Annons:

Premium

Nytt avtal mellan Ryanair och OTA de tidigare kritiserat

Så sent som i mitten av december kallade Ryanair den digitala resebyrån Kiwi för en pirat. Nu har de ingått avtal som innebär att Kiwis kunder kan boka lågprisbolagets utbud utan tillagda kostnader. Av: Linda Iliste

Att Ryanair inte gillar återförsäljare – Online Travel Agents, digitala resebyråer eller OTA:er som vi också brukar förkorta dem – är ingen nyhet. Enligt lågprisbolagets sätt att se på saken lurar resebyråerna resenärer att betala för mycket. I mitten av december kom Ryanairs senaste årliga rapport över vilka OTA:er som är ”bäst” på att luras. ”Vann” gjorde Kiwi med en överfakturering på 344 procent jämfört med vad samma bokning skulle ha kostat direkt via Ryanair.

I slutet av januari meddelades dock att tongångarna nu är annorlunda: Ryanair och Kiwi har ingått partnerskap. Ett partnerskap som innebär att resenärer som bokar en resa med Ryanair via Kiwi.com gör det till samma priser för flygbiljetten och eventuella tilläggstjänster, som de gjort direkt via Ryanairs hemsida, utan markups. 

Avtalet garanterar också Kiwi direkt tillgång till Ryanairs hemsida liksom att resenärer som bokar via Kiwi har direkt tillgång till sina egna Ryanair-sidor och att Ryanair får korrekt passagerarinformation av Kiwi.

Ryanairs marknadsdirektör Dara Brady på Arlanda när han presenterade bolagets flytt från Skavsta till Arlanda.

Enligt Dara Brady, marknadschef på Ryanair, är avtalet ett bevis på att OTA:er, eller ”pirat-OTA:er” som Ryanair kallar dem, de facto kan arbeta med bolaget på ett ”transparant vis” samtidigt som återförsäljaren har möjlighet att sälja Ryanairs tjänster utan tillagda kostnader. 

Det här är glada nyheter för Kiwis kunder som nu med total kostnadstransparens kommer att kunna boka Ryanairs låga priser på flyg, säten och bagage via Kiwi.com, trygga i vetskapen om att de får tillgång till all väsentlig flyginformation direkt från Ryanair och full tillgång till sin bokning via sitt myRyanair-konto, säger Dara Brady. 

Det är ett positivt besked, som avslutar en period av friktion som har påverkat våra kunder. Det speglar vårt engagemang för att etablera relationer med alla flygbolag å våra kunders vägnar och våra långsiktiga affärsplaner, säger Golan Shaked, Chief Commercial Officer på Kiwi.