I fjol gjorde 10,2 miljoner flygningar i Europa, vilket är 92 procent av 2019 års nivå. Det framgår av Trafikverkets och Transportstyrelsens utförliga rapport om luftfarten 2023. Det var 900 000 fler flygningar än 2022, vilket ökade CO2-utsläppen med 9 miljoner ton.
1 400 nya flygrutter startades. Inte minst av Ryanair, som i fjol fraktade 181 miljoner passagerare och är Europas största flygbolag. Sedan 2019 har Ryanair ökat sitt passagerarantal med 24 procent och tagit rejäla marknadsandelar. Ryanair har dubbelt så många flygstolar, 188 miljoner, som Easyjet, som i sin tur är 50 procent större än den ungerska snabbväxaren Wizz Air.
Bland nätverksbolagen var det mest minskningar i antal utbjudna stola jämfört med 2019. Bara Turkish Airlines (+ 11 %), Iberia (+ 4 %) och Olympic (+ 6 %) ökade.
Mest minskade Aeroflot (- 39 %), Alitalia (- 30 %), Finnair (- 25 %) och SAS (- 24 %), men lika mycket minskade även den nya ägaren Air France, medan partnern KLM klarade sig undan med ett tapp på 7 procent.
Europas största flygplats är Heathrow som i fjol användes av 79,1 miljoner passagerare. Det är en liten minskning med 2 procent sedan 2019.
Störst i Norden är Kastrup med 26,7 miljoner passagerare, en minskning med 11 procent sedan 2019. Men Gardermoen ligger inte långt efter med 25,1 miljoner, vilket tangerar 2019 års siffror. Från Arlanda flög i fjol 21,8 miljoner resenärer, vilket är 15 procent färre än 2019.
Totalt reste 29,8 miljoner passagerare från svenska flygplatser under 2023 och det är bara 79 procent av antalet 2019. De tre populäraste inrikeslinjerna var Luleå, Umeå och Göteborg.
SAS är Nordens största flygbolag med 22 miljoner passagerare i fjol, men det är 26 procent färre än 2019. Norwegian, som från nyår tagit in Wideröe i sin statistik, är nu ungefär lika stora. Däremot tar SAS marknadsandelar inom den sviktande inrikestrafiken och har nu 55 procent av marknaden, en ökning i fjol med 5 procent.
Enligt resekonsultbolaget ForwardKeys är de tydligaste flygtrenderna inför året:
# Vi gör färre men längre resor.
# Grupp- och familjeresor ökar.
# Lyxresor ökar trots ekonomin.
# Flexjobb ger lågsäsongsresor.
# Onlinebokningarna fortsätter öka.
# Klimatet minskar solresorna.
# Biljettpriserna fortsätter öka.
# Kortare affärsresor minskar.