Annons:

EN FLYGSTOL TILL FRAMGÅNG

Linda Bjernstål startade nätresebyrån Flygstolen.se för sex år sedan, trots att många sa att hon var alldeles för sent ute. Men Linda Bjernstål har alltid gått sina egna vägar.

Medan skeptikerna väntade på snabb konkurs omsatte Linda Bjernstål en miljon från skrivbordet i sin lägenhet första månaden, skaffade lokal andra månaden, anställde tredje månaden – och har i dag elva anställda och fick nyss pris som Årets kvinnliga stjärnskott.

Möjligen beror allt detta på Island, hur konstigt det än kan låta.

– Min mamma är från Island, jag har jättestor släkt där och älskar, fullkomligt älskar, vidderna. Jag hatar träd. De gör att jag känner mig instängd, konstaterar hon över en kaffe på det ganska nya kontoret i ett företagarcentrum i Helsingborgs utkanter. Även hennes företagarögon hatar instängdheten. De ser hellre isländska vidder i form av möjligheter i stället för svenska hinder i form av både jantelagar och företagslagar.

Där Linda ser långt framåt ser andra mest träd i vägen, så att säga. Och där någonstans föds kanske hennes framgång. Flygstolen.se har stadigt ökat sin omsättning och vinst. Senaste bokslutet för 2008/09 visade på 160 miljoner i omsättning och 1,7 miljoner i vinst. Jämfört med de största aktörerna är företaget litet – men uppmärksamheten kring henne har varit desto större. Hon har nämligen lätt för att prata och åsikter om det mesta.

– Det är på gott och ont men jag är den jag är. Gillar man inte mig så, okej, då gör man väl inte det, konstaterar hon utan att låta särskilt bekymrad över det. Inte minst via Facebook, Twitter och på en hyllad blogg ventilerar hon sina åsikter, oavsett om det handlar om resebranschen, politik eller något annat.

 – Branschen har förändrats enormt. För tio år sedan tog flygbolagen oss knappt på allvar. Vi var inte värda mycket när representanter kom upp eller man fick tag i dem i telefon. I dag höjer de oss till skyarna, skrattar hon.

Linda Bjernstål växte upp i ett villaområde i Helsingborg. Älskade ridning och sång och livet i största allmänhet. Hade småjobb, sjöng i band, pluggade franska i Frankrike och halkade lite bananskaligt in i resebyråbranschen. Hon berättar:

– Jag skulle nog beskriva mig som en nyfiken tjej som ville leva livet. I ett och halvt år bodde jag på Island för att lära känna den sidan av mig och verkligen älskade det. Jag jobbade på hotell och hade planer på att bli flygvärdinna på Iceland Air. En tragisk händelse i familjen gjorde att jag åkte hem. Annars kanske jag hade varit kvar där.

Det finns hur som helst de som säger att nattlivet i Reykjavik aldrig blev sig likt efteråt … Hon kom inte in på den fleråriga resebyrålinjen – vilket fick den självsäkra tjejen att tvivla lite på framtiden ett kort tag – men lyckades i alla fall ta sig in på en tremånadersutbildning i Malmö och fick 23 år ung jobb på nystartade Travelstart 1999, ”trots att jag i princip inte visste någonting”. Definitivt visste hon inte att det skulle bli starten på hennes karriärframgångar. Men hon har alltid lärt sig snabbt.

– Jag var ung, jobbade mycket och kände efter fyra år att, äh, det här kan jag göra bättre själv, skrattar hon. Sagt och gjort. Hon köpte ”ett stort jäkla skrivbord”, släpade upp det i lägenheten och, voilà så var det egna företaget fött 2004. – Jag visste inget om att driva företag men har nog i grunden stort mod i mig. Jag tror på det jag gör och är metodisk. Men det var svårt i början och med facit i hand kanske det var bra att inte veta för mycket.

– För att marknadsföra mig i början använde jag de kanaler jag kände till. Självklart var jag osäker. Jag minns hur jag bara skrek rakt ut när de första bokningarna kom. Och ganska snart, när jag hade 20 bokningar på en dag för första gången, var det en verkligt häftig känsla. Nu var företaget på riktigt. Men stundtals kunde Linda ändå undra om hon gjorde allt som man ska, om hon inte bara ”lekte företagare”.

– Särskilt när man inte är utbildad tror jag man känner det så. Därför var priset, Årets kvinnliga stjärnskott, viktigt för mig. Kunniga människor gick in i företaget och kollade allt och efter det gick jag vidare i tävlingen. Det var oerhört skönt att få en bekräftelse på att det jag gjorde var rätt. Knappt hade företaget börjat rulla på så fick Linda veta att hon var gravid med hennes och sambons första barn. Skeptikerna började mumla igen om att nu minsann skulle det bli svårt. Men Linda Bjernstål är Linda Bjernstål, och ser man inga träd så ser man inga.

– Det var svårt att vara mammaledig i vanlig bemärkelse, men jag jobbade en hel del hem-ifrån. Man måste komma ihåg att jag lever mitt i det här och att det även är mitt intresse. Och så finns ju barnens pappa. Han är resande säljare i byggbranschen och har mer flexibla tider än jag har. Inte minst med vårt andra barn kunde han vara hemma mycket mer. Då hade mitt företag blivit så pass stort att det var svårt att släppa. Så här i efterhand ser hon graviditeterna som positiva ä v e n för företaget.

– Det har bidragit till att vi växt i lagom takt, i den takt vi orkat. När jag varit mammaledig har vissa projekt fått vänta. För mig som gärna gasar hela tiden har det varit bra. Det har gett mig tid att växa in i vd-rollen, säger hon. Word to mouth-marknadsföring ser hon som en nyckel till framgången. Är användarvänligheten på sajten bra sprider det sig. Hennes medvetna satsning på sociala medier är en del i detta. Den som bokat på nätet med Flygstolen.se ska vara nöjd och om den dessutom haft med kundservice att göra ska den känna att, ”Wow, det här hade man inte väntat sig av en nätbutik”. Hon försöker skapa en relation med kunderna, vilket kan låta paradoxalt i en nätnisch där det ligger i sakens natur att man är både anonym och inte behöver vara lojal. Hon menar att det blivit tuffare att driva internetresebyrå bara på de år hon varit i branschen. Fler konkurrenter gör att priser dumpas.

– Priset är egentligen det enda vi kan konkurrera med när vi säljer flygstolar. Just nu känns branschen urvattnad med dumpade priser. Den stora utmaningen för oss ligger därför i att hitta var vi kan tjäna pengar, bland annat genom fler tilläggsprodukter. Just därför tror jag det gäller att få kunderna att hitta till oss på andra sätt också, inte bara när de surfar runt efter en billig flygstol. De sociala medierna är en viktig ingrediens. – Vi har tävlingar i våra sociala medier där vi gett bort ett tjugotal fina resor till bland annat New York. Jag är helt ointresserad av teknik själv, men inser vikten av det. En applikation till Iphone är på gång, till exempel, och vi tittar också på lojalitetsprogram. Hon säger att trygghet är viktigt för henne och utgår från att det är det för kunderna också och ser även där de sociala medierna som ett verktyg. Genom att företaget syns i bloggar och annat vet kunderna vilka de är, att de faktiskt är riktiga människor som finns på riktigt i Helsingborg, inte är något skumt bolag med säte utomlands. En marknadsundersökning visade att de har kunder från hela landet, förstås, men är extra starka i Skåne och Stockholm.

– Det som förvånade mig lite var att de flesta, 30 procent, av våra kunder var 80-talister. Jag trodde att jag hade en lite äldre publik. Sedan följde 70-talister, men alla åldrar fanns representerade även om merparten är mellan 20 och 49 år. Resebranschen, inte minst på nätet, är orolig nu. Eller om man ska säga rolig? Det har varit flera stora uppköp. Lindas förra arbetsgivare Travelstart har sålts till Etraveli, så även konkurrenten Travelpartner.

– Det förändras hela tiden. Allt kan hända. Jag tror att det gäller för mig och vårt medelstora företag att fokusera på det vi gör och använda magkänslan. Det är ingen idé att lägga så mycket kraft på att se vad konkurrenter gör. Som en relativt liten aktör drömmer hon inte själv om att bli uppköpt, men drömmer heller inte mardrömmar om det.

– Allt kan hända i den här branschen. Det enda jag vet är att jag alltid behöver nya utmaningar. Jag tror därför inte att jag sitter som vd för en nätresebyrå om fem-tio år. Jag funderar mycket på inredning på nätet. Där tror jag att det finns en marknad. Men vi får se.

– Eftersom det är svårt att balansera jobb, familj och sig själv är det lätt att köra för hårt. Jag känner ibland att jag är i gång för mycket och prioriterar bort mig själv. Även om jag gillar att gasa på ska man inte göra det så mycket att man riskerar hälsan. Ibland ligger jag nog på gränsen och även om jag försöker släppa vissa bitar kan jag känna att jag skulle må bra av ett break. Samtidigt är det ju så himla kul. Hon beskriver sig själv som en ordning och reda-person eller ”typisk jungfru, pedant, måste ha mina ramar och saker på ett visst sätt”. Därför är bra medarbetare och bra nätverk nödvändiga. Hon lägger ner stor kraft både på att nätverka och på att hitta rätt personer till olika positioner i företaget. Men blir det för körigt ändå finns ju alltid Island några timmar bort. Det är bara att hon bokar en flygstol med Travelpartner…

Skojar bara.

FAKTA LINDA BJERNSTÅL

Namn: Linda Bjernstål Ålder: 34 år Familj: Sambo och två barn, 1,5 år och 5 år. Bor: I hus i Viken, Helsingborg. Läser: ”Jag läser aldrig. Jag hinner inte. Somnar så fort jag lägger mig.” Lyssnar på: ”På allt. Älskar U2-konserter. Jag har alltid musik på när jag jobbar, ganska högt.” Äter: ”Helst på restaurang … skaldjur och isländskt lamm.” Dricker: ”Rött vin, men jag blir så täppt i näsan av vissa sorter.”

 

FAKTA FLYGSTOLEN

Namn: Flygstolen Nordic AB Ägare: Linda Bjernstål Grundat: 2004 Anställda: 11 Omsättning: 160 miljoner kr (2008/2009) Resultat e finansnetto: 1,7 miljoner kr

Kommentarer är stängda.