Annons:

Premium

Analys: Så gick det för 85 rederier förra året

Den svenska rederinäringen tjänar inga stora pengar, med undantag för utflyktstrafiken som gynnas av hemestertrenden. Av: Leif Holmkvist.

2022 var året då turismen skulle fylla kassorna i resebranschen. Så blev det väl för de flesta hotellen och i någon mån för flyget, men inte för sjöfarten.

Rederier i Östersjön domineras av ålänningarna, som lärt sig hur man tjänar pengar på det grunda vatten som en gång kallades fredens hav. De två svenska jättarna Stena och Gotlandsbolaget tjänade däremot inga pengar att tala om i fjol.

Gotlandsbolaget, som även driver fraktfart, gjorde som synes i listan nedan en rejäl flopp med Hansalinjen Nynäshamn-Rostock och förlorade 350 miljoner kronor innan de lade till vid kaj för gott.

Stena Line som seglar på Polen och Tyskland led som alla andra av höga bränslepriser och tjänade bara växelpengar trots en omsättning på nära sex miljarder kronor.

Lite bättre gick det för Nordös Finnlines, som seglar mellan Malmö och Travemünde, men vinsten hamnar hos de finska ägarna.

Riktigt bra gick det däremot på de klassiska turerna Helsingborg – Helsingör, där Forseas Öresundlinjen drog in en fin vinst. Två smörrebröd och en bajer på 20 minuter gör underverk, men nu förstärks också turandet av danska valutasvin som ska handla för billiga svenska kronor.

Hyfsade vinster kan vi däremot hitta längre ner i listan hos rederier som kör utflyktstrafik med hemestrande svenskar och de nytillkomna utländska besökarna. Vi har en enorm potential i den svenska skärgården, även om politikerna inte verkar ha fattat det.