”Större utbud ger rimligen ökad priskonkurrens”
Condé Nast Traveler har spanat in flygbolagens planer inför nästa år och ser två övergripande trender:
# Riktigt långa direktflygningar som möjliggjorts av mer bränsleeffektiva motorer.
# En ny generation narrow-body-plan som gör det lönsamt för lågprisbolagen att flyga längre till nya resmål.
Kapaciteten mätt som antal flygstolar är tillbaka på 2019 års nivå. Större utbud ger rimligen ökad priskonkurrens. Men bolagen konkurrerar också genom att erbjuda direktflyg på nya rutter. Ett exempel är Air France som startar flyg mellan Charles de Gaulle och Raleigh i North Carolina, en stad inte större än Göteborg, men i en delstat med lika många invånare som Sverige.
Paris är på många sätt ett hett resmål, inte bara för amerikaner. Framför allt på grund av OS nästa sommar, men också för återinvigningen av Notre-Dame nästa höst. Staden har byggt ut tunnelbanan rejält och en rad nya lyxhotell har skjutit i höjden, till exempel Chateau de Fleurs intill Champs-Élysées, La Fantaisie i Montmartre eller Le Grand Mazarin.
När amerikanerna återvänder till Europa passar United på att starta den första direktlinjen till Algarvekusten, fyra gånger i veckan med Boeing 757 från Newark till Faro. Bolaget har redan direktlinjer till Lissabon och Porto.
Italienska Neos Air öppnar den första direktflygningen mellan USA och Sicilien, två gånger i veckan från JFK till Palermo.
Expansiva Turkish Airlines började redan för en månad sedan flyga mellan Detroit och Istanbul och öppnar sin fjortonde linje till USA i sommar med att flyga Dreamliner direkt till Denver.
De amerikaner som vill stanna på andra sidan Atlanten får många chanser att besöka Tulum längst ner på Mexikos karibiska kust. Staden har just invigt sin nya flygplats och Delta, America Airlines och United har alla startat en rad linjer till badparadiset med alla gamla mayatempel.