I fjol seglade 5,7 miljoner passagerare mellan någon av hamnarna Stockholm, Mariehamn, Åbo, Helsingfors och Tallin. 840 000 bilar och bussar åkte med. Däremot minskade frakten med cirka 20 procent till 324 00 enheter.
Koncernens intäkter ökade till 9,5 miljarder kronor och bruttoresultatet (ebitda) blev 2,5 miljarder. På sista raden står det 900 miljoner kronor och rederiet, som är noterat i både Helsingfors och Tallin, beslutar att dela ut 70 öre per aktie till sina 39 000 aktieägare.
Pandemin var nära att sänka Tallinks fjorton fartyg, men både finska och estniska staten gick in med miljardgarantier för lån som nu amorteras i snabb takt.
– Jag är stolt över att Tallink Grupp år 2023 kunde återbetala en betydande del av de lån vi tvingades ta under krisåren, och vi har därmed återgäldat det förtroende våra regeringar och skattebetalarna på våra hemmamarknader visat oss som företag. Det faktum att vi har bidragit med betydande skatteintäkter visar att det var rätt beslut att erbjuda Tallink Grupp hjälp under krisen, säger Paavo Nõgene.