Europeiska kommissionens godkännande följer på en fördjupad undersökning och är villkorat i linje med konkurrensproblem.
För att upprätthålla konkurrenskraften mellan EU och Sydkorea måste Korean Air ge tredje man tillträde till överlappande rutter. Korad tredje man är T’way Air, som bland annat måste få tillträde till flygplan samt ankomst- och avgångstider, så att lågprisbolaget under årets sista sex månader kan börja flyga mellan Seoul och EU. Närmare bestämt Frankfurt, Paris, Barcelona och Rom.
Enligt kommissionen har Korea förbundit sig att inte genomföra förvärvet av Asiana, som också är ett koreanskt flygbolag, förrän T’way de facto börjat trafikera de fyra rutterna. T’ways bredare inträde på den europeiska flygmarknaden är alltså ett direkt resultat av sammanslagningen – som dock helt orelaterat infaller med en ny linje mellan Zagreb och Seoul som T’way börjar trafikera den 16 maj.
Enligt resesajten Skift är det här en radikal geografisk gir för T’way. De är ett av de största lågprisbolagen på marknaden i Asien-Stillahavsområdet, men Seoul-Sydney är dess enda långdistanslinje – och de är på det stora hela okända i Europa. T’way kommer sannolikt att nyttja sin framträdande lokala position och, till en början innan ryktet sprider sig, fylla planen med asiatiska resenärer som vill upptäcka Europa.
Det finns dock andra omständigheter som kan ge smolk i glädjebägaren. I nuläget inte minst att det ryska luftrummet är fortsatt stängt på obestämd tid. Det innebär längre, sydligare banor som kostar mer att flyga, och eventuellt kan kräva tankningsstopp beroende på vilka flygplansmodeller som ska användas. Skift påpekar att flera tidigare lågpris-långdistanslinjer mellan Europa och Asien har misslyckats. Hur det kommer att gå för T’way återstår att se.
Källor: Europeiska kommissionen, Skift, Travel Weekly