Nummersamarbete innebär att en SAS-resenär från Arlanda kan hoppa på ett EL AL-plan i till exempel Frankfurt med samma biljett och dessutom få sitt bagage direkt till Israel.
EL AL är inte medlem i Star Alliance eller Flying Blue, som SAS kommer att ingå i framgent, men har samarbeten med bland annat Qantas, Delta eller South African Airways. Bolaget har drygt 40-tal flygplan och ett väl utbygg nätverk till europeiska destinationer.
SAS har inte flugit till Tel Aviv från Arlanda under de senaste tio åren. Och flygningarna från Kastrup till Tel Aviv upphörde i mars 2016.
Säkerheten kring Ben Gurion-flygplatsen har till och från stoppat internationella flygningar, inte minst under Gazakrigets raketanfall. Norwegian har fortsatt trafikera Israel, men ett antal bolag har avstått.
– Vi flyger inte till Israel av rent kommersiella skäl, säger SAS presschef Irena Busic. Vi gör hela tiden bedömningar om det affärsmässiga i en flyglinje.
Men codeshare-avtalet, som tecknades redan i somras vid IATA:s årsmöte, öppnar nya möjligheter för SAS-kunder att ta sig till ”det heliga landet”. Genom samarbetet med EL AL minskar också motivationen för SAS att återuppta egna flygningar till Israel.