Annons:

Premium

Så vill finska Lygg revolutionera affärsflyget – globalt

Lygg är inte ett flygbolag utan beskriver sig som en plattform. Inte helt olikt Uber fast för affärsresor i luften istället på asfalt. Med Lyggs app kan stora företag boka flygresor mellan orter som idag inte har affärsflyg. Exempelvis Tampere till Stockholm. Samtidigt planeras Linköping - Örebro - Helsingfors under första kvartalet 2024. - Vi är globala från dag ett, men vi tänker lite som i Frank Sinatras sång om New York. Om vi kan få detta att funka i Sverige så kan vi få det att det funkar var som helst i världen, säger vd och grundaren Roope Kekäläinen till Travel News.

”Vår modell innebär att det inte är någon finansiell risk från någon inblandad”

Grundaren har ett förflutet som kommersiell pilot och entreprenör. Han arbetar tillsammans med Jari-Jussi Viinikkala som har en bakgrund inom bank och finans. Tillsammans har de startat flygplattformen Lygg. Affärsidén är att hjälpa stora företag att resa mellan destinationer som idag inte har reguljära flyglinjer. Kunderna förbinder sig att köpa X antal enkelresor mellan destinationerna per månad och kan sedan boka en biljett en månad i förväg eller dagen före avresa. Lygg upphandlar mindre flygoperatörer som har kapacitet över. Operatörerna har mindre flygplan med mellan 8 och 33 stolar. Exempelvis Lynx Air, Jonair och Hummingbird. 

– Det går väldigt bra. Vår utveckling är exponentiell. Första året innan vi riktigt började omsatte vi 200 000 euro. I år har vi omsatt 2 miljoner euro, säger Roope Kekäläinen. 

Till de stora kunderna hör ett svenskt gruvbolag. På finska sidan finns flera av de stora finska företagen som kunder. Roope Kekäläinen säger Lygg har ett tiotal stora företagskunder.

– En fördel med oss är att vi flyger från små flygplatser så resenärerna behöver bara vara på plats femton minuter före avgång, säger Roope Kekäläinen. 

Kabinfaktorn på linjen mellan Helsingfors och Linköping ligger på 100 procent, mellan  Tampere och Stockholm har man bara nått upp till 50 procent. 

– Vår modell innebär att det inte är någon finansiell risk från någon inblandad, varken företagen, operatörerna eller oss. Vi har kontrakt där kunderna lovar att flyga, sen upphandlar vi trafiken.   

Att flyga en enkel resa med Lygg kostar 300 till 450 euro. 

– Det blir ändå billigare att flyga med oss än om de hade flugit med “vanliga” flygbolag. Våra kunder sparar både tid och pengar med Lygg. 

Electra eSTOL at Manhattan Heliport.

Som om detta inte var nog har Lygg just nu skrivit ett avtal med den amerikanska hybridflygplanstillverkaren Electra.aero, Inc. Avtalet är värt över en miljard euro och innebär att Lygg kan erbjuda sina flygoperatörer företräde när det gäller att köpa in 150 hybridflygplan (Electra är en konkurrent till Heart Aerospace i Göteborg.) Man har en option på ytterligare 150 plan.

2028 är det tänkt att Electras flygplan som drivs av både el och flygbränsle med plats för 8 till 14 passagerare ska finnas i trafik. Man kan alltså se Lygg som ett Uber inom affärsflyg. Det är alltså operatörerna under Lygg som ska köpa in planen och sedan ska Lygg fylla dem med affärsresenärer. De nya hybridmaskinerna behöver ingen lång landningsbana utan Lygg drömmer om att lyfta och landa från de stora företagens parkeringsplatser.

– I framtiden är tanken att företag ska köpa 60 procent av vår kapacitet och privatresandet ska utgöra 40 procent, säger Roope Kekäläinen.

Arlanda nya säkerhetskontroll.

300 små flygplan innebär 10 miljoner passagerare per år, alltså halva kapaciteten på Arlanda. 

Men redan nästa år planerar Lygg att bli världens mest hållbara flygföretag och att 90 procent av utsläppen ska reduceras.  

– Med start nästa höst ska vi enbart flyga med SAF (alltså hållbart flygbränsle).  Vi kan göra det eftersom vi har så små flygplan och vår affärsmodell gör att vi har råd, säger Roope Kekäläinen. 

Flygbränsle utgör i vanliga fall en tredjedel av ett flygbolags utgifter, SAF kostar idag mellan tre till fyra gånger mer än traditionellt flygbränsle.  

FAKTA: LYGG  

• Vad: Flygtransportplattform under LYGG-varumärket 

• Grundat: 2020  

• Antal anställda: 10 heltidsanställda och 5 som arbetar på konsultbasis.  Ytterligare rekryteringar pågår för närvarande  

• Grundare: Roope Kekäläinen och Jari-Jussi Viinikkala  

• Investerare: Investerare inkluderar Superhero Capital VC samt flera kända  affärspersoner