Flytande vätgas har använts som raketbränsle av rymdindustrin i decennier. Ingen tvekan om att det brinner och bra fort dessutom.
Men problemen är många kring både tillverkning och logistiken. Det ska kylas till minus 250, tryckförvaras utan att det kokar bort och förgasas i ordnade former så att det kan eldas upp i en turbofläktmotor.
Det är alltså ingen billig teknik. Och oftast inte särskilt miljövänlig. Att spjälka vatten i väte och syre kräver mycket energi och än så länge är den i regel fossil.
Tanken är naturligtvis att i framtiden framställa vätgas med grön energi från vind eller sol. Det är också vad som hägrar när de två jättarna EasyJet och Rolls-Royce beslutar satsa vidare på vätgaslinjen. De har också fått stöd från Aerospace Technology Institute i Storbritannien.
Rolls-Royce testade i fjol en motor på full effekt med vätgas efter att ha utvecklat ett nytt insprutningssystem som hanterar vätgasen höga förbränningstemperaturer.
– Vätgas kommer att bli en nyckelfaktor för hållbar short-haul i framtiden, säger EasyJets hållbarhetschef Jane Ashton till sajten FurtureFlight.