Annons:

Premium

Norwegian blir snart större än SAS

SAS flög 22 miljoner passagerare i fjol. Norwegian flög 20,6 miljoner, men när de nu fått köpa Wideröe blir totalsiffran 24 miljoner. Av: Leif Holmkvist.

SAS ökade passagerarantalet med 18 procent i fjol jämfört med 2022, som inledningsvis led av covidrestriktioner. Norwegian ökade sina siffror med 16 procent under 2023.

SAS mest populära linje i Norden var Stockholm – Köpenhamn, en destination som väntas öka när Air France/KLM tar över och gör Kastrup till sin nordiska hub.

I SAS Europatrafik var London som vanligt största destination och internationellt föga förvånande New York.

I inrikestrafiken slår industrisatsningarna i övre Norrland igenom: Luleå var SAS mest populära destination, följt av Göteborg och Umeå.

SAS och Norwegian har delvis olika målgrupper och resmål: SAS har fortfarande tyngd på businessdestinationer, medan Norwegian satsar mer på fritidsresande inom Europa.

Men SAS satsar stort på att bjuda norrmännen motstånd genom att öka trafiken på klassiska destinationer som Malaga, Milano eller Split. I sommar ska SAS ha 130 destinationer i 40 länder.

När SAS ökar kapaciteten får det genomslag i kabinfaktorn, eftersom det tar tid innan nya linjer slår igenom i kundledet. Tomma stolar kostar inget extra, det snarare sparar bränsle på marginalen. Men det är en utebliven intäkt som kan utgöra skillnaden mellan röda och svarta siffror.

Norwegian har varit duktiga på att fylla stolsraderna. I fjol flög de med 85 procents kabinfaktor. I december 2023 hade SAS 1,6 miljoner passagerare och en kabinfaktor på 73 procent. Norwegian hade 1,3 miljoner passagerare i betydligt färre flygplan och därför en kabinfaktor på 84 procent.

I år kommer Norwegian att kunna räkna in Wideröes siffror i koncernen, sedan konkurrensmyndigheten sagt ja till köpet som gick loss på 1,1 miljarder kronor. Det innebär att Norwegian har chans att gå om SAS i antal passagerare. Att vara störst i Norden är prestigefyllt.

Men SAS har också möjligheter att ta upp kampen. BRA lever farligt och här har SAS chansen att öka på de sviktande inrikessiffrorna. Å andra sidan vet ingen hur trogna SAS-kunder reagerar på att lämna Star Alliance och byta det omhuldade bonussystemet. Lufthansa är bra sugna på att ta över SAS-kunder som lärt sig hitta på Frankfurts flygplats.

På nytt jobb