Annons:

Premium

Panelen om om vätgasflygbränsle, världens största kryssningsfartyg, rabatter på paketresor och Skavsta

Veckans panel: Mats Nyblom, vd SRJ(k), Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian, Martina Krantz, pressansvarig Apollo, Didrik von Seth, vd SRF, Adam Györki, nordisk kommunikationschef TUI, Kajsa Beausang, Chefredaktör / Creative Director Joyvoy Studio, Björn Callin, director of Sales Strawberry, Lotta Giesenfeld Boman, vd Sigtunahöjden, Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group

”Parollen borde vara flyg till Sverige och tanka koldioxidfritt billigt!”

Så ska flyget bli koldioxidfritt 2050 enligt mig: (Har du ingen idé så gå vidare till nästa fråga.) 

Lotta Giesenfeld Boman, vd Sigtunahöjden: Jättesvår fråga som jag hoppas forskning kan lösa.

Björn Callin, director of Sales Strawberry: Tror på kombinationer El, Tåg, nya flygplan.

Adam Györki, nordisk kommunikationschef TUI: Jag tror att precis som med allt annat så behöver vi en ”energimix”. 

Didrik von Seth, vd SRF: Genom satsningar på biojetbränsle, el-flyg och vätgas. Det första har Sverige utmärkta förutsättningar att bli en stor leverantör av bara staten ser till att investera i det. De två andra kräver mycket el vilket kräver en stor utbyggnad av elproduktion och överföringskapacitet. Även här kan Sverige göra skillnad. Parollen borde vara flyg till Sverige och tanka koldioxidfritt billigt!

Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Flygbranschen vill ju naturligtvis bidra till omställningen men det är främst en politisk fråga. För att nå det ambitiösa och bra målet så krävs det att inte bara branschen, utan hela samhället; politiker, myndigheter, intressenter driver frågan och teknikutvecklingen starkt framåt.

Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Fossilfria flygbränslen är det effektivaste och snabbaste sättet att minska utsläppen på så det är oerhört viktigt att få fart på produktionen av fossilfria bränslen.

Icon of the Seas.

”Jag tycker att det är ett ypperligt sätt att uppleva flera resmål i en och samma resa, utan att behöva byta hotell”

Detta tycker jag om att kryssa bortom Östersjön:

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Det är ett bra sätt att packa in mycket upplevelser i en och samma resa. Så jag tror det finns en bra potential för tillväxt här hos oss när allt fler vill ha just upplevelser. Men samtidigt kan vi konstatera att kryssningspenetrationen i Sverige är långt ifrån den på mer mogna marknader som UK och Tyskland. Det har vi sett länge, så jag vet inte helt varför kryssningar inte tar mer fart i Sverige.

Lotta Giesenfeld Boman, vd Sigtunahöjden: Helt onödigt, så länge dessa flytande skepp drivs av fossila bränslen.

Kajsa Beausang, Chefredaktör / Creative Director Joyvoy Studio: Jag tycker att det är ett ypperligt sätt att uppleva flera resmål i en och samma resa, utan att behöva byta hotell eller lägga tid och kraft på transporter mellan dessa. Beträffande ombordupplevelsen har jag många fantastiska minnen från olika kryssningar, både som  resejournalist och som privatperson. Det handlar om alltifrån matupplevelser, vackra sviter och underhållning till möten med besättning och andra passagerare. Jag har fått vänner på kryssningar som jag har haft kontakt med i över ett decennium. 

Didrik von Seth, vd SRF: Säkert väldigt vilsamt. Tveksam om min otålighet klarar av det.

Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Faktiskt på min bucket list så det återstår att se!

Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Jag har inte gjort det men kan tänka mig att det är ett bekvämt sätt att resa på när man är pensionär.

”Finns det inget fast pris kan man inte heller tala om någon rabatt”

Om man inte kan sälja charterresor med en skön rabatt, hur ska man då göra?

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Rabatter och kampanjerbjudanden är något som vi gärna vill ha i toolboxen för att skapa lite extra tydlighet om att man ibland kan göra ett extra bra köp, när vi har resor över som måste säljas till extrapris. 

Det som är trist är om vissa arrangörer, flygbolag och hotellbokningssiter inte spelar efter samma regler. Men grundförutsättningen för att vara långsiktigt framgångsrik är givetvis att vi har en bra produkt som en aning överträffar gästens förväntningar.

”Var tydlig med hur rabatten förhåller sig till grundpriset”

Lotta Giesenfeld Boman, vd Sigtunahöjden: Seriösa företag ska kunna sälja, paketera och erbjuda paket utifrån faktiska kostnader. Ska vi få ned CO2 utsläppen och bidra till en bättre värld måste det bli coolt att göra rätt. Story telling är vägen till kunskap, även de små initiativen måste kommuniceras!

Kajsa Beausang, Chefredaktör / Creative Director Joyvoy Studio: Med en bra produkt som oavsett rabatt känns som ”value for money”. 

Adam Györki, nordisk kommunikationschef TUI: Med en riktigt bra produkt, fantastisk service och med på smidig digital plattform kanske? 

Didrik von Seth, vd SRF: Var tydlig med hur rabatten förhåller sig till grundpriset.

Lesvos Island is populer tourist destination in Greece.

Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Majoriteten av charterresor som säljs idag är inte med rabatter i fokus. Charterresan är redan ett prisvärt sätt att resa på, dessutom bekvämt och praktiskt. Som researrangör arbetar vi ständigt med att kommunicera tydligt till konsumenten vad man får för produkten och dess värde. 

Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Man kan enkelt skräddarsy sin egen charter genom att boka flyg direkt hos flygbolaget och sedan hotell direkt hos hotellet. 

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Som jag ser det får man helt enkelt tala om vad det kostar och visa att det är väl värt pengarna. Finns det inget fast pris kan man inte heller tala om någon rabatt. Jag kan inte minnas att jag köpt någon tåg- eller flygbiljett på sebare år där jag fått en ”rabatt”. Ibland är det dyrt ibland är det billigt. Ibland tar jag bil (och ibland tar jag flyg i stället för tåg) för att det är helt enkelt för dyrt.

Skavsta var tidigare landets tredje största flygplats sett till antalet utrikespassagerare.

”Allt som skapar värde för kunden ska finnas, så även Skavsta”

Detta är ”min” bild av Skavsta:

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Det var länge sen jag var på NYO. Men bilden jag har är att flygplatsen ligger avigt till för många.

Lotta Giesenfeld Boman, vd Sigtunahöjden: Regionalpolitik

Björn Callin, director of Sales Strawberry: När man har redan en internationell flygplats som inte utnyttjar full kapacitet, varför då lägga mer avgångar på en flygplats till. Se vad Ryanair gjorde när Swedavia sänkte priserna. Då borde även Norwegian kunna få det. Det kommer att bli spännande när SAS blir KLM/Air France Danmark som stor ägare. Då kanske det blir utrymme för fler internationella linjer från Arlanda?  

Kajsa Beausang, Chefredaktör / Creative Director Joyvoy Studio: Den är bra som komplement och för boende nära Nyköping. För egen del föredrar jag Arlanda och Bromma av rent praktiska skäl. 

Adam Györki, nordisk kommunikationschef TUI: Allt som skapar värde för kunden ska finnas, så även Skavsta tänker jag. 

Didrik von Seth, vd SRF: God tillgänglighet och absolut ett alternativ för Östergötland och de som bor söder om Stockholm

Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Skavsta har potential. Men det krävs en satsning i infrastrukturen, som t ex flygtåg från Stockholm för att det ska vara attraktivt som resenär. 

Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: En fantastisk flygplats med stor potential att växa kraftigt. Det finns något väldigt charmigt med mindre flygplatser eftersom allt är närmare och det inte blir lika stressigt. När tåget går direkt till Skavsta flygplats kommer det gå ännu snabbare att ta sig dit från regioner lite längre bort och då får flygplatsen ett ännu större upptagningsområed.

Skavsta flygplats får ny ägare. Foto: Wikicommons

”I alla fall Trafikverket tycks tro på Skavsta”

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: I alla fall Trafikverket tycks tro på Skavsta. 91-miljarders-satsningen Ostlänken (järnväg för 250 km/h Järna – Linköping) kommer gå värdshus förbi den gamla gästabudsstaden Nyköping och helt koncentrera sig på Skavsta resecentrum. Tanken är att resan Stockholm – Skavsta ska ta cirka en halvtimme. Vore ju tråkigt om det inte fanns någon flygplats där då järnvägen står klar. Skavsta ligger cirka 15 mil söder om Arlanda vilket innebär att de som ska resa söderut (det vill säga de flesta) får cirka 10 minuter kortare flygtid dessutom. Kan ju knappast bli mer tidsödande och krångligare att ta sig från tåg till gate än på Arlanda tänker jag också…

Hamburgs flygplats.

Min nästa flygresa går från flygplats till XXX:

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: ARN-PMI

Lotta Giesenfeld Boman, vd Sigtunahöjden: Arlanda till New York. Ruth Weldegiorgis, kock på Sigtunahöjden har kvalificerat sig till världsfinalen som hålls på the Ridge i New Jersey, 19 april – då åker vi med och hejar!

Björn Callin, director of Sales Strawberry: Milano, Arlanda

Kajsa Beausang, Chefredaktör / Creative Director Joyvoy Studio: Den går med SAS från Arlanda till Palma de Mallorca. Vi blir en levnardsglad kvartett kvinnor som ska njuta av en vardagspaus.

Adam Györki, nordisk kommunikationschef TUI: Amsterdam 

Didrik von Seth, vd SRF: I morgon från utmärkta Bromma till Umeå

Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Från Arlanda till Charles de Gaulle.

Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Arlanda till Oslo Gardermoen

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: ARN – MUC