Annons:

Premium

Virgin Atlantics hållbara ”milstolpe” ifrågasätts av miljögrupp

När Virgin Atlantic nyligen flög en Boeing 787:a över Atlanten på 100 procent hållbart bränsle kallades det en ”viktig milstolpe” och ”glimt av framtiden”. Det invänder Aviation Environment Federation mot. Av: Linda Iliste

“Vi är årtionden från utsläppsfritt flyg över Atlanten”

Bränslet som Virgin Atlantic-rutten flögs med – så-kallad SAF (Sustainable Air Fuel) – var huvudsakligen gjort av rester från matlagningsfetter, animaliska fetter och fotogen från växtskaft. Pr-skickliga Virgin var inte sena med att meddela, att det var första gången ett trafikflygplan korsade Atlanten på ett hållbart sätt.

Virgin Atlantic en Boeing 787:a över Atlanten på 100 procent hållbart bränsle.

Efteråt kallade den brittiska handelsorganisationen Airlines UK det för ”en viktig milstolpe” som visade ”en glimt av framtiden”. 

– Det visade att den här tekniken fungerar, att den är säker, men den visade också att det finns enorma utmaningar, sa Airlines UK:s policy- och PR-chef Rob Griggs under mötet Travel Weekly Sustainability Summit som nyligen hölls i London. 

Enligt Griggs kommer SAF behöva göra det tunga lyftet för att minska utsläppen från flyg. 

– Särskilt under de kommande årtiondena innan väte och annan teknik kommer in i bilden. För att det ska kunna hända behöver vi volymer av SAF till en kostnad som flybolagen har råd med. 

Aviation Environment Federation (AEF) – den främsta ideella organisationen i Storbritannien som arbetar med flygets miljöeffekter – menar att man inte har några invändningar mot flygningen som vetenskapligt test för att analysera hur SAF fungerar. 

AEF:s policychef Cait Hewitt menar däremot att det är fel att kalla det en ”glimt av framtiden”.

– Jag önskar att det gjorde det. Jag önskar att det var möjligt att ha någon slags grönt bränsle som vi bara kunde tanka flygplan med och fortsätta flyga utan att oroa oss för klimatförändringarna. Vad vi motsätter oss är uppvisandet av den här flygningen som en vändpunkt, som visar att vi är nära ”skuldfritt flygande”. För vi är årtionden från utsläppsfritt flyg över Atlanten, säger Cait Hewitt.

Hon pekar på att flygningens bränsle är gjort på avfall som redan används med andra tillämpningar – och att de volymer Airlines UK efterfrågar är väldigt svåra att nå.

– Per definition kan ett avfallsbaserat bränsle inte skalas upp på ett hållbart vis. Vi har 99,9 procent fotogen som används inom flygindustrin globalt. Mindre än 0,1 procent är någon form av alternativt bränsle. Det kommer bli väldigt svårt att skala upp det.