Annons:

Styret i Stockholm vill fimpa avtalet om Bromma flygplats

Stockholms stads rödgröna styre planerar att säga upp avtalet med staten om Bromma flygplats under året. 2038 ska flygplatsen vara avvecklad och marken återställd. Sen ska en ny stadsdel byggas på området efter en rejäl sanering.

Bromma flygplats är en evig följetong. Staden äger marken men sitter fast i ett avtal med statliga Swedavia som driver flygplatsen, och det löper ut först 2038.  För en tidigare nedläggning än så krävs ett regeringsbeslut. Och det kommer åtminstone inte komma denna mandatperiod.

Den socialdemokratiska ledningen i Stockholms stad vill dock visa var de står i frågan. På onsdagen meddelade man att det kommer att säga upp avtalet med staten om flygplatsen under året, trots att det dröjer ytterligare 14 år innan de får ny kontroll över marken. Då är planen att flygplatsen ska vara avvecklad och marken återställd. Det innebär att aktiviteten på flygplatsen måste avvecklas ett par år innan dess, menar det rödgröna styret.

”Vi ser hur allt färre flyger från Bromma – inte minst affärsresenärerna. Efter pandemin har Arlanda fått tillbaka 85 procent av resenärerna medan Bromma bara fått tillbaka hälften. Det är en dåligt utnyttjad flygplats, som är en ekonomisk belastning för både staten och Stockholmarna”, säger finansborgarrådet Karin Wanngård (S). 

Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) tycker att det är fel att säga upp Brommavtalet. Flygplatsen borde enligt honom utvecklas, inte avvecklas.

”Vänsterns miljonprogramsdrömmar för Bromma ligger enligt tidigare utredningar ett halvt sekel bort. På ett halvt sekel både hinner och bör Bromma flygplats i stället utvecklas till Europas ledande elflygplats”, säger Tamsons i en skriftlig kommentar till TT.

”Det finns många andra flygplatser där man kan jobba med att utveckla elflyg”, är MP:s Åsa Lindhagen svar på det.

2 kommentarer

  1. Galt Falk: Idag läggs inga city-flygplatser ner någonstans. Betänk vad marken där flygplatsen i t ex San Diego är värd, vid strandkanten mitt i city. Och i Salzburg, några minuter från sin historiska gamla stad från 13-1400 talet, som också är världsarv. Och de flesta kloka människor är stolta över sina city-nära flygplatser, som inte kräver långa energislukande transporter. Med dagens tysta maskiner fungerar det utmärkt att bo vid en modern city-flygplats. Bromma kommer naturligtvis aldrig att stängas, det finns för starka samhällsekonomiska intressen mot en sådan vansinnig åtgärd.
  2. Stockholmare: Stockholm stad kommer aldrig igen arrendera ut 150hektar mark för 1kr/år. 2038 är end of life för BMA.