”Längre tåg, fler stolar i vagnarna och bättre system vid bokning av biljetter är tre enkla vägar fram”
Idag skriver SJ:s vd Monica Lingegård ett långt brev till sina kunder där hon inte ber om ursäkt, men väl en viss förståelse för de problem som vinterns snökaos har drabbat tågresenärerna. Flera debattörer har krävt SJ-chefens avgång, men det gör inte jag. Det är inte Monica Lingegårds fel att tågen inte fungerar i vinter. SJ:s chef är tillsatt för att administrera ett statligt monopolföretag. Den centrala uppgiften är att leverera en schysst summa till finansminister Elisabeth Svantesson varje år. I likhet med många statliga chefer på det som en gång var verk i medborgarnas tjänst är summans storlek betydligt viktigare än själva verksamheten. Ett av SJ: finansiella mål är att ”avkastningen på operativt kapital” ska överstiga 7 procent. Tredje kvartalet var den 14,8 procent. (Läs gärna mer i Andreas Cervenkas analys i Aftonbladet här.) Följaktligen är kundernas komfort, antalet stolar i vagnarna och tågens kvalitet inte SJ:s vd främsta fokus utan miljarderna till staten. Det har våra folkvalda bestämt och det spelar ingen roll om vi har socialdemokrater eller moderater vid makten.
SJ och svensk tågtrafik skulle kunna arbeta på ett helt annat sätt, något som Travel News tågexpert Mats Nyblom ofta pratar och skriver om. Längre tåg, fler stolar i vagnarna och bättre system vid bokning av biljetter är tre enkla vägar fram. Vidare borde SJ:s monopol på biljettförsäljning öppnas upp så att den lilla konkurrens som finns får lite luft under vingarna. Här driver EU på, men möter hårt motstånd i nationella parlament som förstås värnar sina tågmonopol.
Under tiden får vi hemska politiska förslag som vill förbjuda flygresor mellan städer som Göteborg och Stockholm. Det skulle bara leda till betydligt högre biljettpriser och ännu mindre konkurrens. Vidare är experiment som det i Tyskland med statliga fastställda biljettpriser lika vansinniga. Planekonomi och subventioner har flera gånger visat sig vara en säker väg mot undergången. Det är varmt i några minuter och sen blir det iskallt. Som när man XXX:ar i byxorna.
Jag tror på ett stort omtag av svensk tågtrafik och då måste vi ha andra grundvärden som mål. Tågbolagens chefer och ansvariga politiker borde åka till Dublin och närstudera Ryanair. Där har vi nämligen ett bolag som har demokratiserat resande mer än något annat företag i världen. Men tyvärr har många med makt i Sverige aldrig flugit med Ryanair.
Men att sparka en tågchef i Sverige för att det snöar mycket i år är bara kontraproduktivt trams. Dock borde SJ:s vd be sina kunder om ursäkt när en fjärdedel av trafiken ställs in. Det är basalt gott uppförande.