Den 27 januari styrde Icon of the Seas mot Karibien från Miami på sin premiärkryssning. Detta efter en uppmärksammad namngivningsceremoni som bland annat fotbollsspelaren Lionel Messi deltog vid.
Icon of the Seas har också fått mycket uppmärksamhet kring den energieffektiva teknik fartyget är byggt med. Royal Caribbean Group menar att man fastställer en ny hållbarhetsnorm med flytande fossilgas (även förkortat LNG, efter engelskans ”liquefied natural gas”) och bränslecellsteknik.
Enligt rederiet förväntas detta minska koldioxidutsläppen med omkring 30 procent och svavelutsläppen med nära nog 100 procent. Royal Caribbean Group vill 2035 lansera ett nettonollfartyg, och det här sägs vara viktiga steg för att verkliggöra den planen.
I en intervju med The New York Times säger Nick Rose, rederiets Vice President of Environmental Stewardship, att fartygsbolaget lever efter en enda filosofi: att på ett ansvarsfullt sätt skänka människor den bästa semestern.
– Och för att göra det bygger vi [fartyg] med kärnprinciperna [som krävs] för att bevara vår planet och samhällen.
Frågar du miljögrupper menar de att en del hållbara satsningar som finns ombord Icon of the Seas är välkomna ansträngningar. Någonting man framför allt lyfter är de avancerade systemen för vattenrening som är skapade för att behandla fartygets avloppsvatten, oavsett om det kommer från kabysser eller badrum. Tack vare systemen produceras så mycket som 93 procent av Icon of the Seas färskvatten ombord. Enligt miljöorganisationen Friends of the Earth, vars svenska gren heter Jordens Vänner, är det den dyraste och bästa tekniken för avloppsrening – och att Royal Caribbean Group därmed går i bräschen och visar hela branschen att det inte bara är möjligt, utan något som också bör göras.
Däremot finns anmärkningar på Icon of the Seas bränsle- och energiförbrukning. Fartyget är till exempel byggt för att kunna ta landström, vilket anses vara mer miljövänligt än att använda motorer och dieselgeneratorer när man ligger i hamn. Enligt Cruise Lines International Association, CLIA, världens största branschorganisation för kryssningsindustrin, erbjuder dock i nuläget bara 2 procent av världens hamnar landström till kryssningsfartyg.
I eget marknadsföringsmaterial har Icon of the Seas kallats ”det första fartyget med bränslecellsteknik”. En teknik som bland annat ska strömförsörja hissar och luftkonditionering. Men enligt Bloom Energy, bränslecellstillverkaren som arbetar med Royal Caribbean, har batterierna ännu inte installerats då projektets omfattning inneburit problem med externa leverantörer. Eftersom Icon of the Seas nu är i bruk inträffar nästa tillfälle att utrusta fartyget med batterierna möjligtvis först om fem år, då det ska läggas i torrdocka.
Flytande fossilgas brukar kallas ”den renaste fossilgasen”; den släpper ut cirka 25 procent mindre koldioxid än konventionella marina bränslen. CLIA menar att LNG för närvarande är det fossila bränsle som finns tillgängligt i tillräcklig omfattning, med bäst duglighet att minska utsläpp i atmosfären.
Mellan 2012 och 2018 ökade användningen av flytande fossilgas som marint bränsle med 30 procent. I en studie av växthusgasutsläpp från 2020, konstaterar Internationella sjöfartsorganisationen, IMO, att det i sin tur ledde till en 150-procentig ökning av metanutsläpp från fartyg. Greenpeace påpekar att man ofta beräknar växthusgasernas uppvärmande effekt i ett hundraårsperspektiv, ”och då bidrar metanutsläpp, trots sin korta livstid, 25 gånger mer till den globala uppvärmningen än koldioxid.”
I intervjun med The New York Times tillstår Nick Rose att man håller med om att LNG inte är ett långsiktigt drivmedel utan att man ser det som ett övergångsbränsle.
– Vi har byggt fartyget så att det är anpassningsbart för framtida bränslekällor.