08.30
Siri Persson har cyklat från hemmet i Hägersten och kör sitt passerkort i entrén till Logicas huvudkontor i Nacka utanför Stockholm. 2007 flyttade Nordens största it-tjänsteföretag hit. I två år arbetade Siri med flytten till de 26 500 kvadratmeter stora lokalerna. Landskapet är öppet, så Siri har kollegor omedelbart framför och till vänster om sig. Men tack vare fönsterplatsen kan hon blicka ut över Saltsjön som glittrar i vårsolen. I bakgrunden ser hon Djurgården och Lidingös höghussiluett värma sig i solljuset.
Siri hänger sin jacka på hyllan bakom skrivbordsstolen, loggar in på datorn och börjar genast svara på mejl. De flesta är från resenärer som behöver hjälp på ett eller annat sätt.
– Eftersom jag får så många mejl som handlar om support har jag skapat en egen mejaldress bara för det. Även om många avdelningar är involverade i reseprocessen är jag ensam om att hålla ihop allt. Vid förändringar kan nästan hela min arbetsdag gå åt till support.
Siri Persson har cyklat från hemmet i Hägersten och kör sitt passerkort i entrén till Logicas huvudkontor i Nacka utanför Stockholm. 2007 flyttade Nordens största it-tjänsteföretag hit. I två år arbetade Siri med flytten till de 26 500 kvadratmeter stora lokalerna. Landskapet är öppet, så Siri har kollegor omedelbart framför och till vänster om sig. Men tack vare fönsterplatsen kan hon blicka ut över Saltsjön som glittrar i vårsolen. I bakgrunden ser hon Djurgården och Lidingös höghussiluett värma sig i solljuset.
Siri hänger sin jacka på hyllan bakom skrivbordsstolen, loggar in på datorn och börjar genast svara på mejl. De flesta är från resenärer som behöver hjälp på ett eller annat sätt.
– Eftersom jag får så många mejl som handlar om support har jag skapat en egen mejaldress bara för det. Även om många avdelningar är involverade i reseprocessen är jag ensam om att hålla ihop allt. Vid förändringar kan nästan hela min arbetsdag gå åt till support.
08.45
Just nu ägnar Siri en stor del av sin tid åt resepolicyn. Logica har förattest av allt och Siri går igenom attestordningen i organisationen.
Just nu ägnar Siri en stor del av sin tid åt resepolicyn. Logica har förattest av allt och Siri går igenom attestordningen i organisationen.
09.30
Siri har även fullt upp med att se över hotellavtalen. Förra året rensade hon rejält i hotellfloran. Det tog nästan tre månader innan hon var nöjd.
– Vi genomförde också en rejäl upphandling, men man måste ständigt se över hotellsidan. Jag hade till exempel valt ett hotell nära huvudkontoret i Gävle, när det är mycket bättre att bo nära kunden Sandvik. En resenär gjorde mig uppmärksam på mitt misstag och självklart la jag till ett hotell där.
Siri har även fullt upp med att se över hotellavtalen. Förra året rensade hon rejält i hotellfloran. Det tog nästan tre månader innan hon var nöjd.
– Vi genomförde också en rejäl upphandling, men man måste ständigt se över hotellsidan. Jag hade till exempel valt ett hotell nära huvudkontoret i Gävle, när det är mycket bättre att bo nära kunden Sandvik. En resenär gjorde mig uppmärksam på mitt misstag och självklart la jag till ett hotell där.
09.55
Siri lämnar sin plats på tionde våningen och går ner till det konferensrum hon har bokat. Om fem minuter kommer Ingvar Plogfeldt från Qatar Airways för att visa vad flygbolaget kan erbjuda Logica som har ungefär 800 personer som arbetar för Sverige i Bangalore.
Ingvar berättar att emiratet Qatar är stort som halva Småland, har 1,4 miljoner invånare plus cirka en miljon gästarbetare. De flesta är indier och därför har flygbolaget ett bra nät till Indien.
– Qatar är det enda femstjärniga flygbolaget som flyger från Arlanda och vi har fått mycket beröm från resebyråerna, säger han stolt.
För Siri är flexibilitet vid ombokning, bekvämlighet och priset viktigast. Hon lovar att titta på statistiken för att kunna återkomma med aktuell volym som Ingvar kan bygga sin offert på.
Siri lämnar sin plats på tionde våningen och går ner till det konferensrum hon har bokat. Om fem minuter kommer Ingvar Plogfeldt från Qatar Airways för att visa vad flygbolaget kan erbjuda Logica som har ungefär 800 personer som arbetar för Sverige i Bangalore.
Ingvar berättar att emiratet Qatar är stort som halva Småland, har 1,4 miljoner invånare plus cirka en miljon gästarbetare. De flesta är indier och därför har flygbolaget ett bra nät till Indien.
– Qatar är det enda femstjärniga flygbolaget som flyger från Arlanda och vi har fått mycket beröm från resebyråerna, säger han stolt.
För Siri är flexibilitet vid ombokning, bekvämlighet och priset viktigast. Hon lovar att titta på statistiken för att kunna återkomma med aktuell volym som Ingvar kan bygga sin offert på.
11.30
– Hej, Helena! Kan du förklara hur det här ligger till?
Siri ringer upp sin key account manager Helena Belvén på affärsresebyrån CWT för att få lite hjälp med resebyråns nya version av onlinesystem CWT Arktis II som Logica precis implementerat. Det tar alltid extra tid att komma in i nya bokningsrutiner och många ringer Siri som hjälper till för att övergången ska gå så smidigt som möjligt.
– Hej, Helena! Kan du förklara hur det här ligger till?
Siri ringer upp sin key account manager Helena Belvén på affärsresebyrån CWT för att få lite hjälp med resebyråns nya version av onlinesystem CWT Arktis II som Logica precis implementerat. Det tar alltid extra tid att komma in i nya bokningsrutiner och många ringer Siri som hjälper till för att övergången ska gå så smidigt som möjligt.
12.10
Lunch! En kort bit från Logicas huvudentré går en liten bergbana ner till restaurang J vid vattnet, men Siri och jag väljer i stället ett kafé som ligger ännu närmare. Personalen hejar och ler när hon ännu en gång väljer favoriten skaldjurssallad. Över den hinner vi prata om hur hon ser på sin TM-roll.
– Mitt mål är att resor och möten ska vara en naturlig del av affärsplanen med tydliga mål på hur man ska stödja verksamheten, vilket är en ledningsfråga. Jag vill skapa en optimal reseprocess som stödjer och underlättar för alla medarbetare som har möten, reser och gör reseräkningar i tjänsten.
Vad är svårast?
– Att förena mina mål att förbättra resandet med de ständiga ekonomiska nedskärningar som ett börsnoterat företag brottas med. Men det kändes fantastiskt roligt att få priset på European Travel Buyer Awards. Det väckte uppmärksamhet både inom och utom företaget.
Lunch! En kort bit från Logicas huvudentré går en liten bergbana ner till restaurang J vid vattnet, men Siri och jag väljer i stället ett kafé som ligger ännu närmare. Personalen hejar och ler när hon ännu en gång väljer favoriten skaldjurssallad. Över den hinner vi prata om hur hon ser på sin TM-roll.
– Mitt mål är att resor och möten ska vara en naturlig del av affärsplanen med tydliga mål på hur man ska stödja verksamheten, vilket är en ledningsfråga. Jag vill skapa en optimal reseprocess som stödjer och underlättar för alla medarbetare som har möten, reser och gör reseräkningar i tjänsten.
Vad är svårast?
– Att förena mina mål att förbättra resandet med de ständiga ekonomiska nedskärningar som ett börsnoterat företag brottas med. Men det kändes fantastiskt roligt att få priset på European Travel Buyer Awards. Det väckte uppmärksamhet både inom och utom företaget.
13.00
Logica blev miljöcertifierat 2009 och Siri tar fram en miljörapport för varje kvartal. Hon börjar gå igenom underlaget som hon fått god hjälp med av både CWT och leverantörerna (som exempelvis SJ). Numera tar det inte mer än två dagars effektivt arbete, medan hon tidigare kunde få lägga 14 dagar på att ta fram relevanta fakta.
Logica blev miljöcertifierat 2009 och Siri tar fram en miljörapport för varje kvartal. Hon börjar gå igenom underlaget som hon fått god hjälp med av både CWT och leverantörerna (som exempelvis SJ). Numera tar det inte mer än två dagars effektivt arbete, medan hon tidigare kunde få lägga 14 dagar på att ta fram relevanta fakta.
14.15
– Jag har sett att din senaste reseräkning är i högsta laget och undrar lite vad det kan bero på, säger Siri mjukt.
När reseräkningarna är väl höga blir Siri ombedd av Kristina Melin på reseräkningsavdelningen att titta lite extra på dem. Hon ringer alltid upp vederbörande för att höra vad som kan ligga bakom.
– Det finns en mängd anledningar till varför man inte följt resepolicyn och det är sällan någon avsiktligt brutit mot den. Personen jag just pratade med hade valt att bo på samma hotell som kunden för att utnyttja tiden så effektivt som möjligt, vilket är ett fullt legitimt skäl. Affärer går alltid först.
– Jag har sett att din senaste reseräkning är i högsta laget och undrar lite vad det kan bero på, säger Siri mjukt.
När reseräkningarna är väl höga blir Siri ombedd av Kristina Melin på reseräkningsavdelningen att titta lite extra på dem. Hon ringer alltid upp vederbörande för att höra vad som kan ligga bakom.
– Det finns en mängd anledningar till varför man inte följt resepolicyn och det är sällan någon avsiktligt brutit mot den. Personen jag just pratade med hade valt att bo på samma hotell som kunden för att utnyttja tiden så effektivt som möjligt, vilket är ett fullt legitimt skäl. Affärer går alltid först.
14.25
Dags för eftermiddagskaffe, som Siri dricker vid sitt skrivbord. Hon småpratar lite med sin granne Marlene Huisman som arbetar på inköpsavdelningen, men blir snart avbruten av telefonen. Ulf Stenvad, travel manager på If, sitter i andra änden. Både Ulf och Siri arbetar hårt med att utveckla alternativa mötesformer på sina företag. Frågorna och tankarna är många och då är det bra att ha någon att bolla med.
Siri är initiativtagare till att sammanlänka rese- och mötesportalen på Logica. Där ska olika mötesalternativ utan resor komma upp först, så man tänker till om det verkligen är nödvändigt att resa. Hon är medveten om att hon har mycket jobb framför sig. Därför har en projektledare tagits in för att förenkla den befintliga mötesportalen som enligt Siri är för informationsrik och krånglig.
– Jag vill idiotförenkla den, annars orkar man inte ta till sig informationen. Sedan ska den byggas ihop med vår befintliga reseportal. Tekniken måste också vara lätt att hantera och sedan måste vi ut och demonstrera den för att folk ska våga prova. Implementeringen av själva systemen är lätt, men att ändra ett beteende är bland det svåraste som finns.
Ulf och Siri hinner även prata lite om SBTA (Sveriges Affärsreseförening) Öst där Siri är ordförande. Ulf ingår i styrgruppen som planerar årets träffar.
– Jag vill lyfta blicken och inte bara ha travel managers och leverantörer som medlemmar i föreningen. Nu är det dags att ta in ekonomifolk, för vi måste lära oss att prata pengar. I höstas bjöd jag in Logicas CFO, så hon kunde berätta vad som är viktigt för henne. Ekonomi, ekonomi, ekonomi – och miljö, det är vad som gäller, enligt vår CFO.
– Samtidigt som ekonomin styr lever ett traditionellt tänkande kvar. Det finns en del som fortfarande betraktar resandet som en guldkant på tillvaron, så att de ska ha rätt till vissa förmåner trots att de inte alltid är motiverade ur ekonomi- och miljösynvinkel, till exempel att ta bil eller flyg i stället för att åka tåg (om det går) på resor under tre timmar. Tjänstebilen ses ofta fortfarande som en statussymbol och är lite av en helig ko som få företag vågar ifrågasätta. Men den heta potatisen ligger inte på mitt bord här på Logica, skrattar hon.
Dags för eftermiddagskaffe, som Siri dricker vid sitt skrivbord. Hon småpratar lite med sin granne Marlene Huisman som arbetar på inköpsavdelningen, men blir snart avbruten av telefonen. Ulf Stenvad, travel manager på If, sitter i andra änden. Både Ulf och Siri arbetar hårt med att utveckla alternativa mötesformer på sina företag. Frågorna och tankarna är många och då är det bra att ha någon att bolla med.
Siri är initiativtagare till att sammanlänka rese- och mötesportalen på Logica. Där ska olika mötesalternativ utan resor komma upp först, så man tänker till om det verkligen är nödvändigt att resa. Hon är medveten om att hon har mycket jobb framför sig. Därför har en projektledare tagits in för att förenkla den befintliga mötesportalen som enligt Siri är för informationsrik och krånglig.
– Jag vill idiotförenkla den, annars orkar man inte ta till sig informationen. Sedan ska den byggas ihop med vår befintliga reseportal. Tekniken måste också vara lätt att hantera och sedan måste vi ut och demonstrera den för att folk ska våga prova. Implementeringen av själva systemen är lätt, men att ändra ett beteende är bland det svåraste som finns.
Ulf och Siri hinner även prata lite om SBTA (Sveriges Affärsreseförening) Öst där Siri är ordförande. Ulf ingår i styrgruppen som planerar årets träffar.
– Jag vill lyfta blicken och inte bara ha travel managers och leverantörer som medlemmar i föreningen. Nu är det dags att ta in ekonomifolk, för vi måste lära oss att prata pengar. I höstas bjöd jag in Logicas CFO, så hon kunde berätta vad som är viktigt för henne. Ekonomi, ekonomi, ekonomi – och miljö, det är vad som gäller, enligt vår CFO.
– Samtidigt som ekonomin styr lever ett traditionellt tänkande kvar. Det finns en del som fortfarande betraktar resandet som en guldkant på tillvaron, så att de ska ha rätt till vissa förmåner trots att de inte alltid är motiverade ur ekonomi- och miljösynvinkel, till exempel att ta bil eller flyg i stället för att åka tåg (om det går) på resor under tre timmar. Tjänstebilen ses ofta fortfarande som en statussymbol och är lite av en helig ko som få företag vågar ifrågasätta. Men den heta potatisen ligger inte på mitt bord här på Logica, skrattar hon.
15.15
Klick, klick, klick. Mera mejl att besvara. Några kommer från medlemmarna i den pilotgrupp Siri skapat för att få veta hur nya självbokningssystemet Arktis II fungerar.
– Resenärerna är de som vet bäst hur det fungerar i verkligheten, därför lyssnar jag mycket på dem.
Klick, klick, klick. Mera mejl att besvara. Några kommer från medlemmarna i den pilotgrupp Siri skapat för att få veta hur nya självbokningssystemet Arktis II fungerar.
– Resenärerna är de som vet bäst hur det fungerar i verkligheten, därför lyssnar jag mycket på dem.
15.45
– Kan du komma över Peter?
Peter Hagberg är Siris chef och sitter mitt emot henne. Peter är firmatecknare och just i dag behöver Siri hans signatur för att några medarbetare ska få ut sina företagskort.
– Kan du komma över Peter?
Peter Hagberg är Siris chef och sitter mitt emot henne. Peter är firmatecknare och just i dag behöver Siri hans signatur för att några medarbetare ska få ut sina företagskort.
16.45
En sista mejlkoll. Siri plockar fram ett försäkringskort.
– Alla resenärer har en tjänstereseförsäkring, men det blir så mycket lättare för alla parter om de kommer ihåg att ta med sig kortet som bevis. Där står också telefonnumren till SOS i Köpenhamn.
En sista mejlkoll. Siri plockar fram ett försäkringskort.
– Alla resenärer har en tjänstereseförsäkring, men det blir så mycket lättare för alla parter om de kommer ihåg att ta med sig kortet som bevis. Där står också telefonnumren till SOS i Köpenhamn.
17.30
Siri lägger försäkringskortet i internposten, loggar ut, drar på sig jackan och cyklar hem.
Siri lägger försäkringskortet i internposten, loggar ut, drar på sig jackan och cyklar hem.
KERSTIN SUNDMARK
Namn: Siri Gunhild Persson
Ålder: 52 år
Bor: I ett gammalt trähus i Mälarhöjden.
Familj: Sambo, en dotter och fyra bonusbarn, ett bonusbarnbarn och katterna Bosse och Bella.
Karriär: 30 år i it-branschen, senaste 15 som projektledare. Sedan 1998 teknikkonsult på WM-Data, numera Logica. Deltid travel manager 2004, numera heltid. 2008 kursetta på Sveriges första mastersutbildning i business meetings management, på Högskolan i Dalarna.
Bästa personliga egenskap: Vetgirig och drivande.
Sämsta personliga egenskap: tidsoptimist och morgontrött.
Lyssnar på: Min intuition.
Fritidsintressen: Segling, trädgård sång och musik.
Favoritresmål: Thailand.
Ålder: 52 år
Bor: I ett gammalt trähus i Mälarhöjden.
Familj: Sambo, en dotter och fyra bonusbarn, ett bonusbarnbarn och katterna Bosse och Bella.
Karriär: 30 år i it-branschen, senaste 15 som projektledare. Sedan 1998 teknikkonsult på WM-Data, numera Logica. Deltid travel manager 2004, numera heltid. 2008 kursetta på Sveriges första mastersutbildning i business meetings management, på Högskolan i Dalarna.
Bästa personliga egenskap: Vetgirig och drivande.
Sämsta personliga egenskap: tidsoptimist och morgontrött.
Lyssnar på: Min intuition.
Fritidsintressen: Segling, trädgård sång och musik.
Favoritresmål: Thailand.