig Michael Juniwik på ett flyg till Thailand. Det skulle dröja en månad innan han återvände hem.

– Det var mitt eget beslut, för någon måste ju vara bredvid Pigge i krisen. En människa i det tillståndet kan inte fatta vettiga beslut. Vi jobbar bra ihop och jag visste att jag kanske kunde hålla i honom och rikta honom framåt.

I ett kaotiskt Phuket lade de upp strategier och organiserade hur Pigge skulle lyckas återfinna sin döda familj.

– Det fanns förstås en stor rädsla för att jag inte skulle räcka till, för att jag tog ansvaret för att Pigge skulle komma igenom det här.

Han funderade mycket över hur man hemma glömmer världet av vardagslyckan.

– Jag har blivit en mer empatisk och gladare människa efter. Ja, jag har nog varit glad hela tiden sedan dess, jag uppskattar verkligen vad jag har.

Cirkeln slöts sedan

när han agerade äktenskapsmäklare och sammanförde Pigge med hans nya kvinna Monica. Hon var nybliven änka efter Jan, en god vän till Michael genom sällskapet Round Table.

– Att hitta en ny fru var ett projekt vi pratade om redan nere i Thailand, så sedan fick jag ju hjälpa till att hitta lite bra damer. Många upplevde det som provocerande när Pigge berättade öppet att han ville ha en ny fru och barn, men vi stöttade honom i det. Vi har ju våra tabun, men vilka är vi att tala om för någon som förlorat både barn och fru hur de ska bete sig?

Michael Juniwik är nu

inne på sitt sjunde år som vd i Sverigeflyg. Fram till dess drev han Expertbutiken i Visby, som hans far startade på 1950-talet, vid sidan av styrelsearbetet i Gotlandsflyg. Men när han skulle rekrytera Sverigeflygs första vd övertalades han att själv ta jobbet: ”Du kan ju inte gå i en butik och sälja tv-apparater hela livet”, tyckte Pigge.

– Det var inget svårt beslut, förutom att jag våndades för att berätta det för min far. Men han var jättepositiv … ja, han påstod det i alla fall, ler Juniwik.

Så hemmabasen nu för tiden är kontoret i Visby, den lilla socknen Västerhejde med villan alldeles intill havet, frun Madeleine och barnen på 13 och 8 år. Men hans arbetsfält är stora delar av Sverige.

– Det roligaste är absolut att vi påverkar livet för många människor genom att skapa fler och billigare flygförbindelser. Det ger sådan energi att träffa nya människor som vill utveckla sin region.

Men är Sverigeflyg längre uppstickare? På linjerna till Visby och Växjö har man 65–70 procents marknadsandel, snittet ligger på 48 procent.

– På våra stora linjer är vi den operatör som tar det lokala och regionala ansvaret. Men vi är fortfarande uppstickare, vi har fullt sjå att stå emot alla krav att foga oss in i leden. Det finns fortfarande branschstrukturer som driver upp kostnader och vårt mål är att sänka kostnader för att kunna erbjuda låga priser.

Juniwik radar upp

exempel: svårigheten att få till rimliga fackavtal som passar när kabinpersonalen även jobbar på marken.

Eller påtryckningar från resebyråer som vill att alla priser ska ligga i GDS:ernas bokningssystem.

I takt med att det blir svårare att hitta nya inrikeslinjer fortsätter Sverigeflyg sin expansion genom egen charter.

Från Kalmar, Sundsvall, Ronneby, Ängelholm och Visby lyfter i vinter charterkärror som tar soltörstande landsortsbor raka vägen till Egypten och Gran Canaria.

– När de stora charterbolagen lägger sina flygningar från de stora flygplatserna dyker helt okända aktörer upp på mindre flygplatser. Eftersom vi är kända varumärken på ”våra” orter är det självklart vi som ska ta den trafiken.

Bokningsläget då? Där Sverigeflygs regionala bolag är ensamma om charteravgångar går det bra. På orter där man under avreseveckor konkurrerar med Fritidsresor eller Ving går det mindre bra.

– Där är det så enkelt att vi kommer att sälja våra resor när charterjättarna sålt slut på sina.

Givetvis har Michael Juniwik med familj bokat in en chartervecka till Egypten. Avgångsort: Visby.

– Det är verkligen en drömresa, att kunna flyga charter med vårt eget flyg direkt från Gotland. Det känns nästan overkligt att vi åstadkommit detta.

 

FAKTA Sverigeflyg

• Koncernen består av Gotlandsflyg, Kullaflyg, Blekingeflyg, Flysmaland, Kalmarflyg och Sundsvallsflyg. Östersundsflyg och Wings of Bornholm lades ner 2010.

• Huvudägare är Pigge Werkelin med familj, Michael Juniwik äger direkt och indirekt 11 procent och Jan Havossar cirka 15 procent.

• De regionala dotterbolagen har alla lokala minoritetsägare. Gotlandsflyg är helägt.

• 2009 var omsättningen 631 MSEK (591), vinsten efter finansnetto 8 MSEK (19).

Kommentarer är stängda.