Annons:

Inget rubbar Finnairs Mika

Finnairs vd Mika Vehviläinen har inte suttit mycket på bastulaven sedan han tillträdde för 1,5 år sedan. Askmoln, en veckolång strejk, tsunamikatastrofen i Japan – samtidigt som nya Asienlinjer öppnas. Men det ska mer till för att en enveten finländare ska klaga.

Den rogivande doften av granris och örter strömmar ut från bethelbadet i Finnairs nya exklusiva sauna- och spaanläggning. Mitt i terminalen, där flygbolagets alla Asienresenärer passerar, har 600 kvadratmeter avsatts. Där kan trötta affärsresenärer stilla sina sinnen och ”uppgradera kroppen” efter en lång Asienflygning, svettas i den finska bastun eller hamamknådas på en mosaikhäll.
Anläggningen är unik bland världens flygplatser med fyra olika sorters sauna – och ännu ett argument för att locka affärsfolket att välja Helsingfors och Finnair som sin inkörsport till Asien.
Men tyvärr kära läsare, det är inte här Travel News möter Finnairs vd Mika Vehviläinen (som älskar att bada bastu) utan i flygbolagets mötesvåning, inrett sparsmakat ljust och nordiskt, med utsikt över flygplatsen. Han kommer direkt från företagshälsovården och den obligatoriska 50-årskontrollen.
– So far, so good, säger han med ett skratt.Hälsokontrollen förefaller väl tajmad, för det har varit extremt turbulent inom Finnair sedan han tillträdde i februari 2010. En askmolnskris, en inflammerad strejk bland kabinanställda i december – och dessutom tsunamin i Japan, Finnairs viktigaste marknad, i mars.
–  Jag har inte haft långtråkigt, kan man väl säga. Men askmolnet var den tuffaste utmaningen, både operationellt och finansiellt, eftersom den drabbade Skandinavien och Finland under så lång tid. Det tog nio dagar innan trafiken fungerade normalt.
Hur mycket jobbade du då?
– Tja, ganska mycket.  Jag kommer ihåg att på fredagskvällen när vi börjat flyga igen hade jag inga svårigheter att somna när jag kom hem.
Av dessa svar konstaterar jag, precis som finska affärspressjournalister gjort före mig, att Mika Vehviläinen är inte en man som skräder orden. Utan snarare mer – och jag ber om ursäkt för att det kan låta svenskt fördomsfullt – åt det finskt kärva och fåordiga.
Hans företrädare Jukka Hienonen beskrevs som en frispråkig citatmaskin, som kanske inte alltid sa så helt genomtänkta saker. Sådan är inte Vehviläinen.
– Han har varit ute och pratat och lyssnat mycket på de anställda. Under Hienonens tid var det bara hans egen väg som var den rätta, säger en Finnairchef jag talar med.
Mika Vehviläinen är en favorit bland finansanalytiker, trots att börskursen sjunkit. De uppskattar hans saklighet. Men faktum kvarstår: trots att flyget återhämtat sig rekordstarkt efter finanskrisen 2008 och flygtrafiken till Asien boomat, går Finnair med förlust. Endast under ett kvartal sedan han blev vd har Finnair redovisat vinst. Efter halvårsförlusten i år på 735 miljoner kronor drog Vehviläinen i gång ett stort sparprogram på cirka 1,4 miljarder. Det ska sjösättas i höst och Finnairfolket håller andan. Och att lyssna till Vehviläinen är som att lyssna till SAS vd:ar de senaste tio åren.
– Vi måste genomföra större strukturella och permanenta kostnadssänkningar för vi har ett signifikant högre kostnadsläge framför allt på våra Europalinjen, där vi konkurrerar med Norwegian och andra lågkostnadsbolag. Visst, vi har drabbats av tsunamin och bränsle-chocker, men du kan inte skylla förlusterna på dem, för det händer ovälkomna saker hela tider och du måste kunna göra vinst även under ogynnsamma villkor.
Hur krismedvetna de anställda är återstår att se. I december strejkade kabinpersonalen i en vecka, något som externa bedömare menar berodde på att Vehviläinens nya och lite orutinerade ledningsgrupp lät den känsliga situationen gå över styr. I höst går pilotavtalet ut. Frågan är om Finnairs ledning lyckas inympa allvaret i situationen.
– Jag hoppas det. Jag har haft många diskussioner med anställda sedan jag började. Många har en livslång karriär i Finnair bakom sig med generösa förmåner och jag har respekt för att det är mentalt svårt att ställa om när flygindustrin omvandlas så totalt. Och så kommer jag och vill förändra reglerna och förmånerna, säger han.
Före Finnair arbetade han inom Nokias infrastrukturdel, och jämför dagens flygindustri med telekomvärlden på 1990-talet, då ett antal nationella operatörer dominerade sina hemmamarknader helt, exempelvis Telia.
– I dag är telekomindustrin totalt liberaliserad och konsoliderad och det finns inga nationella ”champions”. För kunderna har det lett till utmärkt service, lägre kostnader och priser. Nu sker samma sak inom flyget och ur kundens synvinkel är det inte nödvändigtvis dåligt. 
Mika Vehviläinen tar en klunk av kaffet ur den vita Iittalamuggen i det lika vitdesignade rummet, men fatet med inbjudande jordgubbar, ananasbitar och kiwifrukter förblir orört. Han tvekar aldrig över svar, ler och skrattar lite när frågorna blir mer personliga, men då blir svaren väldigt korta. Han har benhård kontroll på vilket budskap han sänder ut och vet vilka rubriker han inte vill bjuda på. Så han duckar politiskt korrekt när jag frågar om hans chefsjobb är det tuffaste i finskt näringsliv – precis som vd-posten på SAS anses vara i Sverige.
– Det är inget lätt jobb, men alla vd-jobb är utmanande. Fast vd-jobbet i sig är rätt likt, oavsett bransch. I grund och botten handlar det om ledarskap, hur du skapar och implementerar en strategi, gör rätt prioriteringar, har rätt fokus och får människor att agera.
Mina efterforskningar om hans ledarskap har gett följande resultat: ”saklig och snabb”, ”lyssnar, tar till sig åsikter, men när han väl bestämt sig ändrar han sig inte”, ” kan brusa upp om folk inte förstår”. Själv tycker han att han är duktig på att hantera stress.
– Jag kan jämföra saker, fatta beslut och sedan varken grubbla eller älta dem, det är en hjälp i mitt jobb.
Men trots likheterna med SAS finns en stor skillnad: Finnairs satsning på Asien – och den tänker inte Vehviläinen ändra på.
– Det finns inget alternativ. Finland är en för liten marknad för att överleva som ett lokalt flygbolag. Finländare reser tre gånger mindre än norrmännen och hälften av vad svenskar gör. Men vi har den unika geografiska fördelen att vägen över Helsingfors är den snabbaste vägen till Asien.
Asientrafiken står för mer än hälften av Finnairs intäkter. Den är inte lika prispressad som Europatrafiken och affärsresandet boomar. Hittills i år har den totala affärsreseförsäljningen utanför Finland ökat med 50 procent, från Asien har den fördubblats.
Sorgebarnet i år har varit Japan, Finnairs största marknad. Tsunamikatastrofen ledde till att turisttrafiken till Japan under vårens körsbärsblomning kollapsade. Däremot har både privat- och affärsresandet från Japan till Europa börjat återhämta sig.
– Ju längre fram på året vi kommer desto mindre blir vi finansiellt påverkade, säger han.
Nya Singaporelinjen i maj blev den tionde Asienrutten, den elfte kommer nästa sommar, till Chongqing i Kina.
Det är ändå lite av Davids kamp mot Goliat – läs Lufthansa och Air France-KLM – där Finnair inte kan matcha de stora Europajättarna i antal avgångar. Men däremot med snabbare flygtider och transferbyten för de uppskattningsvis 25 miljoner människor som reser från de destinationer i Asien och Europa som ingår i Finnairs linjenät – och som inte kan flyga direkt till och från stora flygplatsnav som London, Frankfurt och Shanghai.
– Städer som Hamburg, Stuttgart, Manchester och Göteborg är mycket viktiga för oss, stora ”andrastäder”. Hela vårt europeiska linjenät med 60 destinationer ska bidra till att stödja vår Asientrafik, förklarar han.
Asien är välbekant territorium för Mika Vehviläinen. Han har bott flera år i Thailand under sina tidiga år i Nokia där han var chef för försäljning av telefonsystem i Sydostasien. Även som chef för Nokia Siemens tillbringade han mycket tid i Kina. Han hade dock aldrig varit i Chongqing förrän det blev klart med linjen.
– Men där finns Kinas största fordonstillverkarkluster och det utvecklas som en region för tillverkningsindustri. Det finns massor av affärsmöjligheter där.
Under de totalt 14 år han bott utomlands – varav ett flertal i Asien – har han enligt egen utsago lärt sig att uppskatta olika kulturer, samt själv blivit mer flexibel och tålmodig. Egenskaper som bör komma väl till pass för att lotsa Finnair genom den turbulenta flygvärlden de kommande åren.
– Uthållighet är min bästa personliga egenskap, konstaterar Mika Vehviläinen.
KATARINA MYRBERG
FAKTA
Namn: Mika Pekka Vehviläinen 
Ålder: 50 år
Familj: Fru och tre barn, 20, 18 och 14 år
Bor: Våning i Helsingfors
Karriär: Handelshögskolan, bioteknikbranschen till 1992, därefter Nokia till 2010, där sista jobbet var COO för Nokia Siemens Network. Från 2010 – vd Finnair
Bästa egenskap: Uthållig
Sämsta egenskap: Otålig
Intressen: Läsa, golf, skidåkning, utomhusaktiviteter och umgås med familjen
Favoritmusik: Opera
Favoritdestination I Finland:  Mitt sommarhus, året runt

Kommentarer är stängda.