”För närvarande är ’flygresor endast för vuxna’ inte en vanlig sökterm bland konsumenter”
Corendon Airlines menar att deras klass med 16-årsgräns – som introducerats i främre delen av kabinen på flygningar mellan Amsterdam och den karibiska ön Curaçao – förbättrar upplevelsen för vuxna som både reser med och utan barn.
Enligt en studie av polska biometriföretaget PhotoAID är det också precis vad vi önskar oss. I undersökningen svarar åtta av tio tillfrågade att de vill ha flyg för bara vuxna. 64 procent uppger att de är villiga att betala upp till 30 procent mer för att slippa stöta på barn under flygresan.
I en krönika i brittiska veckotidningen The Spectator skriver journalisten Dave Deminara att statistiken i grund och botten mest visar upp okunniga och själviska vuxna. ”Kanske borde vi då ha iq-tester för flygpassagerare?”, spörjer Deminara och fortsätter att ställa läsaren frågan om vi skulle betala mer för att vara ombord ett flyg med norska supermodeller. En del skulle säkert svara ja på båda frågorna.
Men vad säger branschexperterna om konceptets framtid? Finns det en plats på marknaden där den här typen av tjänst kan få fäste på allvar? Henry Harteveldt vid marknadsundersökningsföretaget Atmosphere Research Group menar att svaret på frågan först och främst hittas i ordentlig analys. Som i sin tur kan skilja sig från företag till företag.
– Har ni tillräckligt stort kundunderlag för att det ska vara värt besväret? Är det lönsamt? Kommer det att på ett positivt vis särskilja ert varumärke? Kommer ni att kunna sälja och erbjuda tjänsten via alla säljkanaler, inklusive resebyråer? Om alla svaren lutar åt det gynnsamma, är det avgörande med en robust och omfattande strategi för marknadsföring, och budget, säger Henry Harteveldt och påpekar att det inte är tillräckligt med SEO och marknadsföring i sociala medier för att skapa medvetenhet och intresse.
Janis Dzenis på prisjämförelsesajten WayAway menar vidare att tjänsten bara kan bli en succé om den lockar både säljare och B2B-köpare att investera.
– Researrangörer och mellanhänder måste noga tänka på hur de skulle sälja och marknadsföra den nya tjänsten. För närvarande är ”flygresor endast för vuxna” inte en vanlig sökterm bland konsumenter, många skulle inte känna till att det ens finns som alternativ, säger Janis Dzenis och menar att en PR- eller marknadsföringskampanj är nödvändigt jämte ny teknik som kan bidra till att flygresor för endast vuxna dyker upp i sökflödet.
Bland annat behöver OTA:er överväga att lägga till det som ett sökfilter. Liksom vägleda kunder till tjänsten på sin hemsida eftersom det inte är något människor av sig själv kommer att leta efter.
När kunskapen väl fått fäste på marknaden menar dock Gareth Matthews på globala resedistributören Didatravel att det inte bara är flygbolag som kan tjäna på att tjänsten blir framgångsrik. Även säljare och köpare av till exempel hotellnätter kan dra fördel.
– Det skulle exempelvis kunna vara ett utmärkt tillfälle att sälja den ultimata paketresan för endast vuxna. Hotellbranschen bemästrar redan ”adults only”-konceptet och många har väldigt framgångsrika affärsmodeller, samt lojala kunder och bra distributionsnätverk. Att nu kunna matcha det med flygresor endast för vuxna kan bli en ”win-win-win” för resenärer, agenter och leverantörer, säger Gareth Matthews.
Han får medhåll av Haluk Kayhan, vd på PrimeTravel vars främsta fokus är B2B-försäljning av hotellnätter.
– Det här utgör exempel på en unik möjlighet för resesäljare, som antingen sitter ansikte mot ansikte med sina kunder eller säljer över telefon, att tillföra värde och kunna skräddarsy en resa. De kan bedöma hur sannolikt det är om en resenär är intresserad av att flyga i en kabin med endast vuxna, på ett sätt som en digital säljare inte kan, säger Haluk Kayhan.
Hans rekommendation är därför att flygbolag, som överväger att erbjuda tjänsten, i detalj analyserar sina olika säljkanaler.
– För utsikten med flyg endast för vuxna utgör en spännande möjlighet för både resenärer som söker efter en lugn resa, och för branschen.
Rapporterat av Belvera Partners till Travel News.