Annons:

Premium

Namnbytet är genial marknadsföring signerad Petter Stordalen

Travel News chefredaktör Viggo Cavling analyserar namnbytet från Friends arena till Strawberry.

”Friends jag menar förstås Strawberry arena är det tydligaste tecknet på att Sverige har blivit ett event och konsertland. Att gå ut och roa sig har blivit en del av nästan alla svenskars DNA”

I helgen körde Petter Stordalen sin årliga Vinterkonferens i Friends arena för 23 gången. Runt 4000 Strawberry-medarbetare samlades för att lyssna på sin ägare i 90 minuter, festa och nätverka. Kalaset är en påkostad historia, men finansieras delvis av hotellkedjans underleverantörer som “bjuder” på mat, champagne och presenter. Några av premiumsponsorerna var Bama, Mews, Solera, Martin&servera och Carlsberg. 

Upplägget är smart på flera sätt eftersom det dels får medarbetarna på gott humör. Men också som en signal till andra företag att event och konferenser är något viktigt om ett företag ska växa och göra vinst. Petter Stordalen lever helt enkelt som han lär. Att på detta event annonsera att Friends Arena ska byta namn till Strawberry är kongenialt. 

Jag har redan läst ett stort antal krönikor med åsikter i ämnet. Och förstås ett otal intervjuer med Petter Stordalen som berättar om namnbytet. Kostnaden beräknas till 100 miljoner kronor, men det vill ingen ansvarig bekräfta. 

Oavsett prislappen tycker jag att detta är genialisk marknadsföring. Namnet Strawberry är direktkopplat till Petter Stordalens historia om när han som liten sålde jordgubbar utanför sin pappas ICA-butik. Man kan bara sälja det man har är det underliggande budskapet till medarbetare. Gör som jag. 

Självfallet blir det enklare om du har en rik och driftig pappa som driver en ICA-butik skulle man också kunna tillägga om man vill vara en smula elak. 

Men oavsett vad man tycker så blir det publicitet när Petter dansar runt som en besatt i “sin” arena. Och i det här fallet är all publicitet god publicitet. 

Friends jag menar förstås Strawberry arena är det tydligaste tecknet på att Sverige har blivit ett event och konsertland. Att gå ut och roa sig har blivit en del av nästan alla svenskars DNA. Jag har skrivit det förut, men på samma sätt som Ingvar Kamprad förkroppsligade tidsandan på 1900-talet så är Petter Stordalen synonym med 2000-talet. 

Vi lever i en tid med glamour och rosa fjäderboa. När jag var ung vuxen på 90-talet var Melodifestivalen det töntigaste som fanns. Idag är Mello den sista lägerelden som håller ihop vårt sargade land.

Scandic vinner Wilhemina Skoghpriset för sin sajt.

Nu undrar jag lite vad man tänker på Scandics huvudkontor på Sveavägen i Stockholm. Den andra stora hotellkedjan i landet har valt en helt annan väg när det gäller kommunikation och marknadsföring. Ytterst få svenskar vet vem bolagets vd (Jens Mathiesen) är. Och på många sätt är Scandic Petter Stordalens motsats. Trygg, men tråkig och präktig. 

Självfallet ett säkert val när du ska boka en övernattning som din arbetsgivare ska betala. Men inte alls lika sexigt när du ska fira en bröllopsdag eller bara sätta lite guldkant på tillvaron med din partner. I en tid när leisure växer och affärsresandet står och stampar så gäller det att välja rätt strategi. 

Just nu känns det som om Petter springer förbi sina konkurrenter i innerspåret.